E-Pantau ialah gabungan Sistem Maklumat Murid Berkomputer dan Sistem Pengurusan Peperiksaan untuk memantau prestasi peperiksaan bulanan di sekolah-sekolah di Terengganu. Sistem ini telah dibina oleh Tuan Haji Mohd Yusof bin Muda berasaskan kepada Laporan-laporan yang dikehendaki disediakan oleh pihak sekolah untuk dihantar ke Jabatan Pelajaran Terengganu setiap kali ujian selesai dijalankan semenjak tahun 2000. Beliau mencipta sistem ini untuk meringankan beban guru-guru membuat analisis seperti yang dikehendaki sehingga menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik darjah.
Sistem ini membolehkan sekolah-sekolah menentukan Take-off Value (TOV) setiap murid sebelum membuat Expected Target Result(ETR). Untuk mengira TOV, markah-markah Ujian Pertengahan Tahun Lepas, Ujian Akhir Tahun Lepas, Ujian Sebenar Akhir Tahun semasa, Ujian Pengesanan Awal Tahun dan markah Judgement Guru diperlukan. Kelima-lima markah ini dicari purata dengan setiap ujian telah ditentukan pemberatnya. Melalui sistem ini guru-guru hanya perlu memasukkan markah-markah sahaja dan sistem akan mengeluarkan keputusan TOV.
Berasaskan markah TOV, murid-murid dengan bimbingan guru akan menetapkan ETR. Sistem ini juga akan memberi cadangan ETR setiap murid, namun guru-guru masih boleh membuat pengubahsuaian. Setelah ETR telah diputuskan sistem ini juga berupaya mengatur markah sasaran Ujian OTI (Operasional Targeted Incrementalisme). Setiap murid akan belajar untuk mencapai sasaran Ujian OTI 1, OTI 2, OTI 3 dan seterusnya. Selepas guru-guru memasukkan markah Ujian OTI 1 iaitu Actual Target Result (ATR) markah ATR dibandingkan dengan markah sasaran OTI. Perbandingan ini bertujuan untuk memastikan markah diperoleh murid melangkau, tepat atau defisit. Sekiranya hasil perbezaan perbandingan OTI-ATR bernilai positif menunjukkan pembelajaran murid melangkaui target, sekiranya bernilai 0 bermakna mencapai target dan bernilai negetif menunjukkan tidak mencapai target. Sistem ini berupaya menyenaraikan murid-murid berdefisit besar untuk memudahkan guru-guru membuat analisis item untuk mengenalpasti kelemahan supaya tindak susulan bersesuaian diambil dengan segera.
Guru-guru akan berusaha mengatur strategi agar murid-murid defisit ini dapat dibantu supaya berlaku perubahan ke arah peningkatan dalam ujian-ujian OTI akan datang. Proses ini dikenali sebagai Auditan Hasilan Berteraskan OTI (AHBOTI) hasil cetusan idea Dato' Abdul Rahim bin Tahir, bekas Pengarah Pelajaran tahun 1994-1998. AHBOTI diaplikasikan secara menyeluruh di semua sekolah rendah di negeri Terengganu pada tahun 2000 oleh Tuan Haji Zubir bin Embong, Ketua Unit KBSR Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu. Kemudian AHBOTI didigitalkan oleh Tuan Haji Mohd Yusof bin Muda semasa beliau menjadi Guru Besar di Sekolah Kebangsaan Seri Kemaman pada tahun 1999-2003.
Semenjak sistem ini digunakan secara menyeluruh di semua sekolah rendah di negeri Terengganu pada tahun 2001, sekolah-sekolah tidak perlu lagi membuat analisis; cukup sekadar menghantar disket data yang dieksport melalui sistem ini untuk digabung di peringkat daerah dan negeri. Tuan Haji Mohd Yusof juga telah membina Sistem Kutipan Data Peperiksaan di peringkat daerah dan negeri. Hasilnya pencapaian UPSR negeri Terengganu mendahului negeri-negeri lain di Malaysia tahun demi tahun.
-----------------------------------------------------------------------------------------
E-Monitor is a combination of the Student Information System Computerized Examination Management System to monitor performance monthly examinations in schools in the state. The system was developed by Mohd Yusof bin Haji degree based on reports required to be provided by the school to be sent to the Education Department each time a test is completed since 2000. He created this system to ease the burden of teachers as required analysis to the detriment of teaching and learning in classrooms.
This system allows the schools to determine Take-off Value (TOV) for each student prior to Target Expected Result (ETR). To calculate the TOV, the marks Mid-Year Test, Final Test Year, Test Year End real time, Early Detection Test scores Year and Teacher Judgement is required. This marks the five found an average of each test was determined the weight. Through this system, teachers only need to enter the marks and the system will only produce results TOV.
TOV-based marks, pupils with teacher guidance will set the ETR. This system will also provide recommendations ETR for each student, but teachers can still make modifications. ETR was decided after this system is also able to arrange test score targets OTI (Operations targeted Incrementalisme). Each student will learn to achieve the target of a Test OTI, OTI 2, OTI 3 and so on. After the teachers OTI include a test score of Actual Target Result (ATR) ATR scores compared with scores OTI targets. This comparison is intended to ensure that students skip marks obtained, accurate or deficit. If the yield difference comparison OTI-ATR showed a positive value of students' learning beyond the target, if the value of 0 means to achieve the target and negative value indicates not achieving target. The system is able to enlist the students berdefisit to facilitate the teachers' item analysis to identify weaknesses so that appropriate follow up action is taken immediately.
Teachers will seek a strategy to allow students of this deficit can be helped so that there is a change to the increase in OTI tests to come. This process is known as an audit-based OTI Products (AHBOTI) brainchild of Dato 'Abdul Rahim bin Tahir, former Director of Education in 1994-1998. AHBOTI applied widely in all primary schools in the state in 2000 by Haji Zubair bin Embong, Head of the State Education Department KBSR. AHBOTI then digitized by Mohd Yusof bin Haji Young when he was headmaster at National School in the 1999-2003 Series Kemaman.
Since the system is used widely in all primary schools in the state in 2001, the schools do not have to make the analysis; enough just to send a diskette data exported via this system for the combined district and state level. Tuan Haji Mohd Yusof also constructed Examination Data Collection System at the district and state levels. As a result the state UPSR achievement led other states in Malaysia over the years.
No comments:
Post a Comment