DIPAKSA menghafal sifir - bagi murid lemah dan
membenci matematik - ialah mimpi ngeri, khususnya dalam kalangan
murid-murid Melayu di sekolah kebangsaan (SK).
Bagi guru matematik pula, mereka sering sakit kepala kerana tiada
kaedah atau alat menghafal yang mudah supaya murid berupaya mengingat
dan berjinak-jinak dengan sifir kerana sifir ialah ibu segala matematik.
Pelbagai inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran matematik pernah
ditemui dan telah dikomersialkan, tetapi tidak sehingga diterima sebagai
teks sekolah kerana beberapa kekurangan dalam kesesuaian dari segi
teori, falsafah dan amalan.
Namun begitu, kaedah yang diberi nama Sifir Garis Itamta (Sigai)
hasil inovasi Guru Besar SK Kati di Kuala Kangsar, Itamta Harun, memang
wajar dipertimbangkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) sebagai
teks di sekolah Malaysia.
Uniknya Sigai ialah murid tidak perlu lagi menghafal sifir.
Selain itu, kaedah itu dicipta untuk mengatasi masalah murid yang
tidak menguasai fakta asas darab dan bahagi - khususnya murid pemulihan
khas dan pendidikan khas yang menghadapi masalah pembelajaran Linus
(Literasi dan Numerasi) Matematik
"Objektif Sigai ialah pelajar tidak perlu menghafal sifir,'' kata Itamta.
Potensi Sigai cukup besar ekoran testimoninya yang pernah memenangi
anugerah di dalam dan luar negara, dan khabarnya sudah ada usaha untuk
menyesuaikan dan mengeksploitasi penemuan itu dalam kalangan pengamal
matematik di sekolah-sekolah di Kanada.
Itamta mengesyaki terdapat usaha untuk menciplak Sigai di Taiwan,
tetapi dengan sedikit pengubahsuaian - mujurlah belum ada usaha
memplagiat Sigai setakat ini.
Penemuan itu belum dipatenkan kerana kos berbuat demikian agak mahal, kata Itamta.
Kini, kaedah itu boleh dicapai di laman Wikipedia, dengan menaip Sigai pada enjin pencarian.
Wartawan Utusan Malaysia ketika ditunjuk ajar tentang kaedah itu oleh
Itamta sendiri, mendapati pendekatan Sigai amat mudah difahami,
mempunyai elemen matematik minda, ciri-ciri sempoa, serta boleh
dilakukan dengan sokongan alat bantu mengajar maujud yang berciri
fizikal, boleh dipegang dan dimanupliasi.
Kata Itamta, konsep asas Sigai ialah penggunaan garis menegak dan
melintang, iaitu nombor pertama diwakili garis menegak, nombor kedua
oleh garis melintang dan jawapan diwakili titik pertemuan garis menegak
dan melintang.
''Murid lemah dalam program Linus, murid Orang Asli, murid di
pedalaman atau yang bermasalah pembelajaran perlu dicuba dengan Sigai,''
katanya.
Kaedah Sigai melibatkan pengiraan menggunakan garisan menegak dan
melintang bagi mendapatkan jawapan dalam operasi darab atau bahagi tanpa
perlu menghafal sifir 2 hingga 9.
Sigai untuk murid sekolah rendah dan perlu menguasai Sigai Fasa 1, Sigai Fasa 2 dan Sigai Fasa 3.
Fasa 1 melibatkan kiraan 1 digit darab atau bahagi dengan 1 digit, Fasa 2 melibatkan 2 digit dan Fasa 3 melibatkan 3 digit.
Kaedah Sigai ditemui semasa beliau menyampaikan ceramah Matematik di
SK Jalong, Sg. Siput Utara dalam Program Gerak Gempur Matematik anjuran
Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Kangsar, Perak.
"Seorang guru wanita di sekolah tersebut mencabar saya supaya
memperkenalkan kaedah penguasaan sifir tanpa perlu menghafal atau
mengingat sifir dua hingga sembilan,'' katanya.
Pada sebelah malamnya, Itamta melakar dan mencuba beberapa kali
dengan melakar garisan menegak dan melintang Fasa 1, " maka terciptalah
Sifir Garis Itamta atau singkatannya Sigai,'' katanya.
Semasa itu beliau bertugas sebagai Guru Besar SK Sg. Siput pada 1993 hingga 1997.
Fasa 2 dan pengenalan konsep Sigai kepada digit sifar ditemui semasa
beliau menyampaikan ceramah di Pusat Kegiatan Guru Manong, apabila
seorang guru lelaki meminta penjelasan bagaimana kaedah Sigai yang
melibatkan digit sifar (kosong).
"Saya pun tidak terfikir isu yang dikemukakan oleh guru berkenaan,'' katanya.
Semasa itu beliau bertugas sebagai Guru Besar SK Manong (1998-2000) dan Pengerusi Panitia Matematik Daerah Kuala Kangsar.
Kata Itamta, pada 2001 terciptalah sepenuhnya kaedah Sigai yang melibatkan Fasa 3 dan operasi bahagi.
Pada tahun yang sama beliau menyertai Pertandingan Anugerah Gemilang
Akademik anjuran Jabatan Pelajaran Negeri Perak dan menerima Anugerah
Penghargaan sempena Hari Guru Negeri Perak.
No comments:
Post a Comment