Lima peringkat dalam proses Inkuiri Penemuan mengikut urutan.
Mengenal pasti masalah.
- masalah yang diberi oleh guru
- masalah yang ditentukan oleh murid
- topik yang ditetapkan oleh sukatan pelajaran
Merancang cara penyelesaian,
- meramal dan membuat hepotesis
- berbincang
- bersoal jawab
- bertemubual/bertemuramah
- arahan guru/rujukan
Mengumpul maklumat,
- · memerhati
- · menyukat
- · berbincang
- · bertemubual
- · mencatat maklumat dan data/menjadualkan
- · membuat rujukan.
Mengkaji maklumat terkumpul dan membuat analisis/membuat keputusan,
- membincang
- mengelas
- menginterpretasi data
- melukis graf
Membuat rumusan.
- · membuat generalisasi
- · membuat rumusan
- · membuat penemuan
Senarai Aktiviti Inkuiri Penemuan
Aktiviti Bahan/keadaan
Memerhati = Carta, spesimen,benda maujud, model situasi,proses.
Mengukur = Panjang, lebar, tinggi, dalam, diameter, perimeter, jarak,pepenjuru.
Menyukat = Isipadu, suhu.
Menimbang = erat
Melukis = Gambar, gambarajah, peta, graf, pelan, carta.
Mendengar = Cerita, ucapan, laporan, radio, rakaman, syarahan,ceramah.
Membaca = Bahan-bahan bertulis dan cetakan
Menonton = Tayangan vedio, filem,slid, televesyen, pertunjukan, simulasi
Mencerita = Idea, masalah, sifat benda, keadaan, peristiwa
Menghurai = Prosedur, proses, pemerhatian
Menerang, berbincang = Kesan, sebab, akibat, situasi, proses, peristiwa
Memasang = Alat, radas, model
Membuat laporan = Hasil kajian,eksperemen, lawatan, pemerhatian
Menemubual = Tokoh, pakar, pekerja dan orang-orang lain.
Membuat rujukan = Bahan bacaan, spesimen, tokoh
Merancang = Aktiviti pembelajaran
Membuat hipotesis = Berkenaan idea, kejadian,fenomena, masalah
Membuat eksperimen = Untuk mengumpul data, menjelaskan sifat dan fakta, mencari bukti
Membuat kajian = Semua situasi
No comments:
Post a Comment