Pages

Pages

Pages - Menu

Saturday, September 15, 2012

Penempatan Guru-guru


PENEMPATAN GURU SANDARAN SISWAZAH TERLATIH YANG MENGIKUTI SARJANA MUDA DENGAN PENDIDIKAN DI INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM


1. PENYATAAN DASAR
1.1. Bahagian Pengurusan Sekolah Harian menurunkan kuasa untuk melaksanakan penempatan Guru Sandaran Siswazah Terlatih (GSST) yang telah tamat mengikuti Sarjana Muda Dengan Pendidikan atau Diploma Perguruan dari seluruh Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) kepada semua Jabatan Pelajaran Negeri melalui Surat Siaran yang diedarkan setiap kali apabila melaksanakan penempatan guru.

1.2. Bahagian Pengurusan Sekolah Harian menempatkan Guru Sandaran Siswazah Terlatih (GSST) yang telah tamat mengikuti Sarjana Muda Dengan Pendidikan atau Diploma Perguruan ke seluruh negeri berasaskan kepada Anggaran Belanja Mengurus (ABM) yang diperuntukkan mengikut tahun semasa.

1.3. Bahagian Pengurusan Sekolah Harian melaksanakan pengisian guru terlatih ke negeri-negeri berdasarkan kekosongan jawatan dan opsyen melalui data OPMEN seperti yang diputuskan dalam mesyuarat sebanyak empat kali setahun.


2. TUJUAN
2.1. Mengimbangkan bilangan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Bukan Siswazah (PPPBS) di sekolah berasaskan keperluan opsyen / mata pelajaran.
2.2. Menempatkan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Bukan Siswazah (PPPBS) ke sekolah secara adil dan saksama berasaskan lokasi sekolah.
2.3. Merapatkan jurang pendidikan antara bandar dan luar bandar melalui penempatan  guru yang berkesan.


3. PELAKSANAAN DASAR
3.1. Penempatan guru yang diuruskan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian adalah berpandukan secara amnya kepada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.3/75. Walaupun Surat Pekeliling tersebut hanya memberi penekanan kepada pertukaran guru tetapi ia dibaca sekali dengan penempatan guru seperti yang tercatat dalam memo Pengarah Sekolah-sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia yang bertarikh 30 Ogos 1982 bertajuk Pertukaran Dan Penempatan Guru-guru Bagi Tahun 1983.

3.2. Surat Pekeliling Perkhidmatan Kementerian Pendidikan bil.8 Tahun 1993 (Ruj: KP (PP)0002/17  Jld.5(1) bertarikh pada 29 Disember 1993; Penurunan Kuasa Penempatan / Pertukaran Ke Jawatan Bukan Kenaikan Pangkat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan

3.3. Surat Pekeliling Perkhidmatan Kementerian Pendidikan bil.4 Tahun 1996(Ruj: KP(PP)0002/17 Jld.6 bertarikh pada 11 Jun 1996; Penurunan Kuasa Penempatan / Pertukaran Ke jawatan Bukan Kenaikan Pangkat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan siswazah dan Bukan siswazah

3.4. Surat Pekeliling Perkhidmatan Kementerian Pelajaran Bil. 4 Tahun 2005 (Ruj: KP(PP)0002/4/5 Jld.9(61) bertarikh pada 27 April 2005;Garis Panduan Pelaksanaan Pusingan Kerja Pegawai dan Anggota Kumpulan Sokongan Kementerian Pelajaran Malaysia.

3.5. Surat Siaran Bilangan KP(PP)00221/189/14(32) merujuk kepada mekanisme pelaksanaan dan pelan tindakan susulan kepada keputusan Jemaah Menteri berhubung dengan memorandum bersama KPM dan KPTM ialah melalui penubuhan Jawatankuasa Pemandu Tangani Ketidakseimbangan Keperluan dan Penawaran Guru (TKKPG) yang dipengerusikan oleh YB. Menteri Pelajaran Malaysia. Berdasarkan Jawatankuasa yang dibentuk, Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) diberi tanggungjawab  untuk mengurusetiakan  Pasukan Petugas (PP) penempatan.


4. KAEDAH PELAKSANAAN

4.1. Bekalan Guru
4.1.1. Sektor Pengurusan Sekolah Rendah (SPSR) menerima bekalan guru dari Institut Pendidikan Guru (IPG) dan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) untuk ditempatkan ke sekolah rendah.

4.1.2. Sektor Pengurusan Sekolah Menengah (SPSM) menerima bekalan guru dari Bahagian Pengurusan Sumber Manusia yang diperolehi dari semua Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) untuk ditempatkan ke sekolah menengah.

4.2. Kriteria Pelaksanaan Penempatan
4.2.1. Untuk mengisi keperluan perjawatan berasaskan sekolah.
4.2.2. Untuk mengisi kekosongan opsyen di sekolah menengah manakala sekolah rendah pula berasaskan jenis sekolah / aliran bahasa pengantar.

4.3. Prinsip Pelaksanaan Penempatan
4.3.1. Dengan mengambil kira jumlah perjawatan guru siswazah dan bukan siswazah yang telah diluluskan mengikut waran perjawatan berasaskan sekolah  bagi tahun berkenaan
4.3.2. Mempertimbangkan permintaan guru siswazah dan bukan siswazah dari negeri-negeri yang berkenaan
4.3.3. Mengambil kira pertukaran guru antara negeri
4.3.4. Mengambil kira keluaran guru dari IPTA / IPG Agihan penempatan guru akademik ke Bahagian Sekolah
4.3.5. Mengambil kira agihan penempatan guru akademik ke Bahagian Sekolah Berasrama Penuh / Kluster
4.3.6. Mengambil kira agihan penempatan guru akademik ke Bahagian Pendidikan Teknik Dan Vokasional
4.3.7. Mengambil kira agihan penempatan guru akademik ke Bahagian Pendidikan Islam
4.3.8. Mengambil kira agihan penempatan guru akademik ke Bahagian Pendidikan Khas, dan
4.3.9. Mengambil kira agihan penempatan guru akademik ke Bahagian Sukan, Seni, dan Kokurikulum.

4.4. Keutamaan Penempatan
4.4.1. Pemegang biasiswa KPM.
4.4.2. Pemegang pinjaman pelajaran KPM
4.4.3. Pemegang Pinjaman PTPTN
4.4.4. Bukan tajaan (berdasarkan kekosongan jawatan).

4.5. Dasar Terbaru
4.5.1. Berasaskan PIPP Keutamaan penempatan ialah ke kawasan luar bandar dan pedalaman mengikut keperluan opsyen.


5. TARIKH KUATKUASA
5.1. Pindaan Garis Panduan pelaksanaan penempatan guru oleh Bahagian Pengurusan Sumber Manusia ke sekolah iaitu Pindaan Tatacara Pelantikan Guru-Guru Untuk Berkhidmat Dengan KPM telah digunapakai pada 15 September 2006.
5.2. Berdasarkan pindaan ini, IPTA akan membekalkan guru untuk sekolah menengah manakala IPGM akan membekalkan guru untuk sekolah rendah Tatacara tersebut hanya melibatkan guru-guru yang dikeluarkan oleh KPTM dan bagi guru sekolah menengah sahaja.

No comments:

Post a Comment