Pages

Pages

Pages - Menu

Sunday, September 9, 2012

PANDUAN PELAKSANAAN AKTIVITI KEROHANIAN SELEPAS UPSR DAN PMR SEKOLAH-SEKOLAH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA 2012



PANDUAN PELAKSANAAN AKTIVITI KEROHANIAN SELEPAS UPSR DAN PMR SEKOLAH-SEKOLAH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
TAHUN 2012M/1433H

1. PENGENALAN

Panduan Pelaksanaan Aktiviti Kerohanian Selepas UPSR dan PMR Sekolah-Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia Tahun 2012 diwujudkan bagi memberikan pendedahan kepada pihak sekolah mengenai cadangan aktiviti-aktiviti kerohanian yang boleh dilaksanakan bagi memenuhi kelompangan masa khususnya bagi para pelajar yang telah selesai menjalani peperiksaan UPSR dan PMR.

2. OBJEKTIF

i.      Menerapkan nilai-nilai murni di kalangan para pelajar dengan pengaplikasian aktiviti-aktiviti kerohanian.

ii.    Melahirkan generasi pelajar yang mampu mengamalkannya serta menghayati setiap ilmu dan pengetahuan tentang agama Islam dalam kehidupan harian mereka.

iii.   Mengukuhkan aspek kerohanian dalam diri para pelajar terutama dalam menggarap aspek syukur dan cinta kepada agama Islam.

3. SASARAN

Para pelajar lepasan UPSR (bagi sekolah rendah) dan lepasan PMR (bagi sekolah menengah).

4. TEMPAT

Premis sekolah atau kawasan sekitar yang bersesuaian.


5. CADANGAN AKTIVITI

UPSR
PMR
1. Qiyamullail
2. Khemah Ibadat
3. Kerja-kerja kebajikan (lawatan)
4. Pertandingan tilawah
5. Gotong-royong perdana
6. Ceramah awal remaja
7.Pertandingan mencipta buku skrap
8. Lukisan mural
9.Tayangan video kisah para nabi/ kisah teladan
1. Qiyamullail
2. Khemah Ibadat
3. Kerja-kerja kebajikan (lawatan)
4. Pertandingan tilawah
5. Gotong-royong perdana
6. Kursus/ seminar ;
      i. Perundangan syarak
      ii. Perkahwinan
ii.                  iii. Amali haji
iii.                 iv. Sembelihan
iv.                 v. Pengurusan jenazah
v.                  vi. Solat ketika peperangan (Khauf)
7. Pertandingan mencipta buku skrap
8. Lukisan mural
9.Tayangan video kisah para nabi/ kisah teladan

(Sila rujuk kepada Lampiran 1)

6. KAEDAH PELAKSANAAN

Pelaksanaan dijalankan selepas peperiksaan UPSR dan PMR.

7. PELAPORAN

Semua laporan aktiviti yang telah dilaksanakan oleh pihak sekolah perlu diisi dalam Borang Maklum Balas dan hendaklah dihantar ke Bahagian ini untuk perhatian Ustaz Mohd Zamri bin Mohamed Noor (Tel : 03-83217276 / 013-9212082 Fak : 03-83217337) atau e-mail zamri.noor@moe.gov.my

(Sila rujuk kepada Lampiran 2)
8. PERKARA YANG DIPOHON

Bahagian ini memohon semua Guru Besar sekolah rendah dan Pengetua sekolah menengah seluruh Malaysia mengambil maklum dan bekerjasama untuk melaksanakan serta menjayakan Pelaksanaan Aktiviti Kerohanian Selepas UPSR dan PMR Sekolah-Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia Tahun 2012. Diharap pihak sekolah terutamanya para pelajar dapat manfaat yang paling maksima daripada pelaksanaan aktiviti-aktiviti tersebut.

Disediakan oleh :

Unit Pengukuhan Budaya dan Nilai Islam
Sektor Pembangunan Nilai dan Akhlak
Pengurusan Dakwah dan Syiar Islam
Bahagian Pendidikan Islam
Kementerian Pelajaran Malaysia


















                                                                                                Lampiran 1

1. QIAMULLAIL

Masa : 30 minit
Objektif :
1.            Melatih pelajar bermunajat untuk bangun malam.
2.            Pelajar dapat menghayati kepentingan zikir-zikir munajat.
3.            Melahirkan rasa rendah diri kepada Allah di kalangan pelajar.
Kaedah Pelaksanaan :
1.            Pelajar membuat saf di surau dalam kumpulan yang ditetapkan oleh fasilitator.
2.            Ketua fasilitator mengajak semua peserta muhasabah diri tentang kesalahan lalu.
3.            Pelajar bersama-sama berzikir taubat sambil dipesan mengingati kesalahan dan dosa yang telah dilakukan.
4.            Ketua fasilitator memberi taklimat cara menunaikan solat taubat dan tujuannya.
5.            Bersama-sama mendirikan solat taubat dan menyambung zikir munajat.
6.            Ketua fasilitator memberi taklimat cara menunaikan solat witir dan tujuannya.
7.            Bersama-sama menunaikan solat witir serta berzikir sambil menunggu azan Subuh.


2. KHEMAH IBADAT
Masa : 2 hari 1 malam
Objektif :
1.            Melahirkan pelajar yang beriman dan bertaqwa kepada Allah.
2.            Memberi peluang kepada pelajar untuk berinteraksi anatar mereka di samping meningkatkan tahap keyakinan diri.
3.            Melahirkan pelajar yang berketrampilan dan mampu memikul tanggungjawab serta boleh memimpin.
Kaedah Pelaksanaan :
1.            Para pelajar mengikuti aktiviti perkhemahan di padang sekolah atau di mana-mana kawasan rekreasi.
2.            Pelajar di dedahkan dengan pelbagai aktiviti dengan bantuan para fasilitator.
Cadangan tentatif program :
HARI PERTAMA
            8.00 pg           - Pendaftaran
            8.30 pg           - Taklimat Program/ Pembahagian Kumpulan
            9.00 pg           - Ice Breaking
            10.15 pg         - Minum pagi
            10.30 pg         - Ceramah 1 (Konsep bersuci dalam perspektif Islam)
            11.45 pg         - Bengkel 1(Amali Istinjak)
            12.45 tgh       - Makan tengahari/ Solat Zuhur
            2.00 ptg          - Bengkel 2 (Amali wuduk)
            3.30 ptg          - Bengkel 3 (amali Tayammum)
            4.30 ptg          - Minum petang/ Solat Asar
            5.00 ptg          - Latihan Malam Kesenian Islam
            6.00 ptg          - Riadah
            7.10 mlm        - Solat Maghrib/ Kuliah
            9.15 mlm        - Persembahan Malam Kesenian Islam
            11.15 mlm      - Muhasabah diri
            12.00 mlm      - Tidur

            HARI KEDUA
            4.30 pg           - Qiyamullail/Solat Subuh/ Kuliah
            7.00 pg           - Riadah
            8.15 pg           - Solat sunat Dhuha
            8.30 pg           - Ceramah 2 (Falsafah solat : Pembentukan peribadi Muslim)
            9.30 pg           - Bengkel 4 (Azan dan Iqamah)
            10.30 pg         - Minum pagi
            10.45 pg         - Bengkel 5 (Amali solat)
            11.45 pg         - Bengkel 6 (Amali mandi wajib)
            12.45 tgh       - Makan tengahari
            1.15 ptg          - Solat Zuhur/ Kuliah
            2.00 ptg          - Khidmat masyarakat
            3.30 ptg          - Majlis penutup
            4.30 ptg          - Bersurai

3. KERJA-KERJA KEBAJIKAN (LAWATAN)

Masa : 1 hari
Objektif :
1.            Mewujudkan hubungan yang erat antara pelajar dengan anggota masyarakat.
2.            Mendedahkan pelajar kepada kerja-kerja amal dan aktiviti kebajikan.
Kaedah Pelaksanaan :
1.            Pelajar di bahagikan kepada beberapa kumpulan yang akan bergerak ke beberapa lokasi berbeza seperti hospital, rumah orang-orang tua, rumah anak yatim dan sebagainya.
2.            Setiap kumpulan bergerak dengan bas ke setiap lokasi pilihan dan melaksanakan kerja-kerja kebajikan di lokasi tersebut.
3.            Setiap pelajar perlu merekodkan setiap aktiviti yang dilaksanakan di lokasi tersebut dan menyatakan impak yang boleh diperolehi daripada pelaksanaan setiap aktiviti tersebut.


4.            PERTANDINGAN TILAWAH

Masa : 1 hari
Objektif :

1.            Melahirkan pelajar yang bukan sahaja menguasai bidang akademik tetapi juga mahir dalam pembacaan ayat-ayat suci al-Quran.

2.            Mewujudkan suasana menghayati ayat-ayat al-Quran dan kandungannya dalam diri pelajar.
Kaedah Pelaksanaan :
1.            Pihak sekolah menganjurkan Pertandingan Tilawah al-Quran peringkat kelas/ tingkatan dan terbuka (turut melibatkan guru dan kakitangan sekolah)

 





5.            GOTONG-ROYONG PERDANA

Masa : 1 hari
Objektif :
1.            Mewujudkan persekitaran sekolah yang bersih untuk pelajar.
2.            Melahirkan suasana kondusif untuk para pelajar menjalani proses Pengajaran dan Pembelajaran.
3.            Memupuk minat pelajar untuk menjaga kebersihan khususnya di kawasan sekolah.
Kaedah Pelaksanaan :
1.            Pihak sekolah menganjurkan Gotong-royong Perdana dengan melibatkan para guru, pihak Pertubuhan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta agensi awam dan agensi swasta yang berkaitan.
2.            Pihak sekolah menyarankan agar semua pelajar turut menjemput ibu bapa mereka untuk sama-sama menjayakan Gotong-royong Perdana ini.

 


6.            CERAMAH/KURSUS/SEMINAR

Masa : 2 jam (ceramah) dan 1 – 2 hari (kursus/ seminar)
Objektif :

1.            Sebagai satu wadah menjelas dan berkongsi ilmu serta pengalaman dalam menghayati keberkatan, kepentingan, tuntutan dan cabaran alaf akan datang.

2.            Memberi pendedahan kepada para pelajar tentang sesuatu isu yang perlu mereka tahu sebagai persediaan untuk menghadapi hari mendatang.

3.            Melahirkan kesedaran kepada para pelajar terhadap sesuatu isu yang dibincangkan dalam ceramah/ kursus/ seminar.
Alatan : alat tulis, kertas
Kaedah Pelaksanaan :
1.            Penceramah ditetapkan oleh pihak sekolah.
2.            Disarankan agar diadakan soalan kuiz (ceramah) dan pelaporan (kursus/ seminar).

7.            PERTANDINGAN MENCIPTA BUKU SKRAP

Masa : 1 minggu
Objektif :

1.            Menonjolkan nilai kreativiti dan inovasi dalam diri pelajar.

2.            Menerapkan nilai kerjasama antara pelajar dalam kumpulan.

Alatan : alat tulis, kertas
Kaedah Pelaksanaan :

1.            Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk mencipta buku skrap.

2.            Tema bagi buku skrap yang dihasilkan itu ditetapkan oleh pihak sekolah.
3.            Setiap kumpulan diberikan tempoh masa seminggu untuk menyiapkan buku skrap tersebut.

 


8.            PERTANDINGAN LUKISAN MURAL

Masa : 2 minggu
Objektif :

1.            Menonjolkan nilai kreativiti dan inovasi dalam diri pelajar.

2.            Menerapkan nilai kerjasama antara pelajar dalam kumpulan.
Alatan : Peralatan melukis mural
Kaedah Pelaksanaan :

1.            Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk melukis mural.

2.            Lokasi untuk melukis mural tersebut adalah di sekitar kawasan sekolah dan ia ditetapkan oleh pihak sekolah.
3.            Setiap kumpulan diberikan tempoh dua seminggu untuk menyiapkan lukisan mural tersebut.





9.            TAYANGAN VIDEO KISAH PARA NABI/KISAH TELADAN

Masa : 2 minggu
Objektif :

1.            Memaparkan kepada pelajar tentang kisah para nabi/ kisah teladan untuk dijadikan renungan bersama dan diambil iktibar daripadanya.

Alatan : Video kisah para nabi/ kisah teladan
Kaedah Pelaksanaan :

1.            Video tentang kisah para nabi/ kisah teladan di pilih oleh pihak sekolah.

2.            Pelajar diminta untuk menyenaraikan semua unsur teladan yang boleh diperolehi daripada kisah-kisah tersebut.























Lampiran 2
Borang Maklum Balas
Pelaksanaan Aktiviti Agama Selepas UPSR dan PMR
Sekolah-Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia Tahun 2012

1.    Nama Sekolah         : .......................................................................................
2.    Alamat Sekolah        : .......................................................................................
3.    No. Telefon               : .......................................................................................
4.    E-mail Sekolah         : .......................................................................................

Bil
Aktiviti
Tarikh Pelaksanaan
Jumlah Pelajar Terlibat
Catatan













Cadangan/Komentar
...................................................................................................................................................................................................................................................................
Tandatangan Guru Besar/Pengetua                              

.........................................                                                                              
(                                       )                                                                 Cop sekolah
Tarikh : ............................
Nota : Sila isi dan kembalikan ke Sektor Pembangunan Nilai dan Akhlak, Pengurusan Dakwah dan Syiar Islam, Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran Malaysia untuk perhatian Ustaz Mohd Zamri bin Mohamed Noor (Tel : 03-83217276 / 013-9212082 Fak : 03-83217337) atau e-mail zamri.noor@moe.gov.my

No comments:

Post a Comment