Penggerak utama yang
mendorong kepada tercetusnya idea untuk menjalankan Projek Perintis PERMATA
Negara ini datangnya daripada Y.A.Bhg. Datin Paduka Seri Rosmah Mansor bersama
kumpulan beberapa orang profesional, pendidik, ahli akademik, pakar perubatan,
pegawai polis, peguam, pegawai-pegawai kerajaan bagi membincangkan cadangan
penyelesaian kepada masalah dan gejala sosial yang kian melanda para remaja
yang sungguh membimbangkan.
Perbincangan profesional
dalam pelbagai bidang, kepakaran dan latar belakang ini telah senada bahawa
proses pembentukan insan yang cemerlang seharusnya dimulakan sejak awal bagi
dan ianya akan lebih berkesan sekiranya dimulakan sejak lahir. Inilah yang
telah membawa kepada lahirnya sebuah konsep yang begitu murni iaitu dengan menganggap
bahawa setiap anak yang dilahirkan di bumi Malaysia yang bertuah ini adalah
sebutir permata untuk negara yang akan bersinar menerangi kegemilangan negara
di masa akan datang. Dari ini lahirlah "Setiap Anak PERMATA Negara"
bagi menzahirkan suatu hasrat untuk memastikan setiap anak sejak dari awal lagi
mendapat peluang permulaan hidup yang terbaik.
Dari situ tercetus idea
untuk melaksanakan Program Asuhan dan Didikan Awal Kanak-kanak PERMATA bagi
memberi peluang khususnya kepada kanak-kanak di bawah umur 4 tahun untuk
mengalami proses pembelajaran awal yang berkualiti dalam suasana pembelajaran
yang menyeronokkan.
Kanak-kanak berumur 0-4
tahun adalah satu kumpulan yang amat penting dan mereka mesti melalui satu
proses perkembangan yang teratur. Sebagai modal insan yang sangat bermakna
kepada masa depan negara, perlu ada satu program atau perancangan yang teratur,
fokus dan bersepadu daripada mereka mula lahir hingga memasuki alam
persekolahan sebagai satu strategi nasional, tambahan pula banyak negara-negara
lain di dunia terutamanya negara-negara maju sudah menjadikan pendidikan awal
kanak- kanak sebagai satu pelan nasional yang bersepadu.
Maka dengan itu Projek
Perintis PERMATA Negara mula dilaksanakan pada tahun 2007, hasil dari
pemerhatian yang dibuat pada program asuhan dan didikan awal kanak-kanak di
negara-negara maju seperti Perancis, Amerika Syarikat, Australia dan New
Zealand. Daripada pemerhatian, didapati negara-negara maju telah lebih awal
memberikan penekanan kepada kaedah ‘pembelajaran yang menyeronokkan’ dan
didikan mengikut kecenderungan kanak-kanak terbabit.
Sehubungan itu, kurikulum
PERMATA telahpun digubal dengan diadaptasi dari model Pen Green Centre sebagai
contoh amalan terbaik dan kemudiannya disesuaikan dengan budaya masyarakat
setempat dan Falsafah Pendidikan Negara bagi memantapkan lagi kandungannya.
Tema ‘Setiap Anak PERMATA Negara’ juga telah dipilih untuk menggambarkan
kesungguhan kerajaan dan agensi-agensi pelaksana untuk menggubal satu dasar
pendidikan awal kanak-kanak yang bersepadu dan menyeluruh. Hasil dari
kesungguhan ini, Dasar Asuhan dan Didikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan juga
telah diluluskan oleh kerajaan ke arah menyediakan pendidikan yang sempurna dan
berkualiti dan menyeluruh kepada kanak-kanak.
Hasil kejayaan pelaksanaan
Projek Perintis Program PERMATA Negara, pelaksanaannya telahpun diperluas dan
diperkasakan ke seluruh negara bagi memastikan lebih ramai anak akan mendapat
peluang untuk diberi permulaan terbaik dalam kehidupan mereka sebagai persediaan
menghadapi cabaran masa hadapan.
FALSAFAH
DAN FOKUS PERMATA NEGARA
Asuhan dan didikan awal
kanak-kanak bertujuan mengembangkan potensi SETIAP ANAK PERMATA NEGARA secara
holistik bagi mewujudkan modal insan negara yang seimbang dari segi intelek,
rohani, emosi, jasmani, sosial dan komunikasi. Usaha ini memerlukan kerjasama
antara pendidik, ibu-bapa dan komuniti.
Program PERMATA Negara memfokuskan pada
asuhan dan didikan awal untuk kanak-kanak yang memenuhi kriteria berikut:
i. Berumur satu hingga empat
tahun
ii. Menetap di pinggir atau
luar bandar
iii. Keluarga berpendapatan
rendah
iv. Berbilang kaum dan agama
Penglibatan ibu bapa dan
komuniti adalah penting dalam pembelajaran anak-anak dan mempunyai matlamat
secara keseluruhannya untuk meningkatkan kesediaan kanak-kanak memasuki alam
pra dan sekolah rendah dengan persediaan pelbagai aspek perkembangan
Fokus kepada merangsang
perkembangan holistik dan intervensi awal kanak-kanak dari lahir hingga ke usia pra persekolahan.
a. Kajian pembangunan
psikopatologi terhadap perkembangan sel-sel otak bahawa terdapat satu tempoh
kritikal dalam pembelajaran di peringkat awal umur kanak-kanak di mana lebih
banyak sinaps dapat dibentuk dan dikekalkan sekiranya sel-sel ini dirangsang
dari peringkat awal
b. Bukti dari kajian
neurosains menunjukkan 3 tahun pertama adalah penting dalam perkembangan otak
kanak-kanakc. Dengan rangsangan yang betul dalam keadaan ceria dan gembira,
otak kanak-kanak akan berkembang segar.
VISI
Memastikan Dasar Asuhan dan
Didikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan yang telah digubal dan diluluskan
dilaksanakan secara berkesan.
Penyataan Dasar
Penyataan Dasar Asuhan dan
Didikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan adalah seperti berikut:
“Dasar Asuhan dan Didikan
Awal Kanak-kanak Kebangsaan ialah dasar yang komprehensif bagi memastikan
perkembangan yang holistik bagi semua kanak-kanak dari lahir hingga 4 tahun. Ia
menjadi asas kukuh kepada pembangunan potensi kanak-kanak berlandaskan acuan
Malaysia. Dasar ini adalah pengukuh serta pelengkap kepada Dasar Pendidikan
Kebangsaan sedia ada.”
MISI
Bahagian PERMATA komited
bagi memastikan objektif Dasar Asuhan dan Didikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan
dilaksanakan yang merangkumi perkara-perkara berikut:
- Menyediakan asas kepada pembangunan potensi insan yang seimbang dan optimum berlandaskan acuan tersendiri dengan mengambil kira nilai-nilai tempatan dan amalan bijak antarabangsa
- Menggalakkan kanak-kanak di bawah umur 4 tahun mendapat asuhan dan didikan awal yang berkualiti bagi merangsang perkembangan awal mereka yang sesuai mengikut kumpulan umur dari segi fizikal, bahasa, kognitif, sosio-emosi dan rohani dalam persekitaran yang selamat, sihat dan menyeronokkan
- Membangunkan kurikulum yang komprehensif bagi perkembangan awal kanak-kanak secara menyeluruh meliputi pendidikan, pengasuhan, nutrisi dan kesihatan
- Mewujudkan kemudahan infrastruktur dan persekitaran pembelajaran termasuk peralatan pembelajaran yang berkualiti bagi membolehkan pencapaian hasil pembelajaran yang positif
- Melaksana pembinaan dan menyelia Pusat Anak PERMATA Negara (PAPN) di seluruh negara.
Piagam
Pelanggan
Kami
warga Bahagian Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PERMATA) dengan penuh tekad dan iltizam berikrar dan
berjanji akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk:
- Menyediakan sistem didikan awal dan asuhan kanak-kanak yang terbaik berasaskan pembelajaran melalui bermain bagi memenuhi kehendak ibu bapa, komuniti dan negara serta memenuhi slogan kami ‘Setiap Anak PERMATA Negara’;
- Memberi peluang yang sama kepada setiap kanak-kanak yang layak menyertai Program Permata Negara tanpa mengira latar belakang, agama dan keturunan untuk mendapat didikan awal dan asuhan yang sebaik-baiknya;
- Menguruskan kerja dengan cekap, pantas dan bijaksana;
- Menyediakan staf yang mencukupi serta berdedikasi, komited, terlatih, berdisiplin, bertanggungjawab dan produktif;
- Menyediakan kemudahan-kemudahan yang selesa, lengkap dan mencukupi berteraskan piawaian-piawaian tertentu selaras dengan pengamalan perkhidmatan yang prihatin; dan
- Memastikan Bahagian sentiasa peka dan responsif kepada kehendak-kehendak dan keperluan-keperluan pelanggan – ibu bapa, anak-anak, pendidik, masyarakat dan negara/Kerajaan;.
No comments:
Post a Comment