Mengemukakan
idea, kreativiti dan inovasi untuk memantapkan pembangunan sektor pendidikan
negara adalah sebahagian objektif utama program pergerakan Guru Muda 1Malaysia
(GM1M) di bawah Pelan Transformasi Pendidikan Malaysia.
Mula
dilaksanakan pertengahan tahun lalu, inisiatif kerajaan ini menjadi landasan
kepada lebih 204,000 guru muda untuk terbabit secara agresif dalam memastikan
sistem pendidikan selari arus pemodenan negara.
Malah, warga pendidik muda ini adalah pemacu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Penolong
Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Kementerian Pelajaran Malaysia
(KPM) Saiful Effendi Mohd Zahar berkata, secara umumnya, semua guru berumur 23
hingga 40 tahun adalah GM1M dan program ini menyediakan saluran untuk
menyuarakan pendapat mengenai industri pendidikan.
Selain merapat dan mengukuhkan perpaduan antara guru muda dan kerajaan khususnya kementerian, beliau menyifatkan program berkenaan sebagai medan perkongsian ilmu yang memberi manfaat besar kepada penghasilan modal insan.
“Sebanyak 49.5 peratus daripada keseluruhan jumlah guru di Malaysia berada dalam lingkungan umur ini yang mana mereka menjadi penentu generasi masa depan,” katanya.
Sehubungan
itu katanya, pendapat mereka tidak boleh dipandang remeh kerana mereka lebih
dekat dengan murid dan pelajar.
“Kita tidak dapat menafikan kemahiran dimiliki majoriti GM1M dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang cukup penting dalam sistem pendidikan negara,” katanya.
Saiful
Effendi berkata, menerusi GM1M, kita juga mahu pendidik belia ini memahami
dasar pembangunan pendidikan yang sedang dan akan dilaksanakan. “Kaedah ini
memberi kelancaran kepada sistem sedia ada atau transformasi yang bakal
dilaksanakan,” katanya.
Di bawah program ini, acara Himpunan GM1M turut diadakan dengan mengumpulkan guru berkenaan dan sama-sama melakukan aktiviti seperti sukan, persembahan dan inovasi “Hasil program akan dikongsi bersama guru lain seterusnya dimanfaatkan di sekolah masing-masing mengikut kesesuaian dan keberkesanan,” katanya.
Antara Himpunan GM1M yang diadakan sebelum ini termasuk di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Enggang, Kota Bharu, Kelantan pada 8 November tahun lalu.
Di samping itu, laman sosial Facebook GM1M turut disediakan dan ia kini menjadi medium utama guru muda untuk meluahkan pendapat mengenai isu sistem pentadbiran sekolah, pengajaran dan pembelajaran (PnP), dasar pembangunan dan sebagainya.
Seiring perkembangan teknologi, laman sosial berkenaan akan turut diguna untuk menyampaikan maklumat oleh KPM.
Bagi strategi jangka panjang, Stesen Maya GM1M akan ditubuhkan yang mana penggerak GM1M menggunakan maklumat daripada stesen terbabit untuk disebarkan kepada rakan Facebook GM1M lain serta menghantar semula maklum balas yang diperoleh.
Mengemukakan
idea, kreativiti dan inovasi untuk memantapkan pembangunan sektor
pendidikan negara adalah sebahagian objektif utama program pergerakan
Guru Muda 1Malaysia (GM1M) di bawah Pelan Transformasi Pendidikan
Malaysia.
Mula dilaksanakan pertengahan tahun lalu, inisiatif kerajaan ini
menjadi landasan kepada lebih 204,000 guru muda untuk terbabit secara
agresif dalam memastikan sistem pendidikan selari arus pemodenan negara.Malah, warga pendidik muda ini adalah pemacu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Selain merapat dan mengukuhkan perpaduan antara guru muda dan kerajaan khususnya kementerian, beliau menyifatkan program berkenaan sebagai medan perkongsian ilmu yang memberi manfaat besar kepada penghasilan modal insan.
“Sebanyak 49.5 peratus daripada keseluruhan jumlah guru di Malaysia berada dalam lingkungan umur ini yang mana mereka menjadi penentu generasi masa depan,” katanya.
Sehubungan itu katanya, pendapat mereka tidak boleh dipandang remeh kerana mereka lebih dekat dengan murid dan pelajar.
“Kita tidak dapat menafikan kemahiran dimiliki majoriti GM1M dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang cukup penting dalam sistem pendidikan negara,” katanya.
Saiful Effendi berkata, menerusi GM1M, kita juga mahu pendidik belia ini memahami dasar pembangunan pendidikan yang sedang dan akan dilaksanakan. “Kaedah ini memberi kelancaran kepada sistem sedia ada atau transformasi yang bakal dilaksanakan,” katanya.
Di bawah program ini, acara Himpunan GM1M turut diadakan dengan mengumpulkan guru berkenaan dan sama-sama melakukan aktiviti seperti sukan, persembahan dan inovasi “Hasil program akan dikongsi bersama guru lain seterusnya dimanfaatkan di sekolah masing-masing mengikut kesesuaian dan keberkesanan,” katanya.
Antara Himpunan GM1M yang diadakan sebelum ini termasuk di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Enggang, Kota Bharu, Kelantan pada 8 November tahun lalu.
Di samping itu, laman sosial Facebook GM1M turut disediakan dan ia kini menjadi medium utama guru muda untuk meluahkan pendapat mengenai isu sistem pentadbiran sekolah, pengajaran dan pembelajaran (PnP), dasar pembangunan dan sebagainya.
Seiring perkembangan teknologi, laman sosial berkenaan akan turut diguna untuk menyampaikan maklumat oleh KPM.
Bagi strategi jangka panjang, Stesen Maya GM1M akan ditubuhkan yang mana penggerak GM1M menggunakan maklumat daripada stesen terbabit untuk disebarkan kepada rakan Facebook GM1M lain serta menghantar semula maklum balas yang diperoleh.
- See more at: http://w1.hmetro.com.my/myMetro/articles/Medanperkongsianilmu/Article/index_html#sthash.SsXgMKo7.dpuf
Mengemukakan
idea, kreativiti dan inovasi untuk memantapkan pembangunan sektor
pendidikan negara adalah sebahagian objektif utama program pergerakan
Guru Muda 1Malaysia (GM1M) di bawah Pelan Transformasi Pendidikan
Malaysia.
Mula dilaksanakan pertengahan tahun lalu, inisiatif kerajaan ini
menjadi landasan kepada lebih 204,000 guru muda untuk terbabit secara
agresif dalam memastikan sistem pendidikan selari arus pemodenan negara.Malah, warga pendidik muda ini adalah pemacu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Selain merapat dan mengukuhkan perpaduan antara guru muda dan kerajaan khususnya kementerian, beliau menyifatkan program berkenaan sebagai medan perkongsian ilmu yang memberi manfaat besar kepada penghasilan modal insan.
“Sebanyak 49.5 peratus daripada keseluruhan jumlah guru di Malaysia berada dalam lingkungan umur ini yang mana mereka menjadi penentu generasi masa depan,” katanya.
Sehubungan itu katanya, pendapat mereka tidak boleh dipandang remeh kerana mereka lebih dekat dengan murid dan pelajar.
“Kita tidak dapat menafikan kemahiran dimiliki majoriti GM1M dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang cukup penting dalam sistem pendidikan negara,” katanya.
Saiful Effendi berkata, menerusi GM1M, kita juga mahu pendidik belia ini memahami dasar pembangunan pendidikan yang sedang dan akan dilaksanakan. “Kaedah ini memberi kelancaran kepada sistem sedia ada atau transformasi yang bakal dilaksanakan,” katanya.
Di bawah program ini, acara Himpunan GM1M turut diadakan dengan mengumpulkan guru berkenaan dan sama-sama melakukan aktiviti seperti sukan, persembahan dan inovasi “Hasil program akan dikongsi bersama guru lain seterusnya dimanfaatkan di sekolah masing-masing mengikut kesesuaian dan keberkesanan,” katanya.
Antara Himpunan GM1M yang diadakan sebelum ini termasuk di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Enggang, Kota Bharu, Kelantan pada 8 November tahun lalu.
Di samping itu, laman sosial Facebook GM1M turut disediakan dan ia kini menjadi medium utama guru muda untuk meluahkan pendapat mengenai isu sistem pentadbiran sekolah, pengajaran dan pembelajaran (PnP), dasar pembangunan dan sebagainya.
Seiring perkembangan teknologi, laman sosial berkenaan akan turut diguna untuk menyampaikan maklumat oleh KPM.
Bagi strategi jangka panjang, Stesen Maya GM1M akan ditubuhkan yang mana penggerak GM1M menggunakan maklumat daripada stesen terbabit untuk disebarkan kepada rakan Facebook GM1M lain serta menghantar semula maklum balas yang diperoleh.
- See more at: http://w1.hmetro.com.my/myMetro/articles/Medanperkongsianilmu/Article/index_html#sthash.SsXgMKo7.dpuf
Mengemukakan
idea, kreativiti dan inovasi untuk memantapkan pembangunan sektor
pendidikan negara adalah sebahagian objektif utama program pergerakan
Guru Muda 1Malaysia (GM1M) di bawah Pelan Transformasi Pendidikan
Malaysia.
Mula dilaksanakan pertengahan tahun lalu, inisiatif kerajaan ini
menjadi landasan kepada lebih 204,000 guru muda untuk terbabit secara
agresif dalam memastikan sistem pendidikan selari arus pemodenan negara.Malah, warga pendidik muda ini adalah pemacu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Selain merapat dan mengukuhkan perpaduan antara guru muda dan kerajaan khususnya kementerian, beliau menyifatkan program berkenaan sebagai medan perkongsian ilmu yang memberi manfaat besar kepada penghasilan modal insan.
“Sebanyak 49.5 peratus daripada keseluruhan jumlah guru di Malaysia berada dalam lingkungan umur ini yang mana mereka menjadi penentu generasi masa depan,” katanya.
Sehubungan itu katanya, pendapat mereka tidak boleh dipandang remeh kerana mereka lebih dekat dengan murid dan pelajar.
“Kita tidak dapat menafikan kemahiran dimiliki majoriti GM1M dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang cukup penting dalam sistem pendidikan negara,” katanya.
Saiful Effendi berkata, menerusi GM1M, kita juga mahu pendidik belia ini memahami dasar pembangunan pendidikan yang sedang dan akan dilaksanakan. “Kaedah ini memberi kelancaran kepada sistem sedia ada atau transformasi yang bakal dilaksanakan,” katanya.
Di bawah program ini, acara Himpunan GM1M turut diadakan dengan mengumpulkan guru berkenaan dan sama-sama melakukan aktiviti seperti sukan, persembahan dan inovasi “Hasil program akan dikongsi bersama guru lain seterusnya dimanfaatkan di sekolah masing-masing mengikut kesesuaian dan keberkesanan,” katanya.
Antara Himpunan GM1M yang diadakan sebelum ini termasuk di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Enggang, Kota Bharu, Kelantan pada 8 November tahun lalu.
Di samping itu, laman sosial Facebook GM1M turut disediakan dan ia kini menjadi medium utama guru muda untuk meluahkan pendapat mengenai isu sistem pentadbiran sekolah, pengajaran dan pembelajaran (PnP), dasar pembangunan dan sebagainya.
Seiring perkembangan teknologi, laman sosial berkenaan akan turut diguna untuk menyampaikan maklumat oleh KPM.
Bagi strategi jangka panjang, Stesen Maya GM1M akan ditubuhkan yang mana penggerak GM1M menggunakan maklumat daripada stesen terbabit untuk disebarkan kepada rakan Facebook GM1M lain serta menghantar semula maklum balas yang diperoleh.
- See more at: http://w1.hmetro.com.my/myMetro/articles/Medanperkongsianilmu/Article/index_html#sthash.SsXgMKo7.dpuf
Mengemukakan
idea, kreativiti dan inovasi untuk memantapkan pembangunan sektor
pendidikan negara adalah sebahagian objektif utama program pergerakan
Guru Muda 1Malaysia (GM1M) di bawah Pelan Transformasi Pendidikan
Malaysia.
Mula dilaksanakan pertengahan tahun lalu, inisiatif kerajaan ini
menjadi landasan kepada lebih 204,000 guru muda untuk terbabit secara
agresif dalam memastikan sistem pendidikan selari arus pemodenan negara.Malah, warga pendidik muda ini adalah pemacu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Selain merapat dan mengukuhkan perpaduan antara guru muda dan kerajaan khususnya kementerian, beliau menyifatkan program berkenaan sebagai medan perkongsian ilmu yang memberi manfaat besar kepada penghasilan modal insan.
“Sebanyak 49.5 peratus daripada keseluruhan jumlah guru di Malaysia berada dalam lingkungan umur ini yang mana mereka menjadi penentu generasi masa depan,” katanya.
Sehubungan itu katanya, pendapat mereka tidak boleh dipandang remeh kerana mereka lebih dekat dengan murid dan pelajar.
“Kita tidak dapat menafikan kemahiran dimiliki majoriti GM1M dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang cukup penting dalam sistem pendidikan negara,” katanya.
Saiful Effendi berkata, menerusi GM1M, kita juga mahu pendidik belia ini memahami dasar pembangunan pendidikan yang sedang dan akan dilaksanakan. “Kaedah ini memberi kelancaran kepada sistem sedia ada atau transformasi yang bakal dilaksanakan,” katanya.
Di bawah program ini, acara Himpunan GM1M turut diadakan dengan mengumpulkan guru berkenaan dan sama-sama melakukan aktiviti seperti sukan, persembahan dan inovasi “Hasil program akan dikongsi bersama guru lain seterusnya dimanfaatkan di sekolah masing-masing mengikut kesesuaian dan keberkesanan,” katanya.
Antara Himpunan GM1M yang diadakan sebelum ini termasuk di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Enggang, Kota Bharu, Kelantan pada 8 November tahun lalu.
Di samping itu, laman sosial Facebook GM1M turut disediakan dan ia kini menjadi medium utama guru muda untuk meluahkan pendapat mengenai isu sistem pentadbiran sekolah, pengajaran dan pembelajaran (PnP), dasar pembangunan dan sebagainya.
Seiring perkembangan teknologi, laman sosial berkenaan akan turut diguna untuk menyampaikan maklumat oleh KPM.
Bagi strategi jangka panjang, Stesen Maya GM1M akan ditubuhkan yang mana penggerak GM1M menggunakan maklumat daripada stesen terbabit untuk disebarkan kepada rakan Facebook GM1M lain serta menghantar semula maklum balas yang diperoleh.
- See more at: http://w1.hmetro.com.my/myMetro/articles/Medanperkongsianilmu/Article/index_html#sthash.SsXgMKo7.dpuf
Mengemukakan
idea, kreativiti dan inovasi untuk memantapkan pembangunan sektor
pendidikan negara adalah sebahagian objektif utama program pergerakan
Guru Muda 1Malaysia (GM1M) di bawah Pelan Transformasi Pendidikan
Malaysia.
Mula dilaksanakan pertengahan tahun lalu, inisiatif kerajaan ini
menjadi landasan kepada lebih 204,000 guru muda untuk terbabit secara
agresif dalam memastikan sistem pendidikan selari arus pemodenan negara.Malah, warga pendidik muda ini adalah pemacu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Selain merapat dan mengukuhkan perpaduan antara guru muda dan kerajaan khususnya kementerian, beliau menyifatkan program berkenaan sebagai medan perkongsian ilmu yang memberi manfaat besar kepada penghasilan modal insan.
“Sebanyak 49.5 peratus daripada keseluruhan jumlah guru di Malaysia berada dalam lingkungan umur ini yang mana mereka menjadi penentu generasi masa depan,” katanya.
Sehubungan itu katanya, pendapat mereka tidak boleh dipandang remeh kerana mereka lebih dekat dengan murid dan pelajar.
“Kita tidak dapat menafikan kemahiran dimiliki majoriti GM1M dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang cukup penting dalam sistem pendidikan negara,” katanya.
Saiful Effendi berkata, menerusi GM1M, kita juga mahu pendidik belia ini memahami dasar pembangunan pendidikan yang sedang dan akan dilaksanakan. “Kaedah ini memberi kelancaran kepada sistem sedia ada atau transformasi yang bakal dilaksanakan,” katanya.
Di bawah program ini, acara Himpunan GM1M turut diadakan dengan mengumpulkan guru berkenaan dan sama-sama melakukan aktiviti seperti sukan, persembahan dan inovasi “Hasil program akan dikongsi bersama guru lain seterusnya dimanfaatkan di sekolah masing-masing mengikut kesesuaian dan keberkesanan,” katanya.
Antara Himpunan GM1M yang diadakan sebelum ini termasuk di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Enggang, Kota Bharu, Kelantan pada 8 November tahun lalu.
Di samping itu, laman sosial Facebook GM1M turut disediakan dan ia kini menjadi medium utama guru muda untuk meluahkan pendapat mengenai isu sistem pentadbiran sekolah, pengajaran dan pembelajaran (PnP), dasar pembangunan dan sebagainya.
Seiring perkembangan teknologi, laman sosial berkenaan akan turut diguna untuk menyampaikan maklumat oleh KPM.
Bagi strategi jangka panjang, Stesen Maya GM1M akan ditubuhkan yang mana penggerak GM1M menggunakan maklumat daripada stesen terbabit untuk disebarkan kepada rakan Facebook GM1M lain serta menghantar semula maklum balas yang diperoleh.
- See more at: http://w1.hmetro.com.my/myMetro/articles/Medanperkongsianilmu/Article/index_html#sthash.SsXgMKo7.dpuf
No comments:
Post a Comment