Pages

Pages

Pages - Menu

Friday, September 28, 2012

Kelas Peralihan

Asal Usul Kelas Peralihan
Kelas Peralihan (remove class) ialah satu rancangan khusus di sekolah menengah yang berfungsi sebagai perantaraan demi tujuan melicinkan proses peralihan bahasa pengantar daripada bahasa ibunda di sekolah rendah kepada bahasa Malaysia di sekolah menengah kebangsaan dan sekolah menengah jenis kebangsaan. Pada tahun 1960, kerajaan telah mengemukakan Laporan Rahman Talib dan mencadangkan kewujudan kelas peralihan. Ia dilaksanakan selepas Akta Pendidikan 1961 dikuatkuasakan. Berikutan dasar ini, semua murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJK[C]) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJK[T]) dikehendaki mengikuti kelas peralihan selama satu tahun.

Tiga matlamat kelas peralihan ialah :
  1. Membolehkan murid menguasai bahasa Malaysia dengan secukupnya sebagai persediaan untuk mengikuti pendidikan di sekolah menengah;
  2. Membolehkan murid berkomunikasi dalam bahasa Malaysia dengan berkesan; dan
  3. Memupuk semangat kewarganegaraan dan menerapkan nilai-nilai murni dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Tujuan mewujudkan kelas peralihan adalah untuk menyediakan murid-murid SJKC dan SJKT dalam tempoh masa satu tahun untuk mempelajari bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris supaya mereka dapat menyesuaikan diri dengan perubahan bahasa pengantar. Perubahan bahasa pengantar akan mempengaruhi kemajuan pelajaran murid-murid. Sekiranya murid-murid tidak dapat menguasai bahasa pengantar dengan baik, mereka tidak dapat mempelajari dan menguasai subjek-subjek lain.

Antara tahun 1967 hingga 1986, murid-murid SJKC dan SJKT yang mendapat semua A dalam Ujian Penilaian Darjah Lima boleh dikecualikan daripada mengikuti kelas peralihan dan terus naik ke tingkatan 1 selepas darjah enam. Ujian Peperiksaan Sekolah Rendah (UPSR) mula dilaksanakan pada tahun 1988. Pada permulaannya, cara pengurusan Ujian Penilaian Darjah Lima diteruskan, iaitu murid yang mendapat A dalam semua subjek boleh terus naik ke tingkatan 1. Mulai tahun 1993, dasar terus naik ke tingkatan1 telah dilonggarkan, iaitu murid-murid SJKC dan SJKT yang mendapat keputusan 4A2C dalam UPSR boleh terus naik ke tingkatan 1.

Pada tahun 1995, syarat untuk murid-murid SJKCdan SJKT terus naik ke tingkatan 1 terus dilonggarkan lagi, iaitu dengan mendapat keputusan C dan/atau ke atas dalam Bahasa Melayu dalam darjah empat, darjah lima dan darjah enam dan, murid-murid mampu berkomunikasi dalam bahasa Malaysia dengan baik, maka mereka dibenarkan naik ke tingkatan 1. Dasar ini dilaksanakan sehingga hari ini.

No comments:

Post a Comment