1. PENYATAAN
DASAR
Pada menjalankan kuasa-kuasa yang
diberi oleh seksyen 116 Ordinan Pelajaran, 1957, Menteri dengan ini membuat
peraturan-peraturan yang berikut:
1.
Peraturan ini boleh dinamakan Peraturan-peraturan Pelajaran
(Disiplin Sekolah ), 1959 dan hendaklah dipakai bagi semua sekolah selain
daripada-
(a)
sekolah yang dikecualikan daripada pendaftaran di bawah seksyen 114 ( 2 )
Ordinan dan
(b)
sekolah gaya pos.
2. TUJUAN
2.1 Menanam
kesedaran tentang betul dan salah ke dalam diri murid, menghalang dan
mengelakkan dari berkelakuan yang tidak dikehendaki, serta diikuti dengan cara
larangan berkelakuan demikian bersama dengan cara mengenakan hukuman sekiranya
larangan itu tidak dipatuhi.
2.2 Menentukan
kelicinan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah serta dapat mewujudkan
iklim sekolah yang kondusif
3. PELAKSANAAN
DASAR
3.1
Peraturan - Peraturan Pendidikan di bawah kawalan Ketua Pendaftar Sekolah
dan Guru yang berkuatkuasa pada masa ini bagi mengawal disiplin murid adalah
Peraturan-Peraturan Pelajaran ( Disiplin Sekolah ) 1959 [Education ( School
Discipline ) Regulations, 1959] yang digubal di bawah Ordinan Pelajaran
1957 ( Education Ordinance, 1957 ).
3.2
Pelaksanaan Peraturan - Peraturan Pelajaran ( Disiplin Sekolah) 1959
dilaksanakan dengan berpandukan kepada
i.
Buku Panduan Tatacara Disiplin Sekolah untuk Guru Besar dan Guru ( DBP 1988 );
ii.
Surat Pekeliling Ikhtisas yang dikeluarkan dari masa ke semasa;
iii.
Peraturan-peraturan disiplin yang digubal di peringkat sekolah.
3.3 Akta
Pendidikan 1996 telah berkuatkuasa pada 1 Januari 1998, setelah
Peraturan-Peraturan Pendidikan yang digubal di bawah Akta dan Ordinan Pelajaran
dikaji dan digubal semula oleh Jawatankuasa Teknikal Penggubalan yang
dianggotai oleh wakil-wakil Jabatan, Bahagian dan Penasihat Undang-Undang KPM.
3.4 Pengurusan
Disiplin yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada masa kini
adalah berpandukan kepada Buku-buku Panduan Disiplin dan Surat-surat Pekeliling
Ikhtisas seperti;
i.
Buku Panduan Am Disiplin Sekolah-Sekolah ( 1981 )
ii.
Buku Panduan Bagi Ibu Bapa Mengenai Disiplin Murid-Murid Sekolah (
1982 )
iii.
Buku Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Guru Besar dan Guru ( 1988
)
iv.
Buku Panduan Disiplin Untuk Pelajar-Pelajar (1988 )
v. Buku Panduan Bagi Mengatasi Masalah Ponteng di
Sekolah ( 1994 )
vi.
Buku Panduan Pengurusan Menangani Buli di Sekolah ( 2005 )
3.5 Surat-Surat
Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia berkaitan pengurusan
disiplin.
3.5.1 Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil.6/1968 : Pembuangan Murid-Murid daripada Sekolah Kerana Kelakuan
Curang
3.5.2 Tambahan kepada Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil.6/1968 dan 8/1968
3.5.3 Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 1/1972 : Peraturan-Peraturan ( Tatatertib Sekolah) Pelajaran 1959
3.5.4 Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 6A/1975 : Disiplin Murid-Murid Menghisap Rokok
3.5.5 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil.9/1975: Disiplin di Sekolah. Peraturan-Peraturan
Sekolah Untuk Murid
3.5.6 Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil 2/1976 : Potongan Rambut Murid-Murid
3.5.7 Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 11/1976 : Mengharamkan Semua Jenis Permainan Judi di
Sekolah-Sekolah
3.5.8
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 9/1977 : Menganjur dan Menjual Loteri di
Sekolah-sekolah
3.5.9
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 4/1982 : Permainan "Pin-Table, Video
Game, Game Watch"
3.5.10
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1983 : Pakaian Seragam Murid-Murid
Sekolah
3.5.11 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil 6/1983 : Larangan Bermain Bahan-Bahan Letupan
3.5.12
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 8/1983 : Mengenakan hukuman Biasa Terhadap
Murid-Murid yang Melakukan Perbuatan Salah laku yang Tidak Dinyatakan dalam
Peraturan-Peraturan Pelajaran
3.5.13 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil 8/1985 : Pakaian Seragam Murid-Murid Sekolah (Pindaan)
3.5.14 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil 7/1986: Langkah-Langkah Keberkesanan Disiplin Sekolah
3.5.15 Surat
Pekeliling ikhtisas Bil 8/1988 : Keselamatan Diri Pelajar Di Sekolah
3.5.16
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1992 : Pemakaian Tudung/Mini Telekung
bagi Pelajar-Pelajar Perempuan
3.5.17 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1993 : Lapor Kepada Polis Salah Laku Yang Berbentuk
Jenayah
3.5.18 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/1993 : Pakaian Seragam Sekolah
3.5.19 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/1995 : Menangani Masalah Ponteng Di Sekolah
3.5.20 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/1995 : Tatacara Mengenakan Tindakan dan Hukuman Terhadap
Pelajar-Pelajar Sekolah
3.5.21 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/1996 : Penampilan Diri Pelajar, Kekemasan dan
Kerapian Berpakaian
3.5.22 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1996 : Pelaksanaan Kuasa Hukuman dan hukuman Di
Sekolah
3.5.23 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1997 : Hukuman Ke Atas Murid Menghisap Rokok
3.5.24 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/1997 : Sekolah Sebagai Kawasan Larangan
Merokok
3.5.25 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/1998 : Keselamatan Diri Pelajar Di Sekolah
3.5.26 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 16/1998 : Menangani Kegiatan Gengster Di Sekolah
3.5.27 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/1998 : Penggunaan Budi Bicara Ketika Mengambil
Tindakan
3.5.28 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/1999 : Keselamatan Diri Murid Dalam Perjalanan Pergi
dan Balik Sekolah
3.5.29 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 11/2000 : Membanteras Jenayah Di kalangan Murid
Sekolah
3.5.30 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/2001 : Pemantapan Pengurusan Disiplin di Sekolah
3.5.31 Surat
pekeliling Ikhtisas Bil. 9/2001 : Penglibatan Pelajar Dengan Kegiatan Negatif
3.5.32 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/2002 : Pelaksanaan Program Sekolah Selamat
3.5.33 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/2002 : Lawatan Sekolah Pada Hari Persekolahan
3.5.34 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2003 : Kuasa Guru Merotan Murid
3.5.35 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/2003 : Penggunaan Buku Log Bagi tujuan Memantau Laku
Musnah ( Vandalisme ) Di kalangan Murid-Murid Sekolah
3.5.36 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/2006 : Penubuhan Kelab Pencegahan Jenayah Di Semua
Sekolah Rendah dan Menengah Kerajaan dan Bantuan Kerajaan
3.5.37 Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2009 : Penguatkuasaan Larangan Membawa Dan Mengguna
Telefon Bimbit Oleh Murid Di Sekolah.
3.6 Pelaksanaan
Dasar Pengurusan Disiplin (Dasar Baru)
3.6.1 Pada tahun
2004, YB. Menteri Pelajaran telah meminta agar kaedah dan pelaksanaan pengurusan
disiplin murid perlu dimantapkan. Ini disebabkan latar belakang punca masalah
ini adalah pelbagai. Pendekatan yang digunakan perlu secara holistik iaitu
melibatkan pelbagai pihak termasuk agensi kerajaan yang lain, badan-badan bukan
kerajaan, PIBG dan pihak-pihak lain yang berkaitan.
3.6.2
Sehubungan dengan itu diwujudkan Jawatankuasa Induk Menangani
Gejala Disiplin Murid, Kementerian Pelajaran bertujuan
untuk memberi ruang kerjasama semua pihak bagi membendung masalah disiplin
murid. Melalui penglibatan semua pihak, jawatankuasa ini telah dapat
melaksanakan aktiviti bersama secara lebih
berkesan.
3.6.3 Pada Tahun
2004 juga dua Nota Kabinet telah dibentangkan oleh YB. Menteri Pelajaran untuk
makluman Jemaah Menteri berkaitan tindakan yang sedang dan telah diambil oleh
Kementerian Pelajaran dalam menangani masalah disiplin di
sekolah. Pada 26 April 2006, YB. Menteri Pelajaran telah
membentangkan satu memorandum kepada Jemaah Menteri berkaitan Menangani Gejala
Disiplin Di Sekolah dan pelaksanaan program-program yang dirancang di bawah
Jawatankuasa Induk Menangani Gejala Disiplin Murid dan empat Jawatankuasa
Bertindak.
3.6.4 Jemaah
Menteri telah bersetuju dengan cadangan KPM untuk mendapatkan bantuan dan
kerjasama daripada semua kementerian dan agensi €“agensi kerajaan yang
berkaitan terutama dalam isu-isu disiplin yang berada di luar bidang kuasa dan
kepakaran Kementerian Pelajaran, malah telah memutuskan agar pertubuhan €“
pertubuhan bukan kerajaan ( NGO ), masyarakat, ibu bapa perlu
dilibatkan sepenuhnya di samping penggemblengan media massa juga perlu
dilakukan dalam usaha ini.
3.6.5 Empat
Jawatankuasa Bertindak yang diwujudkan merupakan jawatankuasa kerja yang
melibatkan pelbagai pihak dalam mendapatkan input, pandangan serta pelaksana
secara menyeluruh dan holistik. Jawatankuasa Bertindak tersebut adalah;
a. Jawatankuasa Bertindak Menangani
Isu-Isu Di sekolah yang akan berfokus kepada aspek-aspek
kurikulum, kokurikulum, personel dan pengurusan sekolah.
b. Jawatankuasa Bertindak Melalui Aspek
Perundangan dan Penguatkuasaan memberi perhatian khusus
kepada usaha menambah baik, memperkemas dan memantapkan peruntukan dan
penguatkuasaan peraturan dan undang-undang di dalam serta di luar kawasan
sekolah.
c. Jawatankuasa Bertindak Melalui
Pendekatan Psikologi dan Kesihatan akan memfokuskan kepada
aspek psikologi, kesihatan dan pengurusan sekolah.
d. Jawatankuasa Bertindak Melalui Pendekatan
Masyarakat akan bertanggungjawab kepada perkara yang
melibatkan ibu bapa dan PIBG, kementerian dan agensi lain, NGO, wakil rakyat
dan pengurusan sekolah.
3.6.6 Isu disiplin
murid merupakan salah satu agenda yang diberi fokus dan telah
diinstitusikan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
( 2006-2010 ) di bawah Teras Kedua : Membangunkan Modal Insan dalam
aspek Pengukuhan
Disiplin Pelajar.
4. KRITERIA
PELAKSANAAN
4.1 Meningkatkan
dan memantapkan program dan tindakan di bawah Jawatankuasa Induk menangani
Gejala Disiplin Murid dan empat Jawatankuasa Bertindak, Kementerian Pelajaran
Malaysia.
4.1.1 Jawatankuasa
Bertindak Menangani Isu-Isu Di Sekolah
4.1.2 Jawatankuasa
Bertindak Dalam Aspek Perundangan dan Penguatkuasaan
4.1.3 Jawatankuasa
Bertindak Melalui Pendekatan Psikologi dan Kesihatan
4.1.4 Jawatankuasa
Bertindak Bagi Pendekatan Kemasyarakatan
4.2
Pemantapan mekanisme Pemantauan dan Data Disiplin
4.2.1 Sistem
Aduan Disiplin Murid
4.2.2 Sistem
Salah Laku Disiplin Murid ( SSDM )
4.2.3 Pasukan
Pemantau ( Flying Squad )
4.2.4 Sistem
Kawalan Disiplin Murid [ Merit de merit (e-Disiplin)] dalam proses rintis
4.3
Meningkatkan dan memperluaskan usaha permuafakatan bersama
agensi luar.
4.3.1 Agensi
Kerajaan Yang lain
4.3.2 Badan
Bukan Kerajaan ( NGO ) termasuk PIBG
4.4
Pemantapan Pengurusan Disiplin Sekolah
4.4.1 Penguatkuasaan
Peraturan-Peraturan Pelajaran ( Disiplin Sekolah ) 1959
4.4.2 Penggubalan
Peraturan-Peraturan Pendidikan ( Disiplin Murid ) 2007
4.4.3 Jawatankuasa
Disiplin Sekolah
4.4.4 Buku
Panduan Pengurusan Disiplin
4.4.5 Pelaksanaan
Aktiviti Berasas Sekolah ( School Base )
4.4.6 Kemahiran
Guru Disiplin, Guru Bimbingan dan Kaunseling dan Guru Warden Asrama
5. TARIKH
KUATKUASA DASAR
Selain
daripada pengekalan Surat Pekeliling Ikhtisas yang tersebut di atas,
transformasi terhadap pengurusan dan pelaksanaan disiplin murid bermula pada
tahun 2004.
sumber : BPSH
No comments:
Post a Comment