Bahagian Pembangunan dan Penilaian Kompetensi (BPPK)
BPPK ditubuhkan pada Januari 2007. Bahagian ini diletakkan di bawah tanggungjawab Timbalan Ketua Setiausaha (TKSU) Pengurusan. BPPK mula beroperasi di Blok E12, Putrajaya sebelum berpindah ke Cyberjaya pada pertengahan bulan Ogos 2008 dengan 74 perjawatan. Sehingga kini, 70 jawatan telah diisi. BPPK diterajui oleh seorang Setiausaha Bahagian (SUB), dan dibantu oleh dua orang Timbalan Setiausaha Bahagian (TSUB).
BPPK mengendalikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) dan Anggota Kumpulan Sokongan (AKS) di Kementerian Pelajaran Malaysia. PTK dilaksanakan di KPM selaras dengan Sistem Saraan Malaysia (SSM) mulai 1 November 2002 melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002.
Penambahbaikan dan pemantapan pelaksanaan PTK terkini telah dibuat melalui Surat Pekeliling Perkhidmatan (SPP) Bilangan 19 Tahun 2008 iaitu Pengubahsuaian Penilaian Tahap Kecekapan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2009.
Visi
Peneraju Dalam Pembangunan Dan Penilaian Kompetensi
Misi
Membangun dan Mentadbir Sistem Penilaian Kompetensi yang Adil, Telus dan Berwibawa Ke Arah Menjana Modal Insan Yang Kompeten, Kreatif dan Inovatif
Objektif
Menyelaras pelaksanaan Penilaian Kompetensi secara cekap, berintegriti dan berakauntabiliti;
Menyediakan Standard Kompetensi yang memenuhi keperluan penilaian berasaskan analisis tugas dan tempat kerja(job-based and work place) ;
Menyediakan sukatan Peperiksaan Perkhidmatan bagi memenuhi keperluan pengesahan dalam perkhidmatan;
Melaksanakan Penilaian Kompetensi secara adil, telus dan berwibawa;
Memastikan kursus-kursus anjuran institusi latihan yang memenuhi kriteria penilaian diberi akreditasi;dan
Membangun dan memperluas penggunaan aplikasi ICT yang mesra pengguna dan memenuhi keperluan dalam pengurusan Penilaian Kompetensi.
Fungsi
Merangka, merancang dan menggubal Dasar Pembangunan dan Penilaian Kompetensi Kementerian Pelajaran Malaysia;
Menyelaras pelaksanaan Penilaian Kompetensi berpandukan dasar yang ditetapkan;
Menyediakan Standard Kompetensi berdasarkan Profil Kompetensi;
Menyediakan Dokumen Jaminan Kualiti serta menguatkuasakan pelaksanaan Sistem Pengurusan Kualiti;
Menjalankan kajian untuk memastikan pelaksanaan pembangunan dan Penilaian Kompetensi tercapai sepenuhnya;
Mengurusetiakan Mesyuarat Lembaga Penilaian Kompetensi, Kementerian Pelajaran Malaysia (LPKKPM).
Mengurusetiakan Mesyuarat Lembaga Peperiksaan Perkhidmatan Awam, Kementerian Pelajaran Malaysia (LPPAKPM).
Piagam Pelanggan
Kami warga BPPK dengan penuh tekad dan iltizam, dalam melaksanakan tugas yang diperuntukkan di bawah Akta Pendidikan 1996, dengan ini berjanji akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk:
Memaklumkan tawaran menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dan Peperiksaan Perkhidmatan kepada calon yang memohon dan layak dalam tempoh berikut:
- Pusat Penilaian Kompetensi (PPK) – enam (6) minggu sebelum tarikh PPK berkenaan bermula;
- Peperiksaan PTK – satu (1) bulan sebelum tarikh peperiksaan PTK bermula;
- Ujian Khas PTK – dua (2) minggu selepas tarikh pendaftaran atas talian ditutup; dan
- Peperiksaan Jabatan – dua (2) minggu sebelum tarikh peperiksaan bermula
Memaklumkan keputusan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dan Peperiksaan Jabatan dalam laman web Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dalam tempoh seperti berikut:
- Pusat Penilaian Kompetensi (PPK) – tiga (3) bulan dari tarikh akhir calon menduduki PPK;
- Ujian Khas PTK – tiga (3) bulan dari tarikh akhir calon menduduki Ujian Khas PTK; dan
- Peperiksan Jabatan – tiga (3) bulan dari tarikh akhir calon menduduki Peperiksaan
Memaklumkan keputusan Peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dalam laman web Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) dan menghantar slip keputusan kepada calon melalui Jabatan Pelajaran Negeri (JPN)/Bahagian dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh akhir calon menduduki Peperiksaan PTK;
Menghantar slip keputusan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) bagi Pusat Penilaian Kompetensi dan Ujian Khas serta Peperiksaan Jabatan kepada calon melalui Jabatan Pelajaran Negeri/Bahagian-bahagian dalam tempoh dua (2) minggu selepas dimuat naik dalam laman web KPM; dan
Memaklumkan keputusan rayuan semak semula keputusan PTK dalam laman web KPM dalam tempoh tiga (3) bulan daripada tarikh tutup rayuan.
Struktur Organisasi
Sektor Pengurusan
Unit Pentadbiran
Unit Kewangan dan Akaun
Unit Teknologi Maklumat
Unit Pengurusan PTK dan Peperiksaan Jabatan
Untuk maklumat lanjut sila layari laman web Bahagian Pembangunan dan Penilaian Kompetensi
No comments:
Post a Comment