Social Icons

-

Friday, September 24, 2010

Bai'ah pengetua perlu post mortem

Oleh WAHID HASHIM
pendidikan@utusan.com.my
KITA semua tahu bahawa para pengetua dan guru besar menjalankan tugas mereka dengan bermatian-matian - mahu menjadi lebih kreatif dan inovatif seperti mana yang diminta oleh kerajaan, serta memenuhi harapan ibu bapa supaya anak-anak mereka cemerlang dalam pendidikan.

Sekalung tahniah kepada pengetua dan guru besar kerana sebagai pentadbir dan pengurus, mereka sentiasa berada di barisan hadapan untuk menakhodai bahtera pendidikan yang sentiasa bertukar haluan mengikut badai semasa.

Bagi yang berfikir seperti pengurus, mereka lebih cenderung untuk mendahului zamannya dan yang lain mengikut, tetapi bagi pengetua dan guru besar yang berfikiran seperti pentadbir, mereka hnaya melakukan tugasan sepertimana yang diarahkan.

Di bawah Program Transformasi Kerajaan, Bidang Keberhasilan Pencapaian Utama Negara (NKRA) dan Bidang Keberhasilan Utama Kementerian (MKRA), maka telah digariskan dengan jelas peranan guru besar dan pengetua - dalam memastikan pembangunan sekolah, sumber manusia dan pentadbiran serta penyampaian diurus tadbir dengan berkesan dan baik.

Salah satu perkara yang menarik perhatian ialah janji kerajaan untuk memberi ganjaran kewangan dan bukan kewangan kepada guru besar dan pengetua yang mengatasi prestasi tertentu, iaitu skor Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) lebih daripada 90 serta sasaran literasi dan numerasi (LINUS).

Memang guru dan pengetua yang menujukkan prestasi mengagumkan layak menerima ganjaran kerana usaha berganda yang mereka telah lakukan.

Namun begitu, adakah amalan memberi ganjaran kewangan kepada pengetua dan guru besar merupakan kaedah yang terbaik?

Isu ini menjadi ribut dalam cawan sejak kebelakangan ini kerana habuan yang diberi itu menjadi persoalan moral dalam kalangan pengetua sendiri.

Salah satu persoalan yang ditanya ialah sama ada perlu pengetua diberi ganjaran kewangan kerana ia mungkin akan memberi kesan negatif dalam jangka masa yang panjang kepada pengetua dan budaya kerja keseluruhan sekolah secara yang kolektif.

Apa yang dipersoalkan oleh pengetua ini ialah sama ada tugas yang dilakukan ialah tugas hakiki, tambahan atau kerja kolektif. Ramai yang menganggap tugas memajukan sekolah merupakan kerja hakiki yang menjadi fardu dan wajib kepada sesiapa sahaja yang bergelar pengetua atau guru besar sekolah - tanpa mengharap balasan. Memadai diberikan kenaikan gred dan gaji.

Kedua, apa yang dibimbangkan ialah cara pemberian ganjaran. Ada pengetua yang bimbang ganjaran akan tertumpu kepada sekolah yang pencapaian sudah mencecah 90 peratus keputusan akademik sahaja - khususnya sekolah yang sudah sememangnya cemerlang.

Mungkin sekolah yang 'teruk' pencapaian akademiknya, walaupun mengalami kenaikan sehingga 30 peratus masih belum dikira layak menerima ganjaran kerana masih belum setanding dengan guru besar atau pengetua di sekolah yang sudah sedia cemerlang tadi.

Terdapat juga pengetua atau guru yang tersalah anggap konsep ganjaran dan hukuman ini umpama memperkenalkan konsep 'hire and fire'. Hal ini kerana dinyatakan di bawah Pelan dan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan bahawa kira-kira 10 peratus yang berprestasi tercorot akan dikenal pasti berdasarkan kepada skor komposit yang terendah.

Golongan ini akan diberi latihan dan bimbingan dalam usaha untuk mempertingkatkan prestasi. Jika usaha ini tidak efektif, maka tindakan seperti pemindahan dan persaraan pilihan akan diambil.

Perkara ini dilihat menekan kerjaya mereka, khususnya yang berada dalam kawasan 'hitam'.

Di Britain, memberi ganjaran kepada pendidik merupakan amalan yag dilaksanakan sekian lama, dan ditarik semula beberapa tahun yang lalu kerana ada kesan negatif jangka panjang.

Antara kesan negatif tersebut ialah pengetua dan guru besar menganggap ganjaran itu kononnya hak hakiki mereka, bukan satu bentuk sagu hati.

Justeru, apabila sekian lama menunggu dan tidak mendapat 'hak hakiki' itu, mereka mula berasa 'putus asa' dan memberi tanggapan negatif terhadap kerajaan.

Sebelum kita memutuskan untuk meneruskan cadangan ini, eloklah dibuat post mortem dan difikirkan alternatif lain - khususnya apabila guru akan dibenarkan berpolitik.

Tabik cikgu!

Utusan Malaysia Online: 9 Ogos 2010

No comments:

Post a Comment

Senarai Sekolah 1 Malaysia

Isi menu tab 2
Isi menu tab 3
Isi menu tab 4
  1. SMK Derma
  2. SM Sains Syed Tuanku Putra
  3. SMK Jitra
  4. SMK Agama Baling
  5. SMK Sultan Badlishah
  6. SM Sultan Abdul Halim
  7. SM Sains Sultan Mohammad Jiwa
  8. SM Sains Pokok Sena
  9. SMK Abdullah Munsyi
  10. SMK Dato’ Onn
  11. SM Sains Tun Syed Sheh Shahabudin
  12. SMK King Edward VII
  13. SM Clifford
  14. SMK Seri Perak
  15. SMK Tengku Menteri
  16. SMK Raja Permaisuri Bainun
  17. SM Sains Raja Tun Azlan Shah
  18. Sekolah Tuanku Abdul Rahman
  19. Kolej Melayu Kuala Kangsar
  20. SM Sains Teluk Intan
  21. SMK Victoria
  22. SMK Taman Tun Dr. Ismail
  23. SMK Aminuddin Baki
  24. SM Sains Selangor
  25. SMK Seri Bintang Utara
  26. SMK Seri Bintang Selatan
  27. SK Seri Bintang Utara
  28. SK Seri Bintang Selatan
  29. SMK(P) Sri Aman
  30. SMK Sungai Besar
  31. SMK Bandar Baru Bangi
  32. SMK Kuala Kubu Bharu
  33. SMK Telok Datok
  34. Kolej Islam Sultan Alam Shah
  35. SM Agama Persekutuan Kajang
  36. SM Sains Kuala Selangor
  37. SMK Sungai Pusu
  38. SMK Putrajaya 1, Presint 8
  39. Sekolah Alam Shah, Putrajaya
  40. Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya
  41. SK Putrajaya 1, Presint 8
  42. SK Putrajaya 2, Presint 9
  43. SMK Dato’Sedia Raja
  44. SMK Bandar Baru Serting (FELDA)
  45. SM Agama Persekutuan Labu
  46. Kolej Tunku Kurshiah
  47. Sekolah Dato Abdul Razak
  48. SM Sains Tuanku Jaafar
  49. SMK Abdul Rahman Talib
  50. SMK Seri Pekan
  51. SM Sains Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
  52. SM Sains Tengku Abdullah
  53. SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan
  54. Sekolah Sultan Haji Ahmad Shah, Pekan
  55. SMK Dato’Dol Said
  56. SMS Muzaffar Shah
  57. SMK Tun Habab
  58. SMK Dato’ Sri Amar Diraja
  59. SM Sains Muar
  60. SM Sains Johor, Kluang
  61. Sekolah Tun Fatimah
  62. SM Sains Kota Tinggi
  63. SMK Agama Segamat
  64. SMK Dato’ Penggawa Barat
  65. SMK (P) Temenggong Ibrahim
  66. SMK Matang
  67. SM Sains Sultan Mahmud
  68. SM Sains Dungun
  69. SMKA Sheikh Abdul Malek
  70. SMK Kamil
  71. SM Dato Ahmed Maher
  72. SM Sains Tengku Muhamad Faris Petra
  73. SM Sains Machang
  74. SMKA Naim Libanat
  75. SM Sains Pasir Puteh
  76. SMK Elopura
  77. SMK Pengiran Omar
  78. SMK Tenom
  79. SM Sains Sabah Kota Kinabalu
  80. SM Sains Lahad Datu
  81. SMK Labuan
  82. SM Sains Labuan
  83. Kolej Datuk Patinggi Abang Haji Abdillah
  84. Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang
  85. SMK Bahasa Malaysia
  86. SMK Three Rivers
  87. SM Sains Kuching
  88. SM Sains Miri, Sarawak
 

Sample text

Sample Text

Sekiranya anda ingin berkongsi informasi yang sahih mengenai pendidikan di Malaysia, sila email ke alamat ensiklopediapendidikan@gmail.com Majulah Dunia Pendidikan Untuk Agama Bangsa & Negara