Social Icons

-

Friday, September 24, 2010

Etika guru dalam berpolitik

Guru adalah antara golongan yang memperjuangkan kemerdekaan selain wartawan menerusi penglibatan mereka dalam politik. Tetapi selepas mencapai kemerdekaan, sedikit demi sedikit golongan guru disekat daripada melibatkan diri dalam politik. Akibatnya guru yang dianggap golongan elit di luar bandar terpinggir daripada arus politik.
Bagaimanapun mulai hari ini guru siswazah Gred DG41 hingga DG48 dibenar melibatkan diri dalam politik. Sebelum ini hanya pegawai dalam Kumpulan Sokongan sahaja boleh memegang jawatan dalam politik selepas membuat permohonan bertulis kepada Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam atau Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran.

Tokoh akademik yang juga Chancellor UCSI University, Tan Sri Dr. Abdul Rahman Arshad menganggap peraturan baru itu sebagai satu penghormatan kepada golongan itu sekaligus mengisi kekosongan kepimpinan terutama di luar bandar.

Beliau yang juga bekas Ketua Pengarah Pelajaran tahun 1985 menekankan supaya kebenaran melibatkan diri dalam politik itu hanya diberikan kepada guru siswazah yang terbaik dan prestasi mereka dipantau dari masa ke semasa.

“Saya langsung tidak fikir kerana kepentingan politik,” tegas beliau ketika diwawancara oleh wartawan Mingguan Malaysia KU SEMAN KU HUSSAIN di pejabatnya Jumaat lalu.

MINGGUAN: Apakah pandangan Tan Sri dengan peraturan baru yang membenarkan guru bergiat dalam politik?

Dr. Abdul Rahman Arshad: Saya setuju dengan peraturan baru yang membenarkan guru-guru siswazah menyertai politik. Kalau kita menoleh kembali kepada sejarah khususnya sejarah menuntut kemerdekaan, kita dapati guru antara golongan yang menjadi penggerak politik ketika itu. Guru berada pada kelas yang tinggi dalam masyarakat dan mereka membuktikan kemampuan sebagai pemimpin. Bagi saya memberi kebenaran kepada guru bergiat dalam politik adalah satu penghormatan kepada mereka dalam profesion perguruan selain kembali kepada sejarah awal dulu. Bagaimanapun mesti ada syarat-syarat tertentu. Ini bertujuan untuk mengekang supaya penglibatan guru dalam politik tidak menjejaskan profesion perguruan. Misalnya hanya guru-guru yang prestasi baik dalam perguruan diberi kebenaran menyertai politik. Mereka ini mempunyai perseimbangan antara perguruan dan politik. Bagi saya kalau guru yang kurang baik, dia akan terus menjadi kurang baik dalam kepimpinan. Saya berpendapat sekolah-sekolah di kampung yang memerlukan lebih pembelaan. Kalau guru tidak pandai mengimbangkan tugas antara guru dan pemimpin masyarakat, bagaimana hendak membela sekolah di kampung? Ketika ini banyak perubahan dilakukan. Perubahan kurikulum, perubahan peperiksaan dan untuk melaksanakan perubahan ini pengetahuan guru mesti ditambah, kemahiran juga perlu ditingkat. Tetapi tugas guru bukan bertambah berat sebaliknya bertambah profesional apabila ilmu dan pengetahuan bertambah.

Adakah guru berpolitik ini boleh memberi sumbangan kepada pembangunan masyarakat?

Dr. Abdul Rahman Arshad: Bagi saya boleh, sebabnya kebenaran itu ada beberapa syarat. Di luar bandar, guru adalah golongan elit dan berpendidikan. Mereka ini diharapkan boleh memimpin dan pada masa yang sama melahirkan modal insan untuk melahirkan cendekiawan. Tetapi mereka jangan lupa perguruan apabila menyertai politik kerana perguruan itu pilihan pertama. Bagi saya, dulu peranan guru memperjuangkan kemerdekaan tetapi sekarang guru perlu mengisi kemerdekaan dengan menyediakan modal insan. Kerana ada ruang untuk guru menyumbang itulah saya bersetuju dengan peraturan baru ini selain menyambung kepercayaan kepada guru yang ditunjukkan suatu masa dulu.

Adakah peraturan ini juga menjadi salah satu cara mengangkat martabat guru di mata masyarakat?

Dr. Abdul Rahman Arshad: Bagi saya sejak dulu lagi guru memang dihormati. Kerana itu saya fikir ini bukan mengangkat martabat guru sebab profesion ini sudah berada pada tahap yang tinggi di mata masyarakat. Saya melihat peraturan yang membenarkan guru menyertai politik boleh mengangkat martabat individu dari profesion perguruan. Ini bermakna dalam perguruan itu ada individu yang boleh menjadi pemimpin. Diberi kebenaran menyertai politik bererti adanya pengiktirafan kepada individu dalam profesion perguruan. Ini mengangkat martabat individu dalam perguruan yang berkebolehan dalam banyak bidang; sebagai pemimpin masyarakat dan pemimpin di sekolah.

Apakah yang menjadi kebimbangan Tan Sri apabila guru diberi kebenaran menyertai politik?

Dr. Abdul Rahman Arshad: Saya bimbang satu, kalau ada guru baik bila ada peluang dalam politik dia menjadi tidak baik lagi. Sebab itu saya menekankan bahawa kementerian mesti memantau prestasi supaya guru yang menyertai politik supaya tidak terjejas. Mesti ditegaskan hanya guru yang baik dan terus baik saja diberi kebenaran untuk menyertai politik. Saya bimbang kalau ada beranggapan, selepas nampak jalan dalam politik, dia sengaja memburukkan prestasi supaya boleh terus dalam politik. Kalau ini berlaku siapa yang tinggal di sekolah? Adakah hendak meminta dia berhenti politik? Hal-hal serupa ini memerlukan syarat-syarat yang agak ketat dan terperinci supaya kita tidak kehilangan guru yang baik.

Utusan Malaysia Online: 1 Ogos 2010

No comments:

Post a Comment

Senarai Sekolah 1 Malaysia

Isi menu tab 2
Isi menu tab 3
Isi menu tab 4
  1. SMK Derma
  2. SM Sains Syed Tuanku Putra
  3. SMK Jitra
  4. SMK Agama Baling
  5. SMK Sultan Badlishah
  6. SM Sultan Abdul Halim
  7. SM Sains Sultan Mohammad Jiwa
  8. SM Sains Pokok Sena
  9. SMK Abdullah Munsyi
  10. SMK Dato’ Onn
  11. SM Sains Tun Syed Sheh Shahabudin
  12. SMK King Edward VII
  13. SM Clifford
  14. SMK Seri Perak
  15. SMK Tengku Menteri
  16. SMK Raja Permaisuri Bainun
  17. SM Sains Raja Tun Azlan Shah
  18. Sekolah Tuanku Abdul Rahman
  19. Kolej Melayu Kuala Kangsar
  20. SM Sains Teluk Intan
  21. SMK Victoria
  22. SMK Taman Tun Dr. Ismail
  23. SMK Aminuddin Baki
  24. SM Sains Selangor
  25. SMK Seri Bintang Utara
  26. SMK Seri Bintang Selatan
  27. SK Seri Bintang Utara
  28. SK Seri Bintang Selatan
  29. SMK(P) Sri Aman
  30. SMK Sungai Besar
  31. SMK Bandar Baru Bangi
  32. SMK Kuala Kubu Bharu
  33. SMK Telok Datok
  34. Kolej Islam Sultan Alam Shah
  35. SM Agama Persekutuan Kajang
  36. SM Sains Kuala Selangor
  37. SMK Sungai Pusu
  38. SMK Putrajaya 1, Presint 8
  39. Sekolah Alam Shah, Putrajaya
  40. Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya
  41. SK Putrajaya 1, Presint 8
  42. SK Putrajaya 2, Presint 9
  43. SMK Dato’Sedia Raja
  44. SMK Bandar Baru Serting (FELDA)
  45. SM Agama Persekutuan Labu
  46. Kolej Tunku Kurshiah
  47. Sekolah Dato Abdul Razak
  48. SM Sains Tuanku Jaafar
  49. SMK Abdul Rahman Talib
  50. SMK Seri Pekan
  51. SM Sains Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
  52. SM Sains Tengku Abdullah
  53. SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan
  54. Sekolah Sultan Haji Ahmad Shah, Pekan
  55. SMK Dato’Dol Said
  56. SMS Muzaffar Shah
  57. SMK Tun Habab
  58. SMK Dato’ Sri Amar Diraja
  59. SM Sains Muar
  60. SM Sains Johor, Kluang
  61. Sekolah Tun Fatimah
  62. SM Sains Kota Tinggi
  63. SMK Agama Segamat
  64. SMK Dato’ Penggawa Barat
  65. SMK (P) Temenggong Ibrahim
  66. SMK Matang
  67. SM Sains Sultan Mahmud
  68. SM Sains Dungun
  69. SMKA Sheikh Abdul Malek
  70. SMK Kamil
  71. SM Dato Ahmed Maher
  72. SM Sains Tengku Muhamad Faris Petra
  73. SM Sains Machang
  74. SMKA Naim Libanat
  75. SM Sains Pasir Puteh
  76. SMK Elopura
  77. SMK Pengiran Omar
  78. SMK Tenom
  79. SM Sains Sabah Kota Kinabalu
  80. SM Sains Lahad Datu
  81. SMK Labuan
  82. SM Sains Labuan
  83. Kolej Datuk Patinggi Abang Haji Abdillah
  84. Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang
  85. SMK Bahasa Malaysia
  86. SMK Three Rivers
  87. SM Sains Kuching
  88. SM Sains Miri, Sarawak
 

Sample text

Sample Text

Sekiranya anda ingin berkongsi informasi yang sahih mengenai pendidikan di Malaysia, sila email ke alamat ensiklopediapendidikan@gmail.com Majulah Dunia Pendidikan Untuk Agama Bangsa & Negara