TUJUAN ANUGERAH
Anugerah Pengajaran bertujuan memberi pengiktirafan dan sanjungan kepada pensyarah universiti/kolej universiti, awam dan swasta (IPT) yang telah menunjukkan kesarjanaan dan kecemerlangan dalam pengajaran. Kesarjanaan pengajaran merujuk kepada tahap keilmuan yang tinggi dalam pendekatan pengajaran dan pembelajaran. Kecemerlangan pengajaranmerujuk kepada amalan pengajaran dan pembelajaran menggunakan pendekatan yang kreatif dan inovatif, berasaskan falsafah/teori/prinsip pengajaran yang mantap untuk meningkatkan kualiti pembelajaran pelajar.
SYARAT PERMOHONAN
- Pensyarah IPT sepenuh masa yang telah disahkan dalam jawatan dan telah mengajar sekurang-kurangnya sepuluh (10) tahun di IPTA dan/atau IPTS.
- Pencalonan mestilah dibuat oleh IPT. Hanya seorang calon sahaja dibenarkan bagi setiap kelompok.
- Seseorang calon hanya boleh menerima anugerah ini sekali seumur hidup.
- Calon yang pernah memohon tidak boleh memohon semula pada tahun berikutnya.
- Setiap permohonan hendaklah disertakan dengan butir jaya diri (curriculum vitae) terkini dan lengkap.
KRITERIA PENILAIAN
Penilaian bagi Anugerah Pengajaran adalah berdasarkan kriteria berikut:
- Ilmu pengetahuan tentang teori dan falsafah pengajaran dan pembelajaran yang menggambarkan kesarjanaan calon.
- Inovasi dan kreativiti dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran.
- Keberkesanan pengajaran terhadap meningkatkan kualiti pembelajaran.
- Inovasi dan kreativiti dalam kaedah penilaian pembelajaran.
- Usaha penambahbaikan pengajaran dan pembelajaran melalui amalan reflektif dan penyelidikan.
- Perkongsian ilmu dan pengalaman dalam pengajaran dan pembelajaran melalui seminar dan penerbitan.
- Aktiviti bimbingan dan penyeliaan.
PROSEDUR PENILAIAN
Penilaian dijalankan secara berperingkat seperti berikut:
Peringkat 1: Penilaian portfolio
Portfolio WAJIB mengandungi perkara-perkara berikut:
Maklumat ilmu pengetahuan tentang teori dan falsafah pengajaran dan pembelajaran yang menggambarkan kesarjanaan calon.
1.1 Penyataan falsafah pengajaran yang tidak melebihi satu (1) muka surat.1.2 Penyataan inovasi dan kreativiti yang dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran.1.3 Maklumat mengenai kursus yang diajar.
- Senarai kursus yang pernah diajar
- Rangka kursus dan bilangan pelajar
Contoh bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran (seperti nota, modul pengajaran, bahan pembelajaran digital, CD, bahan bantu mengajar, blog, e-learning dan lain-lain). Inovasi dan kreativiti dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran.Sertakan bukti inovasi dan kreativiti yang dilaksanakan dalam pengajaran seperti berikut:2.1 Penyataan dan bukti bagaimana inovasi dan kreativiti dalam pengajaran dan pembelajarandigunakan2.2 Kesan inovasi dan kreativiti pengajaran dan pembelajaran terhadap pelajar, rakan sejawat danmasyarakat (contohnya; maklum balas borang soal selidik dan surat sanjungan daripadapelajar/rakan sejawat/masyarakat).2.3 Kaedah merangsang dan memupuk pemikiran aras tinggi. Keberkesanan pengajaran terhadap meningkatkan kualiti pembelajaran.Sertakan bukti keberkesanan pengajaran terhadap meningkatkan kualiti pembelajaran seperti berikut:3.1 Keputusan pencapaian pelajar.3.2 Hasil penilaian kursus.3.3 Sampel hasil kerja pelajar.3.4 Testimonial/surat sanjungan pelajar, rakan sejawat dan masyarakat. Bahan bukti inovasi dan kreativiti dalam kaedah penilaian pembelajaran. Bukti usaha penambahbaikan pengajaran dan pembelajaran melalui amalan reflektif dan penyelidikan. Perkongsian ilmu dan pengalaman dalam pengajaran dan pembelajaran melalui seminar dan penerbitan. Aktiviti bimbingan dan penyeliaan
7.1 Penyataan kaedah bimbingan dan penyeliaan yang digunakan7.2 Tahap pengajian pelajar yang dibimbing/diselia (sertakan senarai nama pelajar)7.3 Penjelasan kualiti projek yang terhasil daripada bimbingan/penyeliaan.
NOTA :
Kandungan portfolio hendaklah disusun mengikut urutan di atas. Portfolio calon yang mencapai titik ambang akan maju ke Peringkat 2
Peringkat 2: Temuduga dan Simulasi Pengajaran
Temuduga dan simulasi pengajaran akan dijalankan bagi calon yang telah disenarai-pendek di Peringkat 1.
Temuduga.Temuduga akan merangkumi perkara berikut:
1.1 Falsafah pengajaran dan pembelajaran.1.2 Inovasi dan kreativiti dalam pengajaran dan pembelajaran.1.3 Keunikan pengajaran dan pembelajaran.1.4 Aplikasi penyelidikan dalam pengajaran dan pembelajaran. Simulasi PengajaranMasa yang diperuntukkan bagi simulasi pengajaran adalah 15 minit dan diikuti dengan soal jawab. Perkara yang dinilai dalam simulasi pengajaran:2.1 Keberkesanan komunikasi.2.2 Kejelasan penyampaian.2.3 Keberkesanan penggunaan bahan bantu mengajar.2.4 Keupayaan meyakini ‘pelajar’.2.5 Keupayaan melibatkan ‘pelajar’ secara aktif dan berkesan.2.6 Keupayaan memotivasikan ‘pelajar’.
Keputusan penilaian
Hanya calon yang mencapai titik ambang dan markah tertinggi di Peringkat 2 bagi setiap kelompok akan
diperakukan untuk dipertimbangkan sebagai penerima Anugerah Pengajaran.
KELOMPOK ANUGERAH
Enam (6) kelompok Anugerah Pengajaran 2011 dan contoh bidang adalah seperti berikut:
Kelompok Anugerah
|
Contoh Bidang
|
Sains Tulen
|
Biologi
Fizik Kimia Matematik |
Sains Gunaan
|
Sains Industri
Sains Komputer / Teknologi Maklumat Seni Bina Teknologi Industri |
Sains Kesihatan
|
Farmasi
Kejururawatan Kesihatan Bersekutu Pergigian Perubatan |
Kejuruteraan
|
Kejuruteraan Aeroangkasa
Kejuruteraan Awam Kejuruteraan Bahan & Sumber Mineral Kejuruteraan Elektrik & Elektronik Kejuruteraan Kimia Kejuruteraan Mekanik |
Sastera dan Sains Sosial
|
Antropologi
Bahasa dan Linguistik Ekonomi Falsafah Geografi Kesusasteraan Pengajian Etnik Pengajian Islam Psikologi Sains Politik Sejarah Seni Sosiologi |
Sastera Gunaan dan Sains Sosial Gunaan
|
Komunikasi
Pendidikan Pengurusan Perakaunan Perniagaan Perundangan Psikologi Industri Seni |
Bidang pengajian yang tidak disenaraikan dalam 'Contoh Bidang' akan dimasukkan dalam kelompok berdasarkan fakulti/pusat pengajian/pusat/institut dimana pemohon mengajar.
Setiap IPT berhak menentukan calon terbaik untuk dicalonkan bagi setiap kelompok. Hanya satu calon sahaja dibenarkan untuk satu kelompok.
NILAI ANUGERAH
Nilai hadiah Anugerah Pengajaran adalah RM20,000 (Ringgit Malaysia Dua Puluh Ribu) bagi setiap kelompokberserta sijil penghargaan dan trofi dari Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.
No comments:
Post a Comment