Audit
dan pengauditan adalah perkara penting dalam pengurusan sesebuah organisasi.
Setiap organisasi tidak akan terlepas daripada pengurusan kewangan. Pengurusan
kewangan melibatkan akauntabiliti yang amat diperlukan. Justeru itu audit dan
pengauditan amat penting dalam mengekalkan akauntabiliti.Laporan audit yang
berkualiti dapat meningkatkan akauntabiliti awam bagi mencapai kecemerlangan
pengurusan kewangan.
Di
peringkat sekolah , pengauditan menjurus kepada kewangan yang melibatkan sumber
kewangan kerajaan. Sumber Wang Kerajaan lebih dititikberatkan berbanding dengan
sumber kewangan yang lain.
Kewangan
Persatuan Ibu Bapa dan Guru diaudit oleh juruaudit dalaman yang dilantik oleh
PIBG. Sementara kewangan Koperasi Sekolah diaudit oleh pegawai daripada Jabatan
Koperasi.
Pengauditan
kewangan di sekolah terbahagi kepada beberapa peringkat iaitu :
- Audit Dalaman
- Audit Luaran
Audit
Dalaman
Pengauditan
Dalaman biasanya dilakukan oleh guru-guru yang dilantik oleh pengetua. Biasanya
guru-guru ini mempunyai kemahiran dan pengalaman dalam pelajaran Prinsip Akaun
atau pelajaran Perdagangan.
Audit
Luaran
Pengauditan
Luaran dilakukan oleh pegawai yang dating dari Jabatan Pendidikan Negeri.
Pegawai-pegawai ini akan memastikan pengurusan kewangan berjalan dengan lancar.
Pada
peringkat Kementerian Pendidikan, Unit Audit Dalam ditubuhkan pada tahun 1982
setelah keluar arahan melalui pekeling :
Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 2 Tahun
1979
Pekeliling Am Bilangan 2 Tahun 1982.
Unit
Audit Dalaman ini akan membantu Ketua Setiausaha Kementerian dalam membuat
pemeriksaan audit.
1995,
dibentuk Bahagian Audit Sekolah. Bahagian Audit Sekolah ini merupakan cantuman
Unit Audit Dalaman dan Cawangan Audit Sekolah.
Kerja-kerja
pengauditan ini tertakluk kepada banyak pekeliling yang dikeluarkan oleh
kerajaan . Antaranya ialah :
- Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 2/ 1979 mengenai Audit Dalaman di agensi-agensi Kerajaan Pusat
- Semua arahan dan peraturan yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan
- Pengauditan mestilah mematuhi piawaian yang ditetapkan oleh International Organisation of Supreme Audit Instition.
DEFINISI
“
Official examination of accounts to see that they are in order” (Oxford 2001)
Audit
adalah suatu proses sistematik untuk memperoleh dan menilai bukti secara
objektif mengenai pernyataan tentang kegiatan kewangan, dengan tujuan untuk
menentukan kesesuaian antara pernyataan-pernyataan tersebut dengan kriteria
yang telah ditetapkan, serta penyampaian hasil-hasilnya kepada pemakai yang
berkepentingan.
“
Internal auditing is an independent, objective assurance ang consulting
activity designed to add value and improve an organization’s operations. It
helps an organization accomplish its objectives by bringing a systematic,
disciplined approach to evaluate and improve the effectiveness of risk
management, control, and governance process” (Jlamber 1999)
FUNGSI
Fungsi
utama pengauditan dalam pengurusan kewangan sekolah ialah :
- Mengkaji dan menilai operasi pengurusan kewangan sekolah diuruskan dengan teratur bagi memastikan dasar, peraturan dan undang-undang yanh digubal oleh Kementerian Pendidikan dipatuhi oleh pihak pengetua atau guru besar.
- Mengkaji dan menilai operasi-operasi pengurusan dari segi kesempurnaan, kemampuan, kecekapan, keberkesanan dan ekonominya..
- Menentukan kekukuhan, kesempurnaan dan kemampuan rekod-rekod dan sistem perakaunan, sistem maklumat pengurusan serta sistem kawalan dalaman.
- Membuat laporan hasil pengauditan dan mengesyorkan langkah-langkah yang sistematik kepada Pusat Tanggungjawab.
- Menyiasat secarsa khusus sekiranya berlaku sebarang penyelewengan menurut arahan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan.
- Membantu Perbendaharaan Negara bagi memantapkan lagi dasar , prosedur, sistem dan skop Audit Dalam.
APA YANG HENDAK DIAUDIT
Di dalam
proses pengauditan, pihak audit akan menghantar surat kepada pihak sekolah
melalui Pejabat Audit Sekolah Negeri, Bahagian Audit Sekolah Dan Audit Dalam,
Kementerian Pendidikan Malaysia memberitahu jadual atau masa pegawai Bahagian
Audit akan membuat pengauditan di sekolah-sekolah yang berkaitan. Misalnya
Sekolah Menengah Kebangasaan Ghafar Baba dijadualkan pada 01.6.2000 hingga
19.6.2000. (Lihat Lampiran )
Di
samping itu pihak audit juga menyatakan bahan atau rekod perakaunan yang perlu
disediakan. Di antaranya ialah :-
- Buku Tunai bagi semua Kumpul Wang yang dikendalikan
- Buku Kedatangan murid dan penyata bulanan termasuk tahun sebelum dan tahun semasa
- Buku Stok dan Buku Daftar Harta Sekolah
- Buku Resit Terimaan
- Buku Kegunaan Telefon
- Buku Perbelanjaan Pos
- Buku Panjar Wang Runcit
- Buku rekod penghuni asrama (Jika ada)
- Penyata Bank, slip masuk bank, pangkal cek termasuk bulan Januari
- Sijil Simpanan Tetap, Sijil Baki akhir bank, sijil Pelaburan lain.
- Satu salinan fotostat PCG
- Satu salinan Carta Organisasi/ Carta Aliran Pembayaran
- Yuran
- Satu salinan perjanjian kantin dan kedai buku
- Baucer penerimaan bantuan pelajaran dan lain-lain peruntukan kerajaan
- Dokumen-dokumen penyokong setiap pembayaran (bil / invois)
- Dokumen-dokumen berhubung dengan semua jenis biasiswa
- Dokumen-dokumen berhubung dengan perjanjian
- Surat kelulusan Jabatan Pendidikan Negeri / Bahagian Teknik dan Vokasional termasuk viremen hapuskira dan sebagainya.
- Buku rekod jualan, belian bagi projek yang dikendalikan
- Penyata kira-kira seperti pada 31 Disember dari syarikat-syarikat yang berurusniaga dengan sekolah
- Dokumen-dokumen berkaitan dengan projek bantuan modal/ gotong royong
- Majalah Sekolah (Jika diterbitkan)
- Buku rekod penghuni asrama
Lain-lain
dokumen yang diperlukan ialah:
- Jadual pecahan akaun belum terima dan akaun belum bayar seperti pada 31 Disember
- Senarai stok
- Surat Pengakuan
- Borang Serahan Guru/Daftar kutipan harian
- Sijil Baki Bank pada 31 Disember 1999 dari pihak bank
Selain
daripada itu terdapat juga kertas-kertas kerja yang dikehendaki iaitu:-
- Penerimaan dan Pendapatan
- Pembayaran dan Perbelanjaan
Sebarang
bil /invois dan dokumen berkaitan yang ditulis dalam bahasa selain dari Bahasa
Malaysia dan Bahasa Inggeris hendaklah diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia
dan disahkan oleh pengetua.
Di
samping itu juga terdapat pesanan dari bahagian audit bagi memudahkan dan
melancarkan lagi pengauditan dibuat. Turut disertakan juga nama pegawai yang
menjalankan tugas sebagai pengauditan di sekolah berkenaan.
SALAH URUS KEWANGAN SEKOLAH
Ada pelbagai kelemahan dan kesilapan yang ditemui
oleh Juruaudit Sekolah . Hasil penemuan ketika pengauditan ini diedarkan kepada
semua pengetua dan guru besar .
Kesalahan ketika Penyediaan dan Penyerahan Penyata
Kewangan
Juruaudit mendapati penyediaan Penyata Kewangan
setiap tahun bagi sekolah-sekolah tidak memuaskan. Punca utama kesalahan dalam
Penyata Kewangan ialah :
- Jumlah pendapatan terkurang atau terlebih dinyatakan kerana kesilapan dalam memperakaunkan terimaan tahun lalu dan terimaan tahun semasa yang tidak di ambil kira dalam pendapatan semasa.
- Jumlah perbelanjaan kurang tepat kerana terdapat bil-bil tahun lalu diambilkira sebagai perbelanjaan semasa.
- Kesilapan dalam penyediaan penyata untung rugi bagi akaun Kedai Buku.
Pada umumnya, Pengurusan Penyata Kewangan Sekolah
masih mempunyai kelemahan dari segi penyelenggaraan dokumen dan rekod serta
penyediaan penyata tersebut. Penyata kewangan kerapkali perlu dibetulkan kerana
kesilapan atau ketinggalan yang material dan fundamental yang menjejaskan
ketepatan angka-angka yang ditujukan dalam Penyata Kewangan Sekolah. Kesalahan
ini adalah mengenai isu yang sama dan telah beberapa kali dilaporkan. Oleh itu
pihak sekolah hendaklah memandang serius perkara ini, supaya kesalahan dan
ketinggalan yang sama tidak akan berulang lagi
Dokumen terpenting ialah Buku Tunai. Jika Buku
Tunai gagal dikemaskini, pengetua tidak akan dapat mengetahui kedudukan
kewangan semasa, kedudukan kewangan sekolah, kutipan yang diterima , penerimaan
dan pembayaran dan sistem kawalan.Penyalahgunaan wang mudah berlaku jika Buku
Tunai tidak dikemaskini setiap masa. Pengetua mestilah memastikan wang di dalam
bank sama dengan baki wang di buku tunai. Sebaik-baiknya pengetua menyemak dan
menandatangani akaun di Buku Tunai dengan baki di bank adalah seimbang.
Langkah-langkah berikut dicadangkan bagi mengatasi
kesalahan dalam Penyata Kewangan :
- Pengetua dan Guru Besar hendaklah peka terhadap teguran dan nasihat Audit agar dapat mempertingkatkan kualiti pengurusan kewangan di sekolah.
- Pengetua / Guru Besar perlu membuat penyelidikan yang rapi terhadap pegawai-pegawai di bawah jagaan bagi memastikan mereka memahami undang-undang, peraturan kewangan,pekeliling-pekeliling dan arahan-arahan yang diedarkan dari masa ke semasa supaya dapat melaksanakan tugas dengan lebih cekap.
- Sistem pemantauan (monitoring) dan susulan yang sedia ada perlu dipertingkatkan supaya lebih berkesan dan cekap. Pengetua / Guru Besar perlu memeriksa Buku Tunai dan Buku Resit bagi mengelakkan daripada berlakunya penyelewengan dan penyalahgunaan wang sekolah. Seterusnya Pengetua / Guru Besar hendaklah mengambil tindakan segera terhadap segala kelemahan yang dibangkitkan.
Wang Belum diBank
Mengikut peraturan kewangan, Pengetua / Guru Besar
hendaklah memastikan semua pungutan wang tunai diakaunkan ke dalam buku tunai
dan dimasukkan ke bank. Peraturan ini penting dari segi kawalan dalaman untuk
memastikan semua pungutan telah diakaunkan dengan betul dan sempurna.
Berdasarkan pengauditan yang dibuat, wang belum bank ini terbahagi kepada dua
kategori .
- Kategori pertama merupakan kutipan yang sudah diterima dan dikeluarkan resit murid tetapi tidak diserahkan ke pejabat untuk direkodkan dalam Buku Tunai dan dimasukkan ke bank.
- Kategori kedua pula adalah kutipan yang telah diserahkan ke pejabat dan dikeluarkan resit pejabat serta direkodkan dalam Buku Tunai tetapi belum dimasukkan ke bank.
Perkara ini berlaku kerana kurang penyeliaan oleh
Pengetua / Guru Besar yang bertanggungjawab. Keadaan ini boleh memberi ruang
kepada penyalahgunaan wang pungutan sekolah. Oleh itu, Pengetua / Guru Besar
hendaklah membuat penyeliaan yang rapi bagi memastikan segala pungutan
diakaunkan dan dibankkan tepat pada masanya.
Akaun Belum Bayar
Akaun Belum Bayar merupakan tanggungan sekolah yang
belum dijelaskan sehingga akhir tahun kewangan 1996 walaupun bekalan atau
perkhidmatan telah diterima dalam tahun kewangan tersebut.
Punca utama masalah ini ialah daripada
penyelenggaraan Daftar Bil yang tidak lengkap dan kemaskini. Tindakan lewat
atau tidak menjelaskan bil-bil bukan sahaja menyalahi peraturan A.P 103 malah
memberi gambaran yang pengurusan kewangan adalah tidak cekap. Akaun belum bayar
ini biasanya melibatkan :
- Bil-bil daripada pembekal
- Bayaran balik gaji
- Bayaran kepada KWSP
- Lain-lain kepada pihak ketiga.
Contohnya sebuah sekolah di Melaka gagal membayar
kepada syarikat pembekal dari tahun 1991 hingga 1998. Kes ini tentu menjejaskan
reputasi baik Kementerian Pendidikan . Selain itu ia menganiayai syarikat
pembekal tersebut. Sedangkan syarikat itu perlukan pusingan modal.
Pungutan Tanpa Mengeluarkan Resit
Arahan Perbendaharaan 60 menyatakan semua terimaan
hendaklah dikeluarkan resit rasmi bagi mengakuterima wang yang dibayar kepada pihak
sekolah. Pemeriksaan audit menunjukkan peraturan ini tidak dipatuhi sepenuhnya
terutama sekolah tidak mengeluarkan resit semasa pungutan dibuat. Perkara ini
berulang setiap tahun dan pegawai yang bertanggungjawab hendaklah memastikan
bahawa peraturan kewangan dipatuhi setiap masa. Kes-kes yang dimaksudkan ini
antaranya adalah terimaan seperti bantuan per kapita dan wang kedai buku.
Baucer Bayaran Tanpa Dokumen
Sokongan
Mengikut Arahan Perbendaharaan 99a dan Arahan
Perbendaharaan 107 setiap bayaran mestilah disokong dengan :
- baucer bayaran
- Bil
- Invois
- Resit
- Borang pesanan bagi mengelakkan bayaran palsu.
Semua perkara di atas amat penting bagi menjaga
akauntabiti. Dokumen tersebut menjadi bukti sahih pembayaran telah dilakukan
secara sah dan dalam pengetahuan pengetua sendiri . Selain itu dokumen ini
penting untuk urusan stok dan semakan pengurusan kewangan.
Tanpa dokumen yang lengkap, pengetua akan dianggap
membuat pembayaran tanpa prosedur, tidak menjaga reputasi Kementerian
Pendidikan , membuat keuntungan sendiri dan menyeleweng daripada tugas seorang
pengetua.
Perbelanjaan Tanpa Kebenaran
Pemberian bantuan pelajaran ke sekolah-sekolah dan
pungutan yang dibuat oleh sekolah adalah untuk tujuan tertentu bagi kepentingan
murid-murid sahaja. Peruntukan yang telah disediakan untuk sesuatu tujuan
hendaklah digunakan untuk maksud yang telah ditetapkan. Perbelanjaan selain
daripada yang diluluskan adalah tidak dibenarkan kecuali mendapat kebenaran
bertulis daripada Pusat Tanggungjawab atau pihak berwajib.
Seringkali juga pengetua membuat perbelanjaan tanpa
mengikut peruntukan yang ditetapkan. Pengetua dan guru besar dianggap gagal
merancang dalam kewangan.
Sekiranya peruntukan tidak mencukupi, maka
permohonan pindah peruntukan mestilah dikemukakan.
Pembelian Melebihi Had
Barangan yang dibeli hendaklah tidak membazir dan
mestilah mendapat kebenaran daripada Pusat Tanggungjawab. Selalunya barangan
ini mahal seperti pembelian komputer dan mesin cetak. Sekiranya sekolah masih
ada peruntukan, kelulusan pembelian akan diberi.
Peruntukan Tidak dibelanjakan
Kesan daripada peuntukan yang tidak dibelanjakan
akan menyebabkan sekolah mempunyai lebihan wang yang banyak. Jimat cermat tidak
timbul jika kelulusan untuk pembelian telah diberikan oleh Pusat Tanggungjawab
Pelajar yang terlibat mungkin kekurangan bahan jika peruntukan tidak
dibelanjakan. Selalunya melibatkan peruntukan bagi mata pelajaran :
- Sains
- Kemahiran Hidup
- Pendidikan Seni.
Pengetua atau Ketua bidang merasakan semua bahan
telah mencukupi dan tidak perlu sebarang pembelian lagi. Ketua Panitia tidak
peka dengan keperluan guru-guru dan para pelajar. Perubahan mendadak dalam
pengajaran dan pembelajaran tidak diterima.
Buku Daftar Kedatangan Murid
Tidak Kemaskini
Bilangan pelajar mestilah yang dilaporkan mestilah
sama dengan di dalam Buku Daftar Pelajar. Buku Daftar Murid dapat membantu
pengetua membuat tuntutan perkapita.
Lebihan Bayaran Gaji dan Elaun
Melalui pekeliling dari Kementerian Pelajaran (
Rujukan KP(S) 1583/29 / Jld.9(71) bertarikh 1 Julai 1999 ) mendapati sekolah
kerap terlebih bayar gaji dan elaun kepada pegawai perkhidmatan pendidikan .
Pada tahun 1999, diadapati 441 kes lebihan bayaran gaji dan elaun yang
melibatkan RM1.02 juta. Kes ini melibatkan 308 sekolah yang telah disiasat.
dalam
Laporan Audit 1997 amat memandang berat kes-kes sedemikian dan tentunya
menjejaskan nama baik keseluruhan Kementerian Pendidikan. Punca utama lebihan
bayaran gaji dan elain ini ialah :
- cuti tanpa gaji
- cuti separuh gaji
- meletak jawatan
- tindakan tatatertib ( buang kerja )
- elaun memangku / tanggungkerja
- imbuhan tetap perumahan
- cuti bersalin ( anak keenam dan seterusnya )
- bertukar
- lain-lain
Strategi bagi mengatasi masalah lebihan bayaran
gaji dan elaun ini pada masa depan ialah :
- Kenalpasti Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang terlibat dalam lebihan bayaran gaji
- Kutip semula amaun yang terlebih bayar
- Adakan Daftar Khas Maklumat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang diberi kelulusan cuti tanpa / separuh gaji dan lain-lain.
- Mengeluarkan nama pegawai / kakitangan daripada Lembaran Gaji dengan serta merta dan sediakan Borang SG20 dan Kew 8.
- Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang memohon cuti separuh gaji atau cuti tanpa gaji hendalah menandatangani Surat Akujanji.
- Hukuman dikenakan kepada pengetua, guru besar atau pembantu tadbir kewangan . Antaranya ialah tindakan tatatertib dan surcaj kerana kecuaian dan kegagalan mematuhi semua Arahan Perbendaharaan.
KELEMAHAN JURUAUDIT
Melalui
Akta Pendidikan 1996, Menteri Pendidikan atau pegawai-pegawai yang diberi kuasa
, hanya membuat pemeriksaan terhadap penyata kira-kira sekolah kerajaan sahaja.
Juruaudit hanya memeriksa sekolah yang menerima bantuan kerajaan sahaja.
Sekolah
swasta tidak termasuk dalam senarai juruaudit. Seringkali kerajaan dipersalahkan
jika berlaku kelemahan di :
- Sekolah di bawah agensi MARA Dan lain-lain agensi.
- Sekolah agama di bawah Jabatan Pendidikan Negeri
- Sekolah swasta
Kuasa Juruaudit
Juruaudit
Sekolah berhak melihat :
- Segala rekod
- Buku
- Baucer
- Dokumen
- Wang Tunai
- Setem
- Cagaran
- Barang-barang
- Harta benda lain yang tertakluk kepada pengauditan.
Apa yang
berlaku , semua perkara di atas tidak terletak di satu tempat. Ada kalanya
sistem pengurusan tidak teratur dan ada pihak pentadbiran di sekolah tidak
ambil peduli. Hal ini berlaku kepada pengetua atau guru besar yang telah
berumur dan hendak pencen.
Bilangan Kakitangan tidak mencukupi
Tidak
ramai yang berminat dengan kerja-kerja pengauditan ini. Tidak semua mampu meneliti
dan menyemak perkara-perkara yang kecil-kecil. Tidak semua orang mampu melihat
angka-angka di dalam penyata kewangan, resit dan sebagainya. Akhirnya
perkara-perkara besar dan penting sahaja yang diselia .
Ada juga
yang mengatakan hanya kaum perempuan yang mampu menyemak perkara yang
remeh-temeh . Orang perempuan dikatakan lebih tekun dan teliti. Mereka lebih
cekap menjalankan proses pengauditan di sekolah-sekolah. Lagipun mereka lebih
mematuhi peraturan dan tidak menggunakan budi bicara lansung.
Masa Tidak Mencukupi
Biasanya
pegawai audit yang datang ke sekolah datang dari Jabatan Pendidikan Negeri.
Pegawai ini akan berulang-alik ke sekolah mengikut waktu pejabat. Bilangan
pegawai yang datang biasanya 2 orang. Sekolah yang besar, masa yang lama akan
diambil untuk membuat pengauditan. Jarak yang jauh seperti dari Jabatan
Pendidikan Negeri Selangor di Shah Alam ke Sabak Bernam memakan masa yang lama
untuk berulang-alik. Ia juga melibatkan kos penginapan , pengangkutan dan
sebagainya.
Contohnya
mereka terpaksa memeriksa buku resit yuran pelajar. Kalau ada 3000 pelajar di
sekolah itu, maka 3000 helai salinan yuran diperiksa. Jadi tidak mungkin
juruaudit dapat memeriksa perkara-perkara sebegini.
Masih Teknik Tradisional
Belum ada
proses pengauditan secara :
- berkomputer dan seragam di seluruh negara
- pengauditan secara on line
- penggunaan kamera digital atau kamera video.
- Rakaman suara.
Hanya melihat dokumen atau rekod yang disediakan
Penyata
Kewangan yang disemak oleh Juruaudit sebenarnya masih mempunyai kelemahan yang
ketara. Sekiranya semua resit ada dan mencukupi, maka pengurusan kewangan
dikira bersih. Malangnya masih ada segelintir pentadbir memanipulasikan penyata
kewangan ini.
Pemeriksaan tidak menyeluruh
Pemeriksaan
hanya melihat dari beberapa contoh yang tertentu sahaja. Juruaudit tidak mampu
memeriksa semua perkara. Perkara-perkara yang kecil mungkin dilepaskan begitu
sahaja.
Tiada Kepakaran
Proses
pengauditan memerlukan kemahiran dan kepakaran yang tertentu . Kekurangan
kepakaran ini berlaku pada :
- Pengetua atau guru besar
- Kerani dan kakitangan sekolah yang lain
- Guru Juruaudit dalaman yang dilantik
- Pegawai audit yang datang.
Biasanya
kerani di sekolah lebih mengetahui tentang pengurusan kewangan jika dibanding
dengan pengetua atau guru besar. Dalam hal ini, pengetua atau guru besar akan
mendengar sahaja apa yang diputuskan oleh kerani kewangan.
Kewangan Setahun diaudit dalam tempoh singkat
Pengetua
/ Guru besar wajib menjawab sebarang pertanyaan daripada Juruaudit dalam tempoh
30 hari dari tarikh pertanyaan. Ini mengikut Pekeliling Perbendaharaan 14/ 80.
Di sini berlaku kelemahan manusia seperti :
- Tidak berekod
- Sistem fail tidak kemaskini
Pemeriksaan Mengejut
Pengetua
/ Guru Besar dikehendaki menjalankan pemeriksaan mengejut wang tunai dan
barang-barang berharga dari semasa ke semasa.
Tetapi
kemampuan manusia terhad, tidak semua pengetua dan guru besar mampu
melakukannya. Selalunya Pengetua / Guru Besar percaya bulat-bulat ( 100 %
) kakitangan bawahan. Ketika membuat pemeriksaan mengejut, perkara berikut
mestilah dilalukan , iaitu :
- tarikh dan masa pemeriksaan
- nama pegawai yang diperiksa kerana wang tunai dan bnarang-barang lain yang berada di bawah jagaaannya
- amaun wang dan setem yang diamanahkan kepadanya.
- Hasil pemeriksaan
- Tandatangan dan jawatan pegawai pemeriksa.
Tidak Peka Dengan Aduan
Seringkali
aduan daripada pihak -pihak tertentu terhadap pengurusan kewangan sekolah tidak
dihiraukan oleh Jabatan Audit. Di peringkat sekolah , kedengaran berita-berita
liar tentang pengurusan kewangan yang lemah. Contohnya pembelian penyapu
sehingga RM 18.00 sebatang .
Aduan ini
tidak sampai ke Jabatan Audit . Tidak ada saluran yang kemas berhubung dengan
aduan penyelewengan . Jika sampai sekalipun tindakan tidak tegas , senyap ,
pengap dan lepas begitu sahaja. Antara alasan yang sering diberikan ialah ada
resit pembayaran.
Pada
akhirnya guru atau ibu bapa yang mengadu akan berasa bosan dan kecewa. Mereka
tidak ambil peduli lagi. Perasaan marah kepada pengurusan kewangan sekolah yang
lemah ditujukan kepada kerajaan . Kerajaan akan menjadi ‘mangsa’ ketika
pilihanraya.
Sepatutnya
segala aduan direkodkan , tidak dicampakkan ke dalam tong sampah. Mungkin aduan
tidak lengkap dengan maklumat yang sepatutnya.
Jabatan
audit sepatutnya tidak menunggu aduan dari sesiapa. Jika ada surat layang ,
gossip atau berita yang tersiar di dalam surat khabar , Jabatan Audit atau BPR
boleh terus membuat penyiasatan.
Meminta Bantuan Biro Pencegahan Rasuah
Ada
beberapa kes pengurusan sekolah yang melibatkan BPR . Ada pengetua / guru besar
yang didakwa dan disiarkan dalam suratkhabar. Masyarakat guru akan melenting
apabila surat khabar menyiarkan keburukan yang berlaku di sekolah.
Alasan
yang diberikan ialah penyelewengan kewangan di sekolah amat kecil. Kesalahan
ini dianggap kesalahan ikan-ikan bilis sahaja. Mengapa pihak BPR enggan
menyiasat jerung-jerung di jabatan lain terutama sekali yang membabitkan
ahli-ahli politik. Inilah andaian atau gossip yang biasa kita dengar.
Keupayaan
BPR juga amat terhad. Banyak perkara yang perlu disiasat. BPR menghadapi
masalah :
- Aduan yang tidak lengkap.
- Aduan lebih berbentuk gossip dan menganiaya . Pengadu hanya mendengar dari pihak ketiga.
- Pembuat aduan enggan menjadi saksi. Enggan menjadi saksi telah menjadi budaya di dalam masyarakat Malaysia. Pihak polis sukar mendakwa seseorang kerana ramai yang enggan menjadi saksi.
Elak Daripada disiar dalam Akhbar
Di
Malaysia menjadi satu kecenderungan untuk menutup sesuatu kes bagi mengelakkan
Kementerian mendapat malu.
Wartawan
yang menyiasat penyelewengan di sekolah atau di jabatan-jabatan pendidikan
sukar sukar mendapatkan maklumat daripada pengetua atau guru besar.
Malaysia
ada Akta Mesin Cetak, Akta Keselamatan Dalam Negeri , Akta Hasutan yang
melarang penyiaran berita sewenang-wenangnya. Akta-akta ini memang ada
kebaikan.
Tetapi
penyiaran berita ‘penyelewengan ‘ juga ada kebaikan , iaitu supaya orang lain
akan tampil memberi maklumat tambahan dan pihak yang hendak membuat salah akan
berasa takut. Bagaimanapun perkara ini ada pro dan kontranya.
Ramai
pihak takut kena saman. Saman-menyaman telah menjadi menjadi budaya di kalangan
kita. Saman malu ini melibatkan tuntutan wang berjuta-juta ringgit.
Biasanya
orang luar tidak akan dapat maklumat yang lengkap tentang pengurusan kewangan
sekolah. Orang luar tidak dibenarkan mencapai segala maklumat kewangan sekolah.
Hanya pihak-pihak yang bertanggungjawab sahaja boleh mencapai maklumat ini.
Jadi dalam hal ini mungkin ada perkara-perkara yang tidak telus. Orang luar
mungkin melihat sekolah / Jabatan / Kementerian cuba menyembunyikan sesuatu. Contoh
terkini ialah :
- Pembinaan kelas komputer.
- Pemasangan Astro di sekolah-sekolah.
- Pembinaan tembok sekolah
- Projek mengecat sekolah
CARA MENGATASI
Ada beberapa strategi yang telah diambil bagi
meningkatkan lagi mutu pengurusan kewangan di sekolah . Antaranya ialah :
- Memperkemaskan sistem pengauditan di Pejabat Audit Sekolah
- Mengadakan program latihan bagi meningkatkan prestasi kerja
- Meningkatkan pengunaan komputer dan sistem perisian yang lebih mantap dan canggih
- Kemaskini peraturan dan prosedur dan memastikan ia dipatuhi.I
Berdasarkan kepada penemuan-penemuan audit, dapat
dibuat kesimpulan bahawa:-
- Pengetua / Guru Besar kurang melibatkan diri dalam pengurusan kewangan sekolah dan menyerahkan tugas-tugas urusan kewangan kepada pegawai-pegawai bawahan tanpa sebarang panduan dan pengawasan.
- Pengetua / Guru Besar kurang arif tentang prosedur perbelanjaan / bayaran dan ini menyebabkan perbelanjaan tanpa dokumen sokongan dibuat.
- Penyeliaan terhadap pungutan sekolah tidak dilaksanakan sepenuhnya dan ini menyebabkan berlakunya akaun belum terima setiap tahun.
- Penyemakan dan pemeriksaan terhadap rekod-rekod sekolah seperti buku tunai, daftar bil dan daftar stok buku resit tidak dijalankan secara regular oleh Pengetua / Guru Besar.
- Pematuhan kepada prosedur dan arahan kewangan juga tidak diberi penekanan oleh Pengetua / Guru Besar.
- Kakitangan kewangan kurang mendapat latihan dan ini menyebabkan banyak peraturan dan arahan kewangan tidak difahami sepenuhnya.
Tindakan Pengetua / Guru Besar
Bagi memperbaiki kelemahan-kelemahan yang
disebutkan, adalah dicadangkan Pengetua / Guru Besar mengambil langkah-langkah
seperti berikut :-
- Pengetua / Guru besar perlu memupuk kesedaran tentang pentingnya penglibatan mereka dalam pengurusan kewangan supaya tahap akauntabiliti dapat dipertingkatkan.
- Pengetua / Guru Besar hendaklah merancang dan melakukan perbelanjaan dengan teratur selaras dengan peruntukan yang telah disediakan.
- Pengetua / Guru Besar yang bertanggungjawab hendaklah menyelia tugas-tugas pungutan sekolah dengan lebih cekap bagi mengelakkan penyelewengan dan penyalahgunaan pendapatan sekolah.
- Rekod-rekod sekolah hendaklah diperiksa secara regular oleh Pegawai-pegawai yang diberi kuasa.
- Pusat Tanggungjawab perlu menekankan tentang pentingnya pegawai-pegawai memahami dan mematuhi prosedur dan peraturan yang dikeluarkan oleh Kerajaan, Kementerian Pendidikan dan Pusat Tanggungjawab dari semasa ke semasa. Selain itu latihan dan kursus yang berkaitan dengan kewangan perlu diberikan kepada pegawai-pegawai untuk meningkatkan kefahaman dan kemahiran.
- Pusat Tanggungjawab hendaklah mengambil tindakan tegas terhadap pegawai-pegawai yang gagal mematuhi peraturan kewangan.
Kelewatan Penyerahan Penyata
Tahunan.
Menurut arahan Perbendaharaan Malaysia
Kementerian/Jabatan yang mengendalikan Kumpulan Wang Amanah/Akaun Amanah
hendaklah mengemukakan penyata tahunan untuk diaudit tidak lewat dari 31 Mac
tahun berikutnya.
Baki Akaun Tidak Bergerak
Bagi akaun Amanah yang tidak lagi aktif dan
mempunyai baki di dalam akaun. Jadi akaun-akaun ini hendaklah ditentukan sama
ada masih diperlukan atau sebaliknya dan pengawai yang bertanggungjawab
hendaklah menutup akaun-akaun itu sekiranya tujuannya telah dicapai ataupun
tidak dikehendaki lagi.
Kelemahan Kawalan Terimaan
Terdapat kelemahan di dalam mengakaunkan kutipan
royalti daripada penerbit-penerbit buku telah tidak diselenggarakan ataupun
direkodkan dengan lengkap dan kemas kini. Ada juga akaun yang tidak dikawal
dengan sempurna di samping kelemahan memungut balik daripada peminjam-peminjam
seperti Tabung Pinjaman Pelajar dalam tempoh yang telah ditetapkan akan
menyebabkan wang tidak dapat dipusingkan semula untuk membantu orang lain untuk
mendapat bantuan kewangan seperti Tabung Pinjaman Pelajar.
Bagi mengelakkan kelemahan di dalam pengurusan
kewangan di semua peringkat khasnya di peringkat sekolah maka peraturan ataupun
akta perlu dipatuhi dan diikuti agar dapat mengatasi beberapa kelemahan yang
terdapat di dalam pengurusan kewangan.
Oleh sebab itu pihak sekolah hendaklah mengemukakan
Penyata Kewangan Tahunan Sekolah kepada Audit Sekolah selewat-lewatnya pada 31
Mac tahun berikutnya, tetapi pihak sekolah dikehendaki menyerahkan Penyata
Tahunan Kewangan Sekolah pada atau sebelum 28/29 Februari kepada Pusat Tanggung
Jawab/Audit Sekolah supaya sekolah mempunyai tempoh untuk membetulkan
penyata-penyata yang bermasalah.
Pengetua hendaklah memastikan segala dokumen
lengkap yang mempunyai rekod perakaunan yang berkaitan dengan pengurusan
kewangan sekolah diserahkan kepada juruaudit yang dilantik oleh Kementerian
Pendidikan.
Terdapat dua bahagian dokuman disediakan di dalam
laporan audit berkenaan iaitu:-
- Dokumen Pertama
Laporan Audit, Surat Pemerhatian Audit dan Surat
Pengakuan Pengetua
- Dokumen Kedua
Kumpulan Wang Kerajaan
Lembaran Imbangan, Penyata
Pendapatan dan Perbelanjaan. Penyata Penerimaan dan Pembayaran dan Nota-nota
Akaun.
Beberapa perkara yang berkaitan di dalam Lembaran
Imbangan untuk diaudit ialah harta, tanggungan dan Kumpulan Wang Terkumpul.
Bagi Penyata Pendapatan dan Perbelanjaan pula perkara yang diaudit ialah sumber
pendapatan sekolah seperti LBPT/LPK, Perpustakaan dan penerimaan wang untuk
mata pelajaran serta pelbagai. Semuanya merupakan jumlah pendapatan. Manakala
bagi perbelanjaan yang diaudit pula ialah jumlah perbelanjaan termasuk LPBT/LPK
, perpustakaan, penggunaan untuk mata pelajaran dan pelbagai.
Seterusnya bagi Penyata Penerimaan dan Pembayaran
pula perkara yang diaudit ialah jumlah penerimaan termasuk gaji/elaun,
LPBT/LPK, perpustakaan, mata pelajaran, faedah bank, yuran peperiksaan awam dan
pelbagai. Manakala bagi jumlah pembayaran yang diaudit ialah perkara yang
berkaitan gaji/elaun, LPBT/LPK , perpustakaan, mata pelajaran, biasiswa, faedah
bank, yuran peperiksaan dan pelbagai.
Bagi memudahkan juruaudit memeriksa akaun Lembaran
Imbangan ia akan diberi nombor dan diistilahkan sebagai nota. Di dalam hal ini
nota yang dinomborkan di bahagian hadapan perkara. Misalnya Pelbagai 5. Bagi
menjelaskan lagi berkaitan nota dan perkara di dalam Lembaran Imbagan kita
lihat jadual di bawah:-
- Dasar Perakaunan (Syarat-syarat yang telah ditetapkan)
- Wang Pertaruhan
- Kumpulan Wang Terkumpul
- LPBT/LPK (Pendapatan)
- Pelbagai (Pendapatan)
- LPBT/LPK (Perbelanjaan)
- Faedah Bank (Perbelanjaan)
- Pelbagai (Perbelanjaan)
Di samping itu enrolman murid bagi tahun semasa dan
jumlah bantuan pelajaran mengikut pecahan mata pelajaran turut disertakan
sekali. Akhir sekali bagi perkara yang diaudit di dalam Kumpulan Wang Kerajaan
ialah Penyata Penyesuaian Bank. Semua perkara di atas dikira pada 31 Disember
bagi tahun berkenaan misalnya 31 Disember 1999.
Kumpulan Wang Suwa
Lembaran Imbangan, Penyata Pendapatan dan
Perbelanjaan, Penyata Penerimaan dan Pembayaran dan Nota-nota Akaun.
Bagi Kumpulan Wang Suwa (Kumpulan Sumber Wang Awam)
perkara yang diaudit di dalam Lembaran Imbangan ialah harta, tanggungan dan
Kumpulang Wang Terkumpul.
Manakala bagi Penyata Pendapatan dan Perbelanjaan,
ia berkaitan dengan jumlah pendapatan yang diterima daripada yuran-yuran Khas,
majalah, faedah bank, kantin dan pelbagai. Bagi jumlah perbelanjaan pula ialah
digunakan juga untuk membayar yuran-yuran khas, majalah, faedah bank dan
pelbagai. Penolakan di antara pendapatan dan perbelanjaan akan menghasilkan
kelebihan ataupun kekurangan pendapatan atas perbelanjaan. Penyata Penerimaan
dan Pembayaran juga diaudit bagi memastikan jumlah wang terdapat di dalam bank
pada 31 Disember tahun semasa audit.
Di dalam pengauditan bagi Kumpulan Wang SUWA juga
nota diberikan nombor bagi perkara-perkara yang hendak diaudit.
- Dasar Perakauan . Syarat-syarat yang ditetapkan
- Baki Wang Di Tangan (Panjar Wang Runcit)
- Wang Pertaruhan
- Kumpulan Wang Terkumpul
- Pendapatan Yang Diterima (Pelbagai)
- Perbelanjaan Faedah Bank
- Perbelanjaan Wang Kantin
- Pelbagai Perbelanjaan
Selain daripada itu Penyata Penyesuaian Bank pada
31 Disember tahun pengauditan juga disertakan bersama untuk tujuan rujukan
kepada penyata-penyata yang telah ditunjukkan.( Sila lihat lampiran )
Kumpulan Wang Asrama
Lembaran Imbangan, Penyata Pendapatan dan
Perbelanjaan, Penyata Penerimaan dan Pembayaran dan nota-nota Akaun. Jika ada
asrama.
Perkara-perkara yang dirujuk di dalam kumpulan wang
ini ialah Lembaran Imbangan ialah harta, tanggungan dan Kumpulan Wang
Terkumpul. Bagi Penyata Pendapatan dan Perbelanjaan ia berkaitan dengan
pendapatan-pendapatan yang diterima dari pelbagai sumber untuk asrama dan wang
itu juga dibelanjakan untuk kegunaan berkaitan dengan asrama sahaja. Begitu
juga dengan Penyata Penerimaan dan Pembayaran ia berkaitan dengan wang yang
diterima sebagai sumber pendapatan asrama misalnya yuran asrama dan pembayaran
dibuat tentang perkara yang berkaitan dengan asrama juga misalnya pembayaran
yuran makanan.
Kumpulan Wang Asrama juga seperti kumpulan wang yang
disebutkan di atas ia juga mempunyai nota dan perkara yang dapat membantu
pengurusan kewangan dan pengauditan. Nota dan perkara tersebut boleh dirujuk di
bawah ini:-
- Dasar Perakuanan. Syarat-syarat yang telah ditetapkan
- Akaun Belum Terima
- Simpanan Tetap
- Akaun Belum Bayar
- Kumpulan Wang Terkumpul
- Pendapatan LPBT/LPK
- Pendapatan Faedah Bank
- Pelbagai pendapatan termasuk derma
- Perbelanjaan LPBT/LPK
- Perbelanjaan Faedah Bank
Bagi Kumpulan Wang Asrama ini enrolmen murid bagi
tahun pengauditan diperlukan dan dinilai pada 1 Oktober tahun sebelumnya di
samping jumlah bantuan pelajaran juga ditunjukkan bagi memudahkan proses
pengauditan. Akhir sekali Penyata Penyesuaian Bank juga mesti ditunjukkan.
sumber Di sini
No comments:
Post a Comment