Bagi
seseorang yang baru menjejak kakinya dalam arena pengajaran malah ramai guru
yang berpengalaman, konsep pendekatan, strategi, kaedah serta teknik pengajaran
amat sukar dibeza-bezakan. Apa lagi terdapat orang yang menganggap bahawa semua
istilah tersebut adalah sama dengan cara pengajaran sahaja. Ini adalah suatu
perkara yang harus diberi perhatian yang serius kerana konsep-konsep tersebut
adalah merupakan asas untuk membentuk sesuatu rancangan pelajaran harian yang
sempurna oleh seseorang guru. Penjelasan tentang perhubungan di antara
keempat-empat konsep adalah amat berguna bagi guru-guru pelatih yang
menjalankan latihan mengajar supaya ilmu pedagogi yang dipelajari itu dapat
diamalkan dalam bilik darjah.
Rencana
ringkas ini bertujuan memberi sedikit sebanyak penjelasan tentang pendekatan,
strategi, kaedah serta teknik pengajaran serta hubungan di antara satu sama
lain. Walau pun difikirkan bahawa konsep-konsep itu merupakan asas dalam
perbincangan pedagogi tetapi kebanyakan pengarang buku pedagogi masih
samar-samar tentang konsep-konsep tersebut.
Untuk
menjelaskan konsep-konsep tersebut, perbincangan akan bermula dengan kaedah
pengajaran dan diikuti oleh teknik pengajaran. Selepas
kita telah jelas mengenai kedua-kedua konsep tersebut maka kita akan meneliti
konsep strategi serta pendekatan pengajaran. Akhir sekali kita akan mengulas
perhubungan kesemua konsep tersebut dalam situasi pengajaran.
KAEDAH DAN
TEKNIK
Sebelum kita membincangkan konsep kaedah pengajaran
adalah eloknya kita memikirkan secara umum pengertian kaedah. Kaedah mengikut
Kamus Dewan bermaksud cara atau aturan (membuat sesuatu), hukum atau prinsip.
Justeru itu, sesuatu kaedah terdiri daripada sesuatu siri tindakan yang
sistematik dan tersusun untuk mencapai sesuatu matlamat.
Lantaran itu, jika kita ingin memasak ikan maka kita
perlu fikirkan apakah kaedah-kaedah memasak yang kita boleh gunakan. Sudah
tentunya, kaedah-kaedah yang biasa kita gunakan ialah seperti menggoreng,
merebus, memanggang atau mengukus. Begitu juga kalau kita diminta memberi
kaedah-kaedah menyepak bola kita akan menyatakan kaedah-kaedahnya adalah
seperti sepakan sering, sepakan tinggi, sepakan grounder, sepakan banana serta bermacam-macam lagi. Satu lagi contoh
ialah jika kita ingin peri memburu harimau di dalam hutan, kaedah-kaedah yang
kita boleh gunakan adalah seperti menembak dengan senapang, memanah, menjerat,
menikam atau menombak.
Andaikan kita ingin memasak ikan dengan kaedah
menggoreng. Maka sudah tentu kita perlu memiliki kemahiran-kemahiran yang
khusus dalam menjayakan kaedah tersebut. Kemahiran khusus tersebut adalah
dimaksudkan sebagai teknik. Sebab itu, bolehlah kita menyatakan bahawa semua
kaedah mempunyai teknik-teknik tertentu yang disusun dengan sistematik.
Umpamanya untuk menggoreng ikan, kita mesti memanaskan kuali terlebih dahulu
sebelum mencurahkan minyak ke dalamnya. Untuk mengelakkan ikan melekat pada
kuali, suatu lagi teknik ialah memasukkan sedikit garam ke dalam minyak yang
telah panas di kuali. Api juga harus dikawal supaya tidak terlalu panas. Kesemua
tindakan yang spesifik ini adalah disebut sebagai teknik menggoreng.
Teknik-teknik untuk kaedah memasak ikan secara memanggang pula adalah amat
berbeza.
Untuk menjelaskan lagi hubungan kaedah dengan teknik,
kita boleh ambil contoh memburu harimau. Kalau kita hendak memburu harimau
dengan kaedah memanah maka teknik-tekniknya adalah seperti meneliti arah angin,
kemahiran memegang ibu panah, gerakan tangan untuk membuat sasaran, kedudukan
kaki serta tindakan menarik nafas.
Dalam zama atom ini, sudah tentu kaedah memburu
harimau dengan kaedah memanah tidak begitu berkesan. Jadi walau pun seorang
pemanah itu betul-betul mahir dan telah menguasai segala teknik memanah dengan
seratus perstus, maka kemungkinan besar ia dimakan oleh harimau. Itu sebabnya
kaedah memburu yang dipilih adalah kurang sesuai walaupun teknik-teknik kaedah
itu adalah baik.
Oleh itu, untuk menjayakan sesuatu yang kita ingini
kaedah yang dipilih mestilah disertai dengan teknik-teknik yang betul. Memilih
kaedah yang tepat tanpa menguasai teknik-teknik yang baik menurut kaedah
tersebut tidak akan menjaminkan tercapainya matlamat kaedah yang diingini.
KAEDAH
DAN TEKNIK PENGAJARAN
Kaedah pengajaran adalah terdiri daripada beberapa
langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang tertentu. Pengajaran yang
dimaksudkan ialah segala aktiviti seseorang untuk menghasilkan perubahan
tindkah laku yang agak kekal dalam diri seseorang yang lain. Lantaran itu,
kaedah-kaedah pengajaran adalah seperti cercerita, perbincangan, bermain, latih
tubi, main peranan, menyelesaikan masalah, brain storming, perbahasan, kuiz,
lakonan, projek, soalan atau Socratik dan lain-lain lagi.
Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau
perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru
itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada apda sesuatu kaedah maka
kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.
Misalnya katakanlah seorang ingin menggunakan kaedah
bercerita untuk mengajar sesuatu tajuk pelajaran. Teknik-teknik bercerita yang dimaksudkan
ialah kawalan nada suara, penggunaan alatan yang berkenaan, kemahiran
mengekalkan minat murid, gerrakan tangan "facial expression", serta
kedudukan murid-murid semasa aktiviti bercerita itu berlangsung.
Kaedah mengajar seperti syarahan juga mempunyai
teknik-teknik yang tersendiri. Teknik-teknik syarahan adalah seperti
mempelbagaikan nada sera kadar percakapan, bahasa yang sesuai, penggunaan OHP,
garis kasar kuliah yang disampaikan, menyoal soalan-soalan yang mencabar
pemikiran pelajra dan lain-lain lagi.
Satu lagi contoh kaedah mengajar ialah kaedah soalan.
Jika kita ingin mengajar dengan kaedah soalanmaka kita pelu menggunakan
teknik-teknik menyoal yang baik seperti soalan-soalan yang ditanya haruslah
jelas dan tepat, pelajar-pelajar diberi masa untuk memikirkan jawapan soalan
sebelum sesiapa dipanggil untuk menjawab, layanan yang munasabah bagi semua
tindak balas daripada murid, suara haruslah jelas, mempelbagaikan soalan-soalan
yang ditanya dan sebagainya.
Jadi jika kita hendak mengajar seseorang berenang
kita haruslah memilih kaedah-kaedah yang sesuai. Kaedah seperti perbincangan
serta syarahan sudah tertentu tidak berkesan. Kaedah pengajaran seperti
demostrasi adalah lebih sesuai. Meskipun demikian, untuk memastikan bahawa
demostrasi itu berjaya kita mesti menguasai teknik-teknik demostrasi.
Sebagai kesimpulan, bila kita sebut teknik
pengajarankita mesti bertanya teknik pengajaran untuk kaedah apa. Setiap kaedah
pengajaran mesti mempunyai teknik-teknik yang tertentu.
PENDEKATAN
Pendekatan biasanya dimaksudkan dengan arah atau hala
yang kita ambil untuk menuju sesuatu sasaran. Dalam pengertianyang lebih luas
pendekatan juga diertikan sebagi "to come near to in any sense" atau
jalan yang diambil untuk melakukan sesuatu. Pendekatan-pendekatan yang dipilih
biasanya berasaskan teori-teori atau generalisasi yang tertentu.
Sebagai contoh, pendekatan-pendekatan memasak ikan
yang kita boleh gunakan ialah seperti pendekatan Timur atau pendekatan Barat. Bagi pendekatan Barat, kita dapati keutamaan ditegaskan pada nilai kalori,
nilai makanan dari segi zat makanan dan ciri-ciri makanan seimbang. Bagi
pendekatan Timur pula, keutamaan adalah diberi kepada rasa seperti rupa makanan
tetapi tidak begitu mementingkan nilai kalori atau ciri-ciri makanan
seimbangan. Pendekatan Barat ini adalah amat berkaitan dengan perkembangan
sains dan teknologi pemakanan yang mempunyai prinsip-prinsip makanan serta
hubungannya dengan kesihatan.
Suatu lagi contoh tentang pendekatan melakukan sesuatu
ialah pendekatan seseorang dalam belajar bermain tenis. Dia boleh menggunakan
pendekatan profesional atau pendekatan konvensyenal (tradisional atau acquired)
atau biasa. Bagi pendekatan profesional, semua kaedah bermain dipelajari
berdasarkan prinsip-prinsip sains yang sangat bersistematik. Manakala bagi
pendekatan konvensyenal, kaedah-kaedah bermain dipelajari berdasarkan
pengalaman, perbincangan informal serta dengan pemerhatian.
PENDEKATAN
PENGAJARAN
Pendekatan pengajaran merupakan haluan atau aspek yang
digunakan untuk mendekati atau memulakan proses pengajaran sesuatu isi
pelajaran, sesuatu mata pelajaran atau beberapa mata pelajaran atau sesuatu
kemahiran. Pendekatan-pendekatan wujud berdasarkan aspek-aspek pengajaran yang
kita ingin utamakan atau memberi perhatian yang lebih utama. Sebab itu ada
kalanya pendekatan meyerupai klasifikasi pengajaran di mana jenis-jenis
pendekatan wujud berdasarkan kriteria-kriteria yang kita gunakan untuk meneliti
proses pengajaran. Pendekatan-pendekatan pengajaran boleh digolongkan mengikut
cara pengelolaan murid, cara-cra fakta disampaikan, keaktifan pengajaran atau
pelajar, pengajaran bahasa dan pengajaran mata pelajaran lain.
Pendekatan pengajaran yang berasaskan pengelolaan murid
adalah seperti pendekatan individu, pendekatan pasangan, pendekatan kumpulan,
pendekatan kelas, pendekatan kelas bercantum dan sebagainya. Pendekatan yang
dimaksudkan di sini tidak menyentuh tentang kaedah yang boleh digunakan dalam
pengajaran. Guru adalah bebas memilih kaedah yang difikirkan wajar bagi setiap
pendekatan tersebut.
Berdasarkan kriteria bagaimana isi pelajaran disampaikan
maka terdapatlah pendekatan induktif, pendekatan deduktif, pendekatan eklektik,
pendekatan dari segi isi mudah ke isi susah dan pendekatan dari isi maujud ke
isi abstrak.
Pendekatn yang memberi tumpuan kepada pengajar disebut
sebagai pendekatan memusatkan guru manakala pengajran yang mementingkan murid
disebut sebagai pendekatan memusatkan murid. Kaedah-kaedah yang seiring dengan
pendekatan yang memusatkan guru adalah seperti kaedah syarahan dan kaedah
demonstrasi manakala kaedah-kaedah pengajaran yang selari dengan pendekatan
pengajaran yang memusatkan murid adalah seperti kaedah menyelesaikan masalah,
kaedah bermain dan kaedah perbincangan kumpulan.
Terdapat juga pendekatan-pendekatan yang digunakan untuk
mengajar beberapa mata pelajaran mengikut tema-tema pelajaran. Contohnya
pengajaran dalam Alam dan Manusia menggunakan perdekatan interdisiplin atau
pendekatan bersepadu. Ini adalah kerana beberapa mata pelajaran seperti
Sejarah, Geografi dan Kesihatan digabungkan menjadi suatu mata pelajaran yang
baru. Pendekatan ini adalah sama dengan pengajaran Sains Panduan di mana
Biologi, Fizik serta Kimia digabungkan dan diajar mengikut tema-tema tertentu.
Akhirnya dalam pengajaran bahasa terdapat pendekatan-pendekatan
seperti pendekatan komunikasi, pendekatan situasi, pendekatan psiko-linguistik,
pendekatan terjemahan dan pendekatan nahu. Pendekatan-pendekatan ini timbul
berasaskan teori-teori pembelajaran yang berbentuk mentalis atau behavouris.
Contohnya jika kita mengikut teori mentalis atau kognitif maka pendekatan yang
digunakan adlah seperti pendekatan terjemahan dan pendekatan nahu. Bagi teori
behavouris atau S-R maka pendekatan pengajaran yang digunakan adalah pendekatan
komunikasi dan situasi.
Rumusan yang boleh dibuat ialah pendekatan merupakan
sesuatu yang agak umum dan ia seolah-olahnya menunjukkan sesuatu haluan tetapi
tidak menerangkan bagaimana caranya untuk menuju haluan itu. Cara-cara yang
digunakan untuk menuju arah yang ditetapkan oleh sesuatu pendekatan pengajaran
adalah kaedah-kaedah pengajaran.
STRATEGI
Strategi boleh diibaratkan sebagai suatu susunan
pendekatan-pendekatan dan kaedah-kaedah untuk mencapai sesuatu matlamat dengan
menggunakan tenaga, masa serta kemudahan secara optimum. Seseorang panglima
tentera harus memikirkan strateginya untuk mempertahankan kedudukannya atau
menyerang kubu musuhnya.
Sebagai contoh, katakanlah perang tercetus di antara
Malaysia dan Singapura. Seorang panglima Malaysia yang dipertanggungjawabkan
untuk menyerang dan menawan Singapura terpaksa merancang strategi
peperangannya. Dia harus memikirkan apakah pendekatan-pendekatan dan
kaedah-kaedah untuk menyerang pihak musuh. Adakah kita menggunakan tentera
udara atau tentera laut? Adakah kita mengebom sasaran-sasaran pertahanannya
terlebih dahulu sebelu menghantar angkatan tentera darat diikuti oleh angkatan
tentera laut. Susunan serta urutan kaedah yang dirancangkan mengikut kekangan
logistik adalah disebut sebagai strategi peperangan.
Andaikan kita menggunakan contoh memasak ikan semula.
Kalau kita ingin memasak seekor ikan yang agak besar (5 kilogram) kita perlu
merancangkan strategi memasak supaya kita dapat kepuasan dan faedah yang paling
banyak dengan menggunakan masa, tenaga erta sember yang paling minimum. Di sini
kita perlu merancangkan pendekatan-pendekatan dan kaedah-kaedah yang boleh
digunakan untuk memasak ikan tersebut. Umpamanya adalah kita menggoreng
kepalanya, merebus ekornya, memanggang tulang diikuti dengan mendidihnya dalam
sup, menjerut telurnya dan sebagainya. Kaedah manakah yang kita buat terlebih
dahulu? Pendekatan timur atau barat yang patut diikuti untuk memasak? Rancangan
yang lengkap ini boleh disebut sebagai strategi memasak.
Bagaimana dengan strategi memburu harimau pula? Kita
telah membincangkan kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk memburu harimau.
Jadi bagaimanakah rancangan kita untuk menggabungkan kaedah-kaedah tersebut
seupaya harimau itu dapat diburu dengan mudah. Adakah kita memagar kawasan yang
didiami oleh harimau dan menahan jerat pada kawasan-kawasan tertentu. Apabila
harimau telah terjerat, barulah kita menembaknya. Atau perlukah kita menghadkan
makanan harimau untuk melapar dan meletihkannya kemudian membunuhnya dengan
lebing.
Untuk memenangi sesuatu pertanding badminton, seseorang
pemain bukan sahaja perlu menguasai segala kaedah untuk menghantar bola tangkis
kepada lawannya tetapi a juga perlu merancangkan strategi permainan itu.
Strategi permainan adalah seperti bermain secara defence pada pemainan pertama
untuk meletihkan musuh dan kemudiannya menyerang dengan secara smash yang
kencang pada pemainan kedua. Adakah dia sengaja bermain sebanyak 3 atau 2
pemainan sahaja. Jika pemain itu menguasai semua kaedah menghantar bole tangkis
dengan sempurna tetapi strategi permainannya tidak sesuai mana ia akan ditawan.
Oleh sebab itu, ada kalanya pasukan yang mahir dalam semua kaedah permainan
dikalahkan sebab strategi permainan tidak sesuai.
STRATEGI
PENGAJARAN
Untuk mencapai objektif-objektif pengajaran, seseorang
guru biasanya menggunakan gabungan berapa pendekatan serta kaedah mengajar
tertentu. Rancangan gabungan pendekatan dan kaedah serta turutan pendekatan dan
kaedah itu dilaksanakan merupakan strategi pengajaran.
Sebagai contoh, untuk mengajar sebuah kelas berenang,
strategi pengajaran harus mempertimbangkan pendekatan yang digunakan serta
kaedah-kaedah yang perlu digunakan. Adakah kita gunakan pendekatan individu
atau pendekatan kumpulan kecil? Bila kita menerangkan cara-cara berenang kepada
pelajar patutkah kita gunakan pendekatan induktif atau pendekatan deduktif? Di
samping itu, apakah kaedah pengajaran yang boleh kita gunakan. Antara kaedah
syarahan, kaedah demostrasi dan kaedah latih tubi yang manakah kita gunakan
terlebih dahulu? Bagaimanakah kombinasinya? Ringkasnya rancangan yang lengkap
yang mengandungi pendekatan dan kaedah adalah strategi mengajar yang
dimaksudkan.
Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi
jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan,
pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan
pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang
berbeza-beza itu. Contohnya, dalam bilik darjah KBSR yang biasanya terdiri
daripada kumpulan lemah, kumpulan serdahana serta kumpulang cergas. Guru
terpaksa memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah
mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik
darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan
fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan
murid. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasi berbagai-bagai
kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan
serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran yang
paling berkesan dalam pengajarannya.
Kita biasanya mendengar pendapat bahawa tiada terdapat
mana-mana kaedah yang paling baik sekali. Ini amat benar kerana kaedah-kaedah
mengajar mestilah diatur untuk membentuk strategi pengajaran mengikut keadaan
di mana proses pengajaran itu berlaku. Jelasnya sesuatu kaedah pengajaran tidak
menjaminkan pencapaian matlamat pengaajaran. Yang lebih penting adalah
interaksi kaedah itu dengan kaedah-kaedah lain.
KESIMPULAN
Kesimpulan yang boleh dibuat setakat ini ialah sesuatu
strategi pengajaran menggabungkan pelbagai kaedah dan pendekatan pengajaran
untuk mencapai kesan pengajaran yang optimum sekali. Strategi yang baik akan
menggunakan masa, tenaga serta kos yang paling sedikit tetapi menghasilkan
kesan pengajaran pembelajaran yang paling maksimum
Rujukan
Arbak
Othman (1985) "Mengajar Tatabahasa", Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur .
Ee, Ah
Meng (1987) "Pedagogi Untuk Bakal Guru", Fajar Bakti, Petaling Jaya.
Kamarudin Husin (1988) "Pedagogi Bahasa", Longman (M), Kuala
Lumpur.
Kaye, Barrington (1970) "Participation In Learning",
George Allen & Unwin, London .
Kemp,
Jennold E (1987) "Corak Rancangan Pengajaran - Suatu Rancangan Untuk
menggubal Unit Dan Kursus" Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur .
Raminah
Sabran & Rahim Syam (1985) "Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia",
Fajar Bakti, Petaling Jaya.Tang, Chee Yee (1988)
"Pandua Latihan Mengajar", Fajar Bakti, Petaling Jaya
No comments:
Post a Comment