Pages

Pages

Pages - Menu

Saturday, November 12, 2011

Bahagian Pendidikan Khas

Latar Belakang

Minat terhadap Pendidikan Khas di Malaysia bermula pada tahun 1920an di kalangan sukarelawan yang terlibat dalam pembukaan sekolah-sekolah cacat penglihatan dan pendengaran. Laporan Jawatankuasa Kabinet yang mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran melalui Perakuan 169 merupakan satu titik tolak yang membawa kepada satu penekanan dan tumpuan yang lebih jelas kepada perkembangan Pendidikan Khas di Malaysia. Perakuan ini menyebut;

"Dengan adanya kesedaran bahawa kerajaan seharusnya bertanggungjawab terhadap pendidikan kanak-kanak cacat adalah diperakukan kerjaan hendaklah mengambil alih sepenuhnya tanggung jawab pendidikan itu dari pihak-pihak persatuan yang mengendalikannya pada masa ini. Disamping itu penyertaan o/eh badan-badan sukarela dalam memajukan pendidikan kanak-kanak cacat hendaklah terus digalakkan.”


Objektif

Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan untuk murid-murid berkeperluan khas;

Menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan kepada setiap murid berkeperluan khas;

Menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat dan potensi murid berkeperluan khas;

Menyediakanbahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini;

Memastikantenaga pengajar yang mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan khas.


Fungsi

Memperluas peluang pendidikan, memperkasa dan menilai keberkesanan program pendidikan khas.

Membentuk sahsiah dan mempertingkat potensi diri murid berkeperluan khas di sekolah pendidikan khas, Program Pendidikan Khas Integrasi dan Program Inklusif hingga ke peringkat antarabangsa.

Mempertingkat kompetensi pengurus, pentadbir, guru dan anggota kumpulan sokongan pendidikan khas melalui program latihan di dalam dan di luar negara.

Memastikan sumber manusia mencukupi, terlatih dan berkemahiran untuk melaksanakan Program Pendidikan Khas.

Mempertingkat kemudahan infrastruktur, infostruktur, peralatan khas, bahan pengajaran dan pembelajaran serta perkhidmatan sokongan yang sesuai dan relevan bagi murid berkeperluan khas.


Visi

Pendidikan Berkualiti menjana Kecemerlangan Murid Berkeperluan Khas selaras dengan Sistem Pendidikan Kebangsaan


Misi

Membangunkan modal insan berkeperluan khas yang cemerlang berasaskan:

Sistem pendidikan yang berkualiti, relevan dan holistik;

Perkembangan potensi diri ke tahap optimum;

Keupayaan berdaya saing dan kebolehpasaran;

Nilai-nilai murni sebagai warganegara yang bertanggungjawab; dan

Perkongsian pintar dengan pelbagai pihak.


Piagam Pelanggan

Kami warga Bahagian PendidikanKhas dengan penuh tekad dan iltizam berjanji menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mengurus dan mentadbir Program Pendidikan Khas dengan cekap dan berkesan. Ke arah itu, kami berikrar untuk:

Mengeluarkan surat tawaran kemasukan murid dalam tempoh 30 hari bekerja sebelum tarikh pendaftaran;

Mengeluarkan surat penempatan/pertukaran guru dalam tempoh 14 hari bekerja sebelum tarikh melapor diri;

Memastikan maklumbalas minit mesyuarat dihantar kepada urus setia dalam tempoh lima (5) hari selepas minit diterima;

Memastikan tindakan bagi perkhidmatan pakar dan aduan diambil dalam tepoh 14 hari bekerja ;

Menguruskan kelulusan pengecualian mengikuti pendidikan wajib bagi kanak-kanak/murid dengan keperluan khas dalam tempoh 60 hari bekerja daripada tarikh permohonan diterima ;

Memastikan semua sumbangan yang diterima untuk program pendidikan khas dari agensi lain diuruskan dalam tempoh 30 hari bekerja;


Struktur Organisasi

Program Pendidikan Khas

Sektor Pembangunan Kemanusian

Unit Pengurusan Pendidikan Islam dan Moral

Unit Pengurusan Hal Ehwal Murid

Unit Pengurusan Ko-kurikulum, Sukan dan Seni

Unit Pengurusan Staf Sekolah

Sektor Pembestarian ICT dan Instruksional

Unit Pengurusan Program Transisi/Kemahiran

Unit Pengurusan Instruksional

Unit Pengurusan TMK

Sektor Program Khas

Unit Pengurusan Pemulihan Khas dan KIA2M

Unit Pengurusan Orang Asli and Penan

Perancangan dan Penilaian

Sektor Perancangan Mikro, Pembangunan dan Maklumat

Unit Perancangan Mikro

Unit Data dan Maklumat

Unit Pembangunan Pendidikan Khas

Sektor Operasi Dasar, Penilaian dan Kajian Tindakan

Unit Operasi Dasar

Unit Penialain

Unit Kajian

Latihan dan Khidmat Bantu

Sektor Latihan dan Sumber

Unit Latihan dan Kemajuan Staf

Unit Teknologi dan Sumber Pendidikan

Sektor Khidmat Bantu Pendidikan Khas dan Penerbitan

Unit Penerbitan dan Percetakan Braille

Unit Khidmat Bantu

Sektor Pusat Perkhidmatan Pendidikan Khas

Unit Terapi Pertuturan

Unit Audiologi

Pengurusan dan Perhubungan

Unit Perhubungan dan Khidmat Pelanggan

Unit Pengurusan Sumber Sekolah Pendidikan Khas

Unit Pembangunan Organisasi dan Perkhidmatan

Unit Pentadbiran dan Perkhidmatan

Unit Kewangan dan Akaun

Untuk maklumat lanjut sila layari laman web Bahagian Pendidikan Khas

No comments:

Post a Comment