Pages

Pages

Pages - Menu

Saturday, September 15, 2012

PENGURUSAN KESELAMATAN SEKOLAH


1.         PENYATAAN DASAR

Akta Pendidikan 1996  Bahagian 13 Peraturan-Peraturan:  
Peruntukan 130 Akta Pendidikan 1996 iaitu Kuasa Menteri Untuk Membuat Peraturan, iaitu menerusi Subseksyen 2(n) yang menjelaskan tentang piawaian termasuklah piawaian mengenai keselamatan.


2.         TUJUAN

Meningkatkan kefahaman, penghayatan dan amalan bahawa keselamatan hendaklah dijadikan keutamaan dalam semua aktiviti pendidikan di sekolah di mana:

2.1       Semua warga sekolah hendaklah sentiasa sedar dan peka terhadap kemungkinan yang boleh menyebabkan berlakunya kejadian yang tidak diingini ke atas diri mereka.

2.2       Sekolah dapat mengambil langkah proaktif dalam usaha menjamin keselamatan warganya dan dapat merancang strategi untuk mengatasi sesuatu ancaman keselamatan atau bahaya.

2.3        Sekolah dapat merancang dan melaksanakan arahan-arahan dan menguatkuasakan peraturan-peraturan seterusnya dapat membudayakan amalan keselamatan.


3.         PELAKSANAAN DASAR

3.1       Pada tahun 2002, Kementerian Pelajaran Malaysia telah melancarkan Program Sekolah Selamat untuk dilaksanakan oleh semua sekolah di seluruh Negara. Tujuan utama pelaksanaan program ini ialah untuk mewujudkan persekitaran sekolah agar warga sekolah itu merasa selamat untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta menjalankan kegiatan kokurikulum tanpa gangguan dari mana-mana pihak sama ada dari luar atau dari dalam.

3.2       Aspirasi Sekolah Selamat menjadikan sekolah sebagai tempat di mana perbezaan budaya dan nilai setiap individu atau kumpulan dihargai oleh semua pihak di samping amalan menjaga keselamatan dijadikan budaya dalam kehidupan seharian.

3.3        Program Sekolah Selamat berpandukan kepada Surat Pekeliling Ikhtisas dan arahan-arahan yang dikeluarkan dari masa ke semasa seperti ;

·          
      • Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/2002 : Pelaksanaan Program Sekolah Selamat.

3.4       Jawatankuasa Induk 3K (Kesihatan, Kebersihan dan Keselamatan) yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran telah ditubuhkan pada tahun 2006. Di bawah jawatankuasa ini sebanyak tiga Jawatankuasa Bertindak diwujudkan sebagai jawatankuasa kerja yang melibatkan pelbagai pihak dalam mendapatkan input, pandangan serta pelaksana secara menyeluruh dan holistik. Jawatankuasa Bertindak Keselamatan adalah Jawatankuasa yang di selaraskan pelaksanaannya oleh unit disiplin.

4.         KAEDAH PELAKSANAAN  ( Dasar Baru )

4.1       Pada tahun 2002 Kementerian Pelajaran Malaysia telah menerbitkan buku Konsep dan Manual Sekolah Selamat sebagai panduan pelaksanaan pengurusan menjadikan sekolah berada dalam keadaan selamat.

4.2       Pada tahun 2006 Jawatankuasa Bertindak Keselamatan  telah diselaraskan oleh unit disiplin selaras dengan pelaksanaan Program Sekolah Selamat.

4.3       Kementerian Pelajaran berpendirian bahawa keselamatan dan kebajikan warganya hendaklah sentiasa diberi keutamaan dalam setiap aktiviti, konsisten dan berterusan.    

4.4       Bagi memastikan keselamatan sekolah sentiasa berada pada tahap memuaskan serta terjamin, Kementerian Pelajaran telah menggubal satu mekanisme penarafan keselamatan yang standard dinamakan Piawaian Keselamatan Sekolah ( PKS ) untuk diguna pakai di semua sekolah. Ia selaras dengan Peruntukan 130 Akta Pendidikan 1996 iaitu Kuasa Menteri Untuk Membuat Peraturan, iaitu menerusi Subseksyen 2(n) yang menjelaskan tentang piawaian termasuklah piawaian mengenai keselamatan.

4.5       Sehubungan  itu,   KPM  telah  merancang agar dibuat  satu PIAWAIAN KESELAMATAN kepada setiap sekolah yang menekankan usaha menghayati dan mengamalkan budaya keselamatan di sekolah dan persekitarannya secara berterusan.

4.6       Instrumen PKS masih lagi dirintis di 642 buah sekolah melibatkan 321 buah sekolah menengah dan 321 buah sekolah rendah seluruh negara. Ia dilaksanakan selama dua tahun iaitu tahun 2008 dan 2009. Hasil rintis ini akan diperolehi menjelang penghujung tahun 2009 dan sekiranya mencapai objektif keselamatan KPM, maka ia akan dilaksanakan sepenuhnya pada tahun 2010. Sekolah Yang Selamat hanya akan wujud setelah setiap warganya mempunyai kesedaran, penghayatan seterusnya dapat membudayakan  amalan keselamatan.

            4.7       Kriteria Pelaksanaan

4.7.1    Bagi memastikan perancangan dan pelaksanaan dapat dijayakan dengan teratur dan rapi serta mencapai objektifnya, maka tindakan secara holistik di peringkat sekolah perlu diambil dengan mewujudkan satu jawatankuasa yang dinamakan Jawatankuasa Keselamatan Sekolah.

4.7.2    Kementerian Pelajaran telah menyediakan polisi keselamatan yang berupa Arahan Keselamatan dari aspek:
      • Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid
      • Pengurusan Keselamatan Dalam menghadapi Krisis dan Bencana
      • Pengurusan Keselamatan Infrastruktur Sekolah
      • Pengurusan Keselamatan Dalam Menangani Gejala Sosial
      • Pengurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Risiko
     
4.7.3    Instrumen ini akan diguna pakai oleh Kementerian Pelajaran,    Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah semasa menjalankan pemantauan dan penyeliaan keselamatan di sekolah.           

4.7.4     Pihak sekolah juga dikehendaki menggunakan instrumen ini untuk melakukan penarafan kendiri. Instrumen PKS adalah mekanisme yang bertujuan untuk membuat penilaian dan piawaian tahap keselamatan yang hendak dinilai. Setiap item diberi skor yang telah ditetapkan dan skor yang dipilih hendaklah berasaskan kepada data dan maklumat yang betul dan tepat. 


5.         TARIKH KUATKUASA DASAR

5.1       Kementerian Pelajaran telah menguatkuasakan pelaksanaan Keselamatan Sekolah menerusi Surat Pekeliling Ikhtisas  Bil.4/2002 : Pelaksanaan Program Sekolah Selamat.
5.2       Proses transformasi terhadap pengurusan Keselamatan di sekolah bermula pada penubuhan Jawatankuasa Induk 3K ( Kesihatan, Kebersihan dan Keselamatan ) tahun 2006. 

No comments:

Post a Comment