Visi
Menjadi Penyedia Penyelesaian ICT Bersepadu bagi Menyokong Pengurusan dan Pentadbiran Kementerian Pelajaran Malaysia
Misi
Menyediakan Sistem Maklumat dan Kemudahan ICT yang Efektif bagi Menyokong Pengurusan dan Pentadbiran Kementerian Pelajaran Malaysia
Objektif
- Menentukan hala tuju, menyelaras dan memantau pelaksanaan inisiatif ICT melalui Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) KPM.
- Menyediakan sistem aplikasi ICT yang memenuhi keperluan pelanggan, efektif dan efisien.
- Menguruskan sistem pemprosesan peperiksaan awam dan kemasukan ke Institusi Pendidikan Awam secara efektif.
- Menyediakan infrastruktur dan kemudahan ICT yang selamat, dipercayai dan tersedia.
- Memberikan khidmat nasihat dan sokongan teknikal ICT yang efektif.
Fungsi
- Merancang strategi ICT dan mengurus sumber-sumber selaras dengan bisnes dan keutamaan strategi Kementerian
- Membangun, melaksana dan menyenggara, sistem aplikasi / sistem maklumat organisasi.
- Memantau, mengurus dan menilai program atau projek- projek ICT.
- Mengurus dan menyelaras infrastruktur, perkhidmatan dan keselamatan ICT.
- Memantau, mengurus dan menilai pentadiran, perkhidmatan dan kewangan.
Piagam Pelanggan
Kami warga Bahagian Pengurusan Maklumat, Kementerian Pelajaran Malaysia dengan penuh tekad dan iltizam berikrar dan berjanji akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk
Membangunkan aplikasi berdasarkan keperluan pengguna dan skop kerja seperti yang dipersetujui bersama dengan pelanggan dalam tempoh enam (6) hingga dua belas (12) bulan mengikut kompleksiti.
Melaksanakan pemprosesan :-
- Peperiksaan awam selewat-lewatnya 5 hari sebelum keputusan diumumkan; dan
- Pemilihan dan tawaran kemasukan ke Sekolah Berasrama Penuh, Kolej Matrikulasi, Institut Pendidikan Guru, Sekolah Menengah Teknik/Vokasional dan tingkatan 6 selewat-lewatnya 5 hari sebelum semakan tawaran online dikeluarkan.
Memastikan aduan yang diterima melalui Meja Bantuan diambil tindakan dalam tempoh 1 hari.
Memastikan perkhidmatan Rangkaian Wide Area Network berdasarkan jaminan tahap ketersediaan 99%.
Menyediakan perkhidmatan Pusat Data berdasarkan jaminan tahap perkhidmatan seperti berikut :-
- Ketersediaan Pusat Data di Ibu Pejabat dengan 99%.
- Ketersediaan Pusat Data Pengehosan Web dengan 99%.
Struktur Organisasi
Unit Pengurusan Teknikal
Unit Pengurusan Dasar dan Keselamatan ICT
Unit Pengurusan Rangkaian dan Komunikasi
Unit Kualiti dan Naziran Aplikasi
Unit Aplikasi Pengurusan Pentadbiran
Unit Aplikasi Pengurusan Pendidikan
Unit Aplikasi Peperiksaan
Unit Pengurusan Pusat Data dan Khidmat Sokongan
Unit Pentadbiran dan Kewangan
Untuk maklumat lanjut sila layari laman web Bahagian Pengurusan Maklumat
No comments:
Post a Comment