Kemunculan era teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) yang pada
mulanya dianggap pencetus sains dan teknologi kini menjadi 'musuh dalam
selimut' apabila kanak-kanak menjadi mangsa melalui keganasan Internet
atau siber.
Keganasan ini merupakan satu lagi bentuk jenayah yang perlu ditangani
segera memandangkan lebih ramai kanak-kanak terutama murid sekolah
menjadi mangsa pemburu siber (cyber stalking) yang menggunakan ICT untuk berhubung dan mempermudah jenayah di dunia maya berlaku.
Oleh sebab itu, Pusat Sains Singapura (SCS) menjadikan permainan
interaktif IZ Hero sebagai salah satu tarikan utama di samping memberi
penerangan maklumat dan pengajaran kepada pengunjung terutama
kanak-kanak yang menikmati satu pengembaraan penentangan jenayah siber
persis imaginasi.
Bahan pameran dan teknologi yang dibangunkan oleh syarikat dari Korea
Selatan dengan kerjasama Universiti Teknologi Nanyang, Institut
Pendidikan Kebangsaan, Kementerian Pendidikan dan Kementerian Komunikasi
dan Maklumat Singapura itu menjadi tarikan yang akan mengangkat nama
Kota Singa sebagai destinasi percutian bermaklumat terkemuka di peta
dunia.
Permainan IZ Hero meletakkan enam watak hero kartun seperti
Midnunvora, Joon-Joon, IZ Master Naam, Iz Master Raz, inzombs dan Magui,
iaitu watak-watak yang menentang menghentikan jenayah melalui Internet
dalam memberi panduan kepada pengunjung terutama kepada ibu bapa dan
kanak-kanak sekolah daripada terlibat dengan gangguan seksual (sama ada
dalam atau luar talian) dan pemburu siber.
Permainan interaktif digital ini akan membantu dan menerangkan kepada
kanak-kanak supaya tidak merakam aksi diri sendiri di alam maya selain
tindakan yang bertentangan dengan norma kehidupan supaya pengunjung
sedar bahawa mereka mudah terdedah dan dijadikan mangsa seksual di
Internet.
Untuk mengelak daripada menjadi mangsa gangguan siber, Iz Hero
berfungsi dalam mengawal minda pengunjung dengan soalan ujian minda
bermaklumat supaya tidak mudah percaya dengan orang yang tidak dikenali
sama ada melalui e-mel berkali-kali, mesej pantas (IM), laman sembang
walaupun selepas anda menyuruhnya berhenti.
Permainan ini akan menentang pemburu siber sehingga pengunjung faham
supaya gangguan yang dibuat itu adalah menjadi satu kesalahan dan boleh
dikaitkan dengan undang-undang jenayah.
No comments:
Post a Comment