Pengenalan.
Didik hibur adalah pendekatan
pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan murid-murid. Walaupun
murid seronok tetapi objektif pengajaran dan pembelajaran masih dapat
dicapai seperti yang ditetapkan. Oleh itu, guru perlu merancang
pengajaran dan pembelajaran agar isi kandungan mata pelajaran dapat
disampaikan dengan berkesan
Latar Belakang Didik Hibur
Cadangan pelaksanaan penyerapan pendekatan didik hibur dalam pengajaran bermula
apabila keputusan kabinet pada 8 Julai 2009 yang memutuskan bahawa
PPSMI dimansuhkan dengan mata pelajaran Sains dan Matematik akan kembali
diajar dalam Bahasa Malaysia di sekolah kebangsaan, manakala bahasa ibunda di Sekolah Jenis
Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil menjelang tahun 2012.
Kerajaan berhasrat memperkenalkan pendekatan didik hibur di sekolah rendah untuk merealisasikan hasrat transformasi pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Adalah diharapkan pendekatan didik hibur dalam bilik darjah akan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih interaktif serta berpusatkan murid. Justeru pengajaran guru akan lebih mudah dihayati dan difahami oleh murid.
Definisi
Didik Hibur bemaksud mendidik sambil
menghibur. Kamus Dewan (2000) mentakrifkan didik sebagai pelihara, jaga
dengan hati-hati dan ajar, manakala hibur bermaksud menyenangkan atau
menggirangkan hati
Rumusannya didik hibur merupakan satu pendekatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang bersifat santai dan berhibur seperti permainan, nyanyian, bercerita, lakonan dan puisi secara sistematik dan terancang.
Ciri-Ciri Didik Hibur
Antara ciri-ciri didik hibur dalam pengajaran adalah seperti berikut:
(i) Sesi
pembelajaran yang menyeronokkan kerana terkandung unsur kelakar,
kecindan, ada unsur estetik, permainan muzik, lakonan dan sebagainya.
(ii) Mengurangkan
tahap kebimbangan dan ketakutan murid kepada guru. Seperti yang
dijelaskan sebelum ini didik hibur berkonsepkan santai dan berhibur.
(iii) Murid-murid
sentiasa berada dalam keadaan pembelajaran yang positif, gembira dan
tertunggu-tunggu untuk melalui sesi pembelajaran pada hari berikutnya.
(iv) Sesi
pembelajaran yang penuh dengan pelbagai aktiviti yang menarik dan
pelbagai. Menerusi aktiviti nyanyian dan lakonan umpamanya, murid-murid
boleh main peranan dengan menyertai aktiviti tersebut sambil berhibur.
Yang penting, arahan guru perlu jelas dan ringkas di samping penggunaan
ICT dan BBM untuk menarik penglibatan murid terhadap pengajaran dan
pembelajaran.
(v) Objektif
aktiviti cenderung kepada pelbagai cara penyelesaian masalah dan
kepelbagaian cara persembahan yang tiada unsur kalah atau menang, tiada
ganjaran atau dendaan serta latihan dan penggunaannya menjurus kepada
aktiviti p&p.
(vi) Salah
atau tidak bukan matlamat aktiviti didik hibur, tetapi yang penting
berjaya melibatkan seramai mungkin murid dan aktivitinya bersahaja dan
santai.
(vii) Aktiviti
yang dipilih lebih menjurus kepada aktiviti berkumpulan atau
berpasangan supaya wujud semangat kerja berpasukan, kerjasama dan
toleransi.
(viii) Murid
bebas bersuara, mengeluarkan pendapat dan idea secara logik dalam
keadaan terkawal untuk memberikan satu persembahan yang menarik.
(ix) Murid bebas untuk bergerak, berlakon, menyanyi dan sebagainya dalam keadaan terkawal.
(x) Aktiviti didik hibur banyak menggunakan komunikasi melalui bahasa tubuh.
Faktor Yang Mempengaruhi Pelaksanaan Didik Hibur.
Guru:
Kejayaan sesuatu sesi pengajaran dan
pembelajaran itu adalah terletak kepada kebijaksanaan guru sebagai
pengurus dan perancang pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Sebagai guru, beberapa perkara berikut perlu dipatuhi, iaitu:
( i ) Perwatakan guru yang menarik, kecindan, tidak menakut atau menggerunkan murid
( ii ) Bahasa yang digunakan sesuai dengan tahap murid.
(iii) Guru tidak menjatuhkan air muka atau memalukan murid di khalayak.
(iv) Guru seorang pengurus atau penganjur aktiviti yang baik.
(v) Sepatutnya guru boleh melakonkan pelbagai watak dalam pelbagai aktiviti.
(vi) Guru boleh membuat pelbagai suara.
(vii) Boleh memberi arahan dengan tepat dan menarik.
(viii) Seorang yang prihatin dan peka serta tajam daya pemerhatian.
(ix) Guru berkebolehan menukar atau melakukan penyesuaian mendadak
(x) Guru atau fasilitator seorang yang fleksibel
Aktiviti
Kejayaan didik hibur secara kerkesan
bergantung kepada aktiviti yang dirancang. Walau bagaimanapun terdapat
beberapa ciri yang perlu diambil kira oleh guru semasa merancang
aktiviti didik hibur dalam bilik darjah, iaitu:
( i ) Aktiviti perlu disesuaikan dengan tahap murid yang hendak diajar.
( ii ) Jalankan aktiviti yang murid-murid sedia ketahui berdasarkan silang budaya yang sama.
( iii ) Penyerapan
didik hibur memerlukan tempoh pelaksanaan dan peruntukan masa
pembelajaran yang sesuai atau waktu yang fleksibel.
( iv ) Aktiviti
didik hibur boleh dilaksana, dijalan dan diselesaikan bersama
murid-murid tanpa ada banyak masalah atau halangan.
( v ) Aktiviti yang dipilih tidak menjurus ke arah permusuhan atau konflik antara murid.
( vi ) Sediakan peraturan yang jelas, senang, mudah difahami atau diikuti oleh murid.
( vii ) Aktiviti didik hibur yang dirancang juga perlu memberikan kepuasan kepada mereka yang menyertainya, serta boleh disertai seramai mungkin murid.
Penutup
Pada dasarnya amalan penyerapan didik hibur bukanlah perkara yang baru dalam siri
pendidikan negara. Untuk tujuan penegasan istilah didik hibur digunakan
secara jelas sebagai komitmen yang bersungguh-sungguh kerajaan untuk mengaplikasikan pendekatan ini yang diadaptasikan menerusi pendekatan ‘Fun Learning’ yang digunakan secara meluas dalam pengajaran dan pembelajaran
Sumber : Bahagian Pembangunan Kurikulum
oleh:
Dr . Zailah Zainudin, IPG Kampus Raja Melewar
Dr . Zailah Zainudin, IPG Kampus Raja Melewar
No comments:
Post a Comment