Pages

Pages

Pages - Menu

Sunday, November 13, 2011

Kaedah Inkuiri Penemuan

Lima peringkat dalam proses Inkuiri Penemuan mengikut urutan.

Mengenal pasti masalah.

  • masalah yang diberi oleh guru
  • masalah yang ditentukan oleh murid
  • topik yang ditetapkan oleh sukatan pelajaran


Merancang cara penyelesaian,

  • meramal dan membuat hepotesis
  • berbincang
  • bersoal jawab
  • bertemubual/bertemuramah
  • arahan guru/rujukan


Mengumpul maklumat,

  • · memerhati
  • · menyukat
  • · berbincang
  • · bertemubual
  • · mencatat maklumat dan data/menjadualkan
  • · membuat rujukan.


Mengkaji maklumat terkumpul dan membuat analisis/membuat keputusan,

  • membincang
  • mengelas
  • menginterpretasi data
  • melukis graf


Membuat rumusan.

  • · membuat generalisasi
  • · membuat rumusan
  • · membuat penemuan

Senarai Aktiviti Inkuiri Penemuan


Aktiviti Bahan/keadaan

Memerhati = Carta, spesimen,benda maujud, model situasi,proses.

Mengukur = Panjang, lebar, tinggi, dalam, diameter, perimeter, jarak,pepenjuru.

Menyukat = Isipadu, suhu.

Menimbang = erat

Melukis = Gambar, gambarajah, peta, graf, pelan, carta.

Mendengar = Cerita, ucapan, laporan, radio, rakaman, syarahan,ceramah.

Membaca = Bahan-bahan bertulis dan cetakan

Menonton = Tayangan vedio, filem,slid, televesyen, pertunjukan, simulasi

Mencerita = Idea, masalah, sifat benda, keadaan, peristiwa

Menghurai = Prosedur, proses, pemerhatian

Menerang, berbincang = Kesan, sebab, akibat, situasi, proses, peristiwa

Memasang = Alat, radas, model

Membuat laporan = Hasil kajian,eksperemen, lawatan, pemerhatian

Menemubual = Tokoh, pakar, pekerja dan orang-orang lain.

Membuat rujukan = Bahan bacaan, spesimen, tokoh

Merancang = Aktiviti pembelajaran

Membuat hipotesis = Berkenaan idea, kejadian,fenomena, masalah

Membuat eksperimen = Untuk mengumpul data, menjelaskan sifat dan fakta, mencari bukti

Membuat kajian = Semua situasi

No comments:

Post a Comment