Pages

Pages

Pages - Menu

Thursday, July 19, 2012

Subjek Ilmu Falak


DUNGUN 16 Mac - Pengajian ilmu falak perlu dijadikan subjek utama di semua peringkat di sekolah atau universiti agar negara tidak terus terkebelakang berbanding pencapaian negara lain dalam kajian terhadap alam semesta termasuk matahari dan bulan.

Penolong Pegawai Tadbir Unit Falak, Fakulti Pengajian Kontemporari Islam Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Ahmad Taufan Abdul Rashid berkata, langkah itu penting kerana kajian alam semesta merupakan suatu kajian tentang objek yang dekat dengan kehidupan harian manusia.
Beliau juga melahirkan kekhuatiran jika pengajian bidang tersebut masih kekal sebagai subbidang, ia akan menyebabkan ketiadaan kajian khusus terhadap ruang lingkup ilmu falak selain kajian alam semesta.

"Apabila kajian itu tidak dilakukan atau pun terlalu kurang, ia akan menyebabkan Malaysia ketinggalan dari aspek maklumat falak berbanding negara lain yang sudah jauh ke depan.
"Maksudnya, ia bukan penjelajahan tetapi perubahan nyata pada objek di alam semesta ini yang mungkin memberi impak kepada kehidupan di bumi khususnya Malaysia," katanya.
Beliau berkata demikian semasa membentangkan kertas kerja Kepentingan Pendidikan Ilmu Falak pada seminar Fatwa dan Falak Negeri Terengganu 2012 di Bandar Al-Muktafi Billah Shah dekat sini semalam.

Seminar sehari anjuran Jabatan Mufti Negeri Terengganu dengan kerjasama Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) itu dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat.

Ahmad Taufan berkata, subbidang ilmu falak yang sememangnya bergantung kepada ilmu falak itu sendiri selain sekadar pelengkap kepada keperluan sesuatu bidang lain, perlu selari dengan perubahan ilmu falak.

Sebagai contoh, katanya, rumus hitungan falak 1970-an tidak lagi sesuai diguna pakai untuk tahun 2000 ke atas dan ia memerlukan pembetulan baharu bagi memastikan hitungan kekal pada kejituan tinggi.
Jelasnya, perubahan itu hanya dilakukan oleh mereka yang terlibat sepenuhnya sebagai ahli falak dan jika subbidang falak tiada hubungan dengan ilmu falak, ia akan terus menggunakan rumus yang belum diperbaharui.

"Bayangkan sekiranya melibatkan satelit dan pelancaran roket, apa yang mungkin terjadi? Malah sistem suria sendiri sudah banyak berubah definisi dan justifikasinya.
"Jadi, amat malang sekiranya buku teks sekolah masih tidak diubah kerana sudah tentu pengalaman terbaharu dengan kandungan buku itu tidak lagi selari," katanya.

No comments:

Post a Comment