Mengedarkan Borang:-
- Borang SPBT 1 kepada semua murid melalui guru-guru tingkatan.
- Memungut balik Borang SPBT 1 dari guru tingkatan.
- Menyemak tiap-tiap helai borang itu bagi mempastikan yang ia telah diisi dengan betul oleh murid-murid.
- Mengasingkan Borang SPBT 1 murid-murid yang layak dengan yang tidak layak mendapat pinjaman.
- Membuat penyiasatan jika terdapat keraguan pada maklumat yang diberi dalam borang itu.
- Menyerahkan Borang SPBT 1 kepada Jawatankuasa Buku Teks untuk pengesahan.
- Mengedar Borang SPBT 1A kepada murid-murid yang tidak layak dan kepada murid-murid yang ibu bapa/ penjaganya tidak mahu mendapat pinjaman buku teks – kemudahan memungut kembali dan melekatkan bersama-sama Borang SPBT 1 nya.
Memesan Buku-buku:- |
- draf nama-nama buku teks yang akan digunakan pada tahun hadapan bagi tiap-tiap tingkatan dengan menggunakan Borang SPBT 2/ 4R.
- Menyediakan Borang SPBT 2/ 4R secara bertaip dalam tiga salinan.
- Memindahkan maklumat-maklumat ke dalam Borang SPBT 3/ 5R.
- Menghantar salinan asal Borang SPBT 2/ 4R dan Borang-borang SPBT 3/ 5R kepada Biro Buku Teks, salinan kedua Borang SPBT 2/ 4R kepada Jabatan Pendidikan Negeri dan salinan ketiga disimpan di sekolah.
- Jika berlaku pertambahan murid-murid secara mendadak terpaksa membuat tempahan tambahan buku teks.
Penerimaan Buku-buku:- |
- buku-buku untuk mengetahui sama ada bilangannya mencukupi atau tidak sebagaimana tercatit di dalam borang penyerahan.
- Meyemak keadaan fizikal dan kualiti buku-buku itu seperti mutu kertas yang digunakan, kesilapan cetak, dan lain-lain.
- Menyemak pada Borang Komputer bagi mengesahkan buku-buku yang diterima sama seperti yang dipesan.
- Memasukkan ke dalam buku stok.
- Menyerahkan invois kepada Pengetua untuk ditandatangani dan menghantar satu salinan kepada Jabatan Pendidikan Negeri.
- Sekolah juga ada menerima buku teks dari sekolah-sekolah lain dan langkah-langkah seperti 1, 3, 4 dan 5 di atas dilakukan.
Memproses Buku-buku:- |
- semua buku-buku yang diterima. Bagi sebuah buku ada 2 jenis cop digunakan dan dicop sekurang-kurangnya pada 3 tempat ;
-
- Bahagian Hadapan helaian pertama.
- Bahagian Tengah.
- Bahagian Belakang helaian akhir.
- Menulis No. Kod dan bilangan siri bagi tiap-tiap buah buku.
- Menyimpan buku-buku dengan disusun tiap-tiap jenis mengikut No. Siri.
Membahagi Buku-buku |
- Memproses kembali Borang SPBT 1 dan 1A bagi mengetahui bilangan murid-murid yang layak dan tak layak menerima buku teks.
- Menentukan bilangan siri bagi satu-satu jenis buku untuk satu-satu kelas.
- Memberi penerangan kepada guru-guru kelas cara yang betul mengisi Borang G.
- Membahagi buku-buku kepada murid-murid yang layak melalui guru-guru kelas.
- Mengedarkan Borang G kepada guru-guru kelas untuk dipenuhkan dalan dua salinan.
- Memungut satu salinan Borang G – menyemak supaya tidak berlaku kesilapan dan seterusnya menyimpan dalam satu fail khas.
Memungut Kembali Buku-buku :- |
- tarikh bagi tiap-tiap tingkatan memulangkan buku-buku pinjaman.
- Memungut balik buku-buku dilakukan secara berperingkat seperti :
- Selepas Peperiksaan PMR.
- Selepas Penggal Ketiga.
- Selepas Peperiksaan SPM.
- Menyerahkan balik Borang C kepada guru kelas supaya ditandatangani oleh murid-murid yang memulangkan buku pinjaman.
- Membilang dan menyemak bilangan buku yang dipulangkan sama atau tidak dengan bilangan yang telah diberi pinjaman.
- Membali buku-buku baru bagi menggantikan buku-buku yang rosak atau hilang (dari wang yang bayaran oleh murid-murid yang terlibat).
- Bila terdapat murid-murid yang berhenti sekolah/ bertukar ke sekolah lain – guru SPBT akan memungut balik buku-buku pinjaman dari murid-murid itu dan mesti menandakan dalam Borang C dan Buku Stok.
- Menyimpan tiap-tiap judul buku di tempat yang dikhaskan dengan mengikut urutan No. Siri.
- Memastikan murid-murid yang merosakkan buku dengan sengaja atau menghilangkan buku membayar ganti sama ada dengan buku baru atau wang.
- Menyenaraikan senarai murid yang tidak menyerahkan balik buku-buku pinjaman dan yang tidak menggantikan/ bayar harga buku berdasarkan Borang C.
- Menyediakan surat-surat saiklostail dan menghantar surat kepada ibubapa/ penjaga murid-murid yang tidak memulangkan buku pinjaman.
- Menyerahkan senarai nama
murid-murid seperti (10) kepada Pengetua di mana Pengetua boleh
mengambil berbagai-bagai tindakan seperti :
- Keputusan Peperiksaan PMR atau SPM ditahan (bagi yang menduduki peperiksaan).
- Menahan murid-murid terlibat dari mendapat pinjaman buku teks bagi tahun hadapan bagi murid-murid yang tidak menduduki peperiksaan.
Mengawasi dan menjaga keselamatan buku :- |
- memastikan semua murid menjaga buku dengan baik, pemeriksaan mengejut perlu dibuat dari semasa ke semasa.
- Pemeriksaan ini perlu diadakan sekurang-kurangnya 3 kali setahun.
- Memberi penerangan semasa perhimpunan umum dari masa ke semasa supaya murid-murid menjaga dan menggunakan buku teks dengan baik.
- Buku-buku yang disimpan di dalam bilik buku teks mesti dibersihkan dari habuk, debu dan sarang labah-labah dan dijaga sepanjang masa daripada dibinasakan oleh tikus, anai-anai, air hujan, banjir dan kecurian.
- Pengawasan penggunaan buku dalam bilik darjah dilakukan oleh guru SPBT.
Surat menyurat :- |
- Pekeliling dan soal-selidik dari BBT/ JPN untuk diteliti dan diambil tindakan.
- Menjawab soal-selidik/ pertanyaan-pertanyaan yang dikemukakan oleh BBT/ JPN ini termasuk juga menyemak ‘Komputer Print Out’ yang dihantar oleh Biro Buku Teks.
- Menyediakan Senarai Buku Teks Kegunaan Sekolah :-
Menyediakan senarai nama buku-buku teks bagi semua tingkatan yang akan digunakan oleh sekolan – buku yang dibekalkan oleh pihak BBT – dengan berpandukan senarai nama buku teks yang diperakukan oleh Biro Buku Teks. | |
|
Mencetak – kemudian dibahagi kepada semua murid, pada pertengahan Penggal Ketiga. |
|
Pada awal Penggal Pertama guru SPBT juga mengedarkan senarai buku teks ini kepada semua guru dan murid-murid yang baru masuk ke sekolah. |
|
Menghantar satu salinan senarai buku bagi tiap-tiap tingkatan ke Biro Buku Teks dan Jabatan Pendidikan Negeri. |
Menjaga Buku Stok, Borang-borang dan Fail-fail. |
- Stok mesti berada dalam keadaan kemas kini.
- Satu Buku Stok digunakan bagi satu tingkatan. Juga Buku Stok skim pinjaman tambahan. Oleh kerana sentiasa berlaku murid keluar/ masuk, maklumat dalam Buku Stok sentiasa berubah.
- Bila berlaku murid pindah sekolah – guru SPBT mesti mendapatkan Borang SPBT murid berkenaan.
- Segala borang-borang dan fail-fail mesti dijaga dengan selamat sepanjang masa dan berada dalam keadaan kemaskini.
- Terdapat beberapa fail yang perlu dijaga sepanjang masa, seperti fail invois, pekeliling dari Biro Buku Teks dan Jabatan Pendidikan Negeri, surat menyurat dengan BBT/ JPN, Borang C dan fail mengenai buku pinjaman tambahan.
Kerja Pengagihan : |
- buku-buku yang lebih dan mengikatnya mengikut jumlah yang ditetapkan.
- Menghantar buku-buku itu ke sekolah yang telah ditetapkan iaitu secara tangan kalau dekat dan secara pos kalau jauh.
- Menyediakan borang –borang untuk ditandatangani oleh sekolah-sekolah penerima.
Membaiki Buku Rosak : |
- kulit baru.
- Membuat Binding.
- Menampal dengan salutip, muka surat yang rosak dan lain-lain kerja yang berkaitan.
Menilai Buku Teks : |
- jenis-jenis buku yang diperakukan oleh BBT.
- Mengesyorkan kepada Guru Besar supaya membeli satu/ dua naskah bagi tiap-tiap judul buku.
- Mengemukakan kepada panatia matapelajaran yang berkenaan untuk memilih sebuah buku yang sesuai untuk sekolah.
- Mengemukakan kepada Jawatankuasa Pemilihan Buku Teks syor Panatia matapelajaran bagi mendapatkan keputusan muktamad.
Menghapus kira Buku Teks : |
- jumlah tiap-tiap buku yang hendak dihapuskira.
- Menunjukkan kepada Jawatankuasa untuk disemak.
- Mengisi Borang C dalam 7 salinan – di mana 6 salinan dihantar ke Jabatan Pendidikan Negeri untuk tindakan selanjutnya.
- Selepas mendapat keputusan dari pihak berkenaan (BBT dan JPN) Borang E pula diisi dalam 5 salinan – 4 salinan dikemukakan ke Jabatan Pendidikan Negeri untuk tindakan selanjutnya.
Lain-lain |
- menyimpan dan meminjamkan katalog-katalog dan naskah-naskah contoh buku-buku teks kepada guru-guru kanan subjek untuk dikaji sebelum membuat sebarang penilaian.
- Memproses cadangan menukar buku-buku teks untuk dikemukakan kepada pihak yang berkenaan.
- Membuat laporan pembahagian dan pemulangan buku-buku teks untuk dikemukakan kepada pihak yang berkenaan.
- Menyediakan peraturan-peraturan & penggunaan buku teks skim pinjaman untuk murid-murid.
- Lain-lain tugas yang berhubung dengan buku teks sepertimana yang diarahkan oleh Pengetua dari masa ke semasa.
No comments:
Post a Comment