TEKS
UCAPAN
Y!B T!N SRI
D!TO’ HJ MUHYIDDIN BIN HJ MOHD Y!SSIN
TIMBALAN
PERDANA MENTERI
MERANGKAP
MENTERI PELAJARAN MALAYSIA
DI
MAJLIS PELANCARAN LAPORAN AWAL
PELAN
PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
PADA
11 SEPTEMBER 2012; PUKUL 9.15 PAGI;
BERTEMPAT
DI PUSAT KONVENSYEN KUALA LUMPUR
Bismillahhirrahmanirrahim.
!ssalamu’alaikum warahmatullahi
wabarakatuh, salam sejahtera dan salam 1Malaysia.
1. Allhamdulillah,
syukur ke hadrat
Allah s.w.t. atas
limpah kurnia dan
izin-Nya, kita dapat berhimpun
pada pagi yang berbahagia ini sempena Majlis Pelancaran Laporan Awal Pelan
Pembangunan Pendidikan, 2013-2025.
2. Terlebih dahulu, saya merakamkan ucapan jutaan terima
kasih dan setinggi-tinggi penghargaan kepada Y!B Dato’ Seri
Mohd Najib bin Tun !bdul Razak, Perdana Menteri Malaysia, atas kesudian YAB Dato’ Seri melapangkan masa untuk
melancarkan Laporan !wal Pelan Pembangunan Pendidikan pada hari ini. Kehadiran Y!B Dato’ Seri di majlis ini amat bermakna kerana ia melambangkan
kesungguhan, sokongan dan komitmen Y!B
Dato’ Seri yang tidak berbelah bahagi terhadap usaha untuk
meningkatkan kualiti pendidikan di
negara kita.
KEMAJUAN
DAN KEJAYAAN
Y!B Dato’ Seri dan hadirin yang dihormati
sekalian,
3. Sistem pendidikan di
Malaysia telah menempa banyak
kemajuan sepanjang lebih
lima dekad yang lalu.
Hasil daripada Laporan Razak (1956), kemudiannya Laporan Rahman Talib
(1960), Laporan Jawatankuasa Kabinet
(1979), penggubalan Akta Pendidikan 1996, sehinggalah yang terakhir Pelan
Induk Pembangunan Pendidikan
(2006-2010), sistem pendidikan kita telah mencatat beberapa kejayaan yang membanggakan.
4. Enrolmen murid pada peringkat pendidikan rendah, termasuk
di sekolah swasta, telah mencapai tahap hampir
sejagat, iaitu 96%
berbanding hanya 40%
pada tahun 1950.
Kadar enrolmen pada peringkat menengah
rendah pula telah
mencapai 91%, dan
menengah atas 82%.
Peningkatan yang signifikan
dalam enrolmen disusuli
oleh peningkatan dalam
pencapaian murid. Kadar
literasi remaja
telah meningkat daripada 88% pada tahun 1990
kepada kadar hampir sejagat sebanyak 99% masa kini. Kadar
literasi dewasa juga
telah meningkat secara
mendadak, iaitu daripada
52% semasa negara
mencapai kemerdekaan kepada 93% pada tahun 2010. Kesemua pencapaian ini
amat membanggakan kita.
5. Kerajaan juga telah memperuntukkan secara tekal sebanyak
16% daripada bajet negara setiap tahun
untuk Kementerian Pelajaran. Pelaburan yang besar telah dibuat dalam latihan
guru, emolumen dan pembinaan
infrastruktur serta kemudahan
asas pendidikan yang
telah berhasil meningkatkan
penyertaan murid pada peringkat pendidikan rendah dan menengah, termasuk
di kawasan luar bandar dan pedalaman.
Hasilnya, jurang pencapaian antara sekolah Bandar dan luar Bandar telah
berkurangan. Dalam peperiksaan UPSR,
jurang pencapaian murid Bandar dan luar Bandar telah berkurangan daripada 8% pada tahun 2005 kepada 4% pada tahun
2011.
6. Mutakhir ini, berkat usaha gigih warga pendidik dan
Kerajaan melaksanakan pelbagai inisiatif
bawah Bidang Keberhasilan
Utama Negara bagi
sektor pendidikan, enrolmen
murid prasekolah juga telah
berjaya ditingkatkan daripada 67% pada tahun 2009 kepada 77% pada tahun 2011.
Penguasaan Literasi dan
Numerasi murid juga
telah menunjukkan pencapaian
yang memberangsangkan.
Berdasarkan keputusan ujian LINUS 2011, kadar
literasi murid kohort Tahun1 telah meningkat daripada 87% pada tahun 2010, kepada 95% apabila
mereka berada di Tahun 2 pada tahun 2011. Begitu juga dengan
kadar numerasi murid
kohort yang sama
telah meningkat daripada
87% pada tahun
2010 kepada 97% pada tahun
2011.
7. Sistem pendidikan kita juga mempunyai asas falsafah dan
dasar yang kukuh dengan tergubalnya Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dan dasar-dasar pendidikan yang bermatlamat melahirkan
insan yang holistik dan seimbang, serta
memupuk perpaduan nasional.
8. Semua kejayaan ini
adalah hasil komitmen dan
usaha gigih para
guru, ibubapa, anggota
masyarakat dan Kerajaan
untuk meningkatkan pencapaian
murid di negara
kita. Namun, di
sebalik lakaran kejayaan ini,
masih banyak lagi yang perlu kita capai. Ketika sistem pendidikan kita menempa beberapa kemajuan penting sepanjang lebih
lima dekad yang lalu, sistem pendidikan di negara-negara lain juga telah bergerak pantas dalam
perlumbaan untuk menjadi sistem yang terbaik di dunia. Dalam persaingan
global yang semakin
sengit ini, negara
kita perlu bergerak
lebih pantas ke
hadapan. Walaubagaimanapun, pentaksiran
pada peringkat antarabangsa
menunjukkan pencapaian murid
kita dalam beberapa bidang
penting seperti Bacaan, Matematik dan Sains masih rendah berbanding murid di negara-negara
maju. Misalnya, daripada
74 buah negara
yang mengambil bahagian
dalam ujian Programme
for International Student
Assessment atau PISA
2009, murid Malaysia
berada di tempat
sepertiga terbawah bagi Bacaan, Matematik dan Sains.
9. Hal ini perlu
diatasi segera sekiranya negara kita ingin mengorak langkah lebih pantas
dalam perlumbaan menuju negara maju.
Tidak ada jalan pintas untuk kita melakukannya. Tidak ada tongkat
ajaib yang boleh menjelmakan hasil yang terbaik
dalam sekelip mata. Sebaliknya, kita perlu akur dengan realiti semasa, jujur melakukan pembetulan
dan mengambil langkah berani untuk melonjakkan prestasi pendidikan negara
PENYEDIAAN
PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN, 2013-2025
Y!B Dato’ Seri dan hadirin yang dihormati
sekalian,
10. Bertitik tolak daripada kesedaran ini, Kementerian Pelajaran
telah memulakan usaha mengkaji semula
sistem pendidikan negara pada bulan Oktober 2011. Panel Dialog Nasional
Pendidikan Negara telah dibentuk untuk
mengumpul pandangan masyarakat umum mengenai langkah-langkah yang perlu diambil
oleh Kerajaan untuk
meningkatkan kualiti pendidikan.
Menerusi satu siri
jelajah dialog pendidikan yang diadakan di seluruh negara,
sebanyak 7,039 syor telah diterima daripada hampir 12,000 orang peserta yang mengambil bahagian.
Kementerian juga telah menerima 156 memorandum daripada pelbagai
pertubuhan dan individu.
Selain itu, pandangan
daripada Panel Penilai
Bebas Malaysia dan Antarabangsa
telah
diperolehi dalam menyediakan
Laporan Awal Pelan
Pembangunan Pendidikan.
Kementerian juga telah mendapatkan input
daripada kajian-kajian yang dilakukan oleh UNESCO, OECD,
Bank Dunia dan Institusi-Institusi Pendidikan
Tinggi Awam tempatan.
11. Hari ini, ketika kita masih lagi dalam semangat sambutan
ulangtahun kemerderkaan negara yang ke-55, tercatat
satu lagi peristiwa penting
dalam lembaran sejarah
negara kita. Laporan
Awal Pelan Pembangunan Pendidikan yang akan memacu
pendidikan negara ke arah pendidikan yang berkualiti dan bertaraf antarabangsa akan dilancarkan
sebentar lagi oleh YAB Perdana Menteri. Pelan ini tidak ubah seperti
satu referendum bersejarah
yang melambangkan cita-cita
dan pengharapan rakyat
terhadap sistem pendidikan
negara.
MATLAMAT
DAN PENDEKATAN
Y!B Dato’ Sri dan hadirin yang dihormati
sekalian,
12. Kementerian
Pelajaran akan mengorak
langkah dalam menghasilkan
suatu sistem pendidikan
negara yang berteraskan lima ciri aspirasi utama iaitu akses, kualiti,
ekuiti, perpaduan dan kecekapan. Disamping itu,
pada peringkat murid-murid
pula, pelan ini
menyasarkan 6 ciri
aspirasi utama iaitu pengetahuan,
kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, etika dan
kerohanian, serta identiti
nasional.
13. Dalam merangka
Pelan ini, 9
bidang keutamaan yang
dikenal pasti hasil
daripada Laporan Penilaian Pendidikan Negara telah
diperhalusi. Sembilan perkara tersebut
ialah:
‧ Pertama,
memartabatkan profesion keguruan;
‧ Kedua,
meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah;
‧ Ketiga,
meningkatkan kualiti sekolah;
‧ Keempat,
memantapkan kualiti kurikulum dan pentaksiran;
‧ Kelima,
meningkatkan penguasaan pelbagai bahasa;
‧ Keenam,
mengukuhkan pelibatan ibu bapa, sektor swasta dan masyarakat sebagai rakan
kongsi dalam pendidikan; ‧ Ketujuh,
meningkatkan kesediaan murid untuk merebut peluang dalam pendidikan tinggi
dan pasaran kerja;
‧ Kelapan,
memperbaiki kecekapan dan keberkesanan pengurusan sumber; dan
‧ Kesembilan,
membina kemampuan serta keupayaan sistem penyampaian pendidikan.
14. Daripada keseluruhan 9 bidang keutamaan ini, Kementerian
telah mengenal pasti 11 anjakan yang perlu
dilakukan bagi menghasilkan
perubahan yang diingini
oleh seluruh rakyat
Malaysia. Sebahagian daripada
anjakan ini merupakan
perubahan strategi dan
hala tuju pendidikan,
manakala anjakan yang
lain merupakan perubahan
operasi yang telah
dan sedang dilaksanakan.
Sama ada perubahan bersifat strategi atau operasi,
semuanya menggambarkan perubahan amalan semasa.
11
ANJAKAN
Y!B Dato’ Seri dan para hadiri yang
dihormati sekalian.
15. Seterusnya,
izinkan saya mengambil
sedikit masa untuk
menghuraikan 11 anjakan
yang terkandung dalam
Pelan Pembangunan Pendidikan
ini. ANJAKAN PERTAMA
(1) ialah Menyediakan
Kesamarataan Akses Kepada Pendidikan
Berkualiti Bertaraf Antarabangsa.
Hakikatnya, hari ini, murid
dikatakan telah berjaya
menguasai ilmu apabila
mereka berupaya menganalisa
maklumat, berfikir secara
kritis, mengaplikasi ilmu
secara kreatif dan
berkomunikasi dengan berkesan.
Inilah ciri-ciri kemahiran berfikir aras tinggi yang telah pun
dimiliki oleh murid di negara-negara maju.
16. Sehubungan dengan itu, Kementerian akan melancarkan
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan
Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR) yang
disemak semula pada
tahun 2017. Kementerian
juga akan menimbang
pindaaan kepada peraturan
sedia ada untuk
memberikan kelonggaran kepada
sekolah mengamalkan jadual
anjal selagi sekolah
boleh menyampaikan hasil pembelajaran
dan kandungan yang digariskan dalam kurikulum.
17. Seiring dengan
pelaksanaan kurikulum baharu
ini, Kementerian akan
mengkaji kemungkinan melaksanakan
laluan pembelajaran pintas
selain pendidikan arus
perdana. Ini termasuklah
membenarkan
murid berpencapaian tinggi
menamatkan pengajian sekolah
menengah dalam masa empat
tahun berbanding lima tahun sekarang, dan menamatkan sekolah rendah dalam masa
lima tahun berbanding enam tahun.
18. Selanjutnya, peperiksaan
dan pentaksiran kebangsaan
akan dirombak untuk
meningkatkan tumpuan terhadap
kemahiran berfikir aras tinggi, seiring dengan pelaksanaan kurikulum
baharu.
Sebagai contoh
menjelang tahun 2016,
peperiksaan UPSR akan
mengandungi 80 peratus
soalan berbentuk pemikiran aras
tinggi.
19. Selain itu, tempoh pendidikan wajib juga akan dilanjutkan
daripada 6 tahun sekarang kepada 11 tahun, dengan
disokong oleh pelbagai
inisiatif untuk mengekalkan
murid dalam sistem
pendidikan, termasuk
memperluaskan laluan pendidikan dan latihan teknik dan vokasional.
20. Untuk menjamin akses pendidikan berkualiti dan bertaraf
antarabangsa kepada semua murid, Kerajaan akan
meningkatkan pelaburan bagi
sumber fizikal dan
pengajaran kepada murid
dengan keperluan khusus.
Murid orang Asli
dan kumpulan minoriti,
serta murid kurangupaya
fizikal dan pembelajaran, akan menerima bantuan tambahan
supaya mereka juga menikmati peluang yang sama
seperti murid lain.
21. Dari segi penguasaan bahasa, Kementerian akan melaksanakan
AJAKAN YANG KEDUA (2), iaitu memastikan setiap
murid profisien dalam
Bahasa Malaysia dan
Bahasa Inggeris. Menerusi
Pelan Pembangunan Pendidikan ini, Kementerian
akan memperluas program LINUS
supaya meliputi literasi Bahasa
Inggeris. Kementerian juga
akan meningkatkan kemahiran
bahasa Inggeris guru
dengan memastikan semua
70,000 orang guru
bahasa Inggeris lulus
Cambridge Placement Test
(CPT) dalam tempoh dua tahun. Guru yang tidak mencapai standard
yang ditetapkan akan mengikuti latihan intensif
untuk meningkatkan kemahiran.
Di samping itu,
murid akan diberi
pendedahan yang lebih
meluas terhadap bahasa Inggeris
dengan memperkenalkan modul Sastera Inggeris yang akan diwajibkan kepada murid sekolah menengah.
22. Bagi memantapkan penguasaan
bahasa Malaysia di
semua jenis sekolah,
Kementerian akan memperkenalkan kurikulum
Bahasa Malaysia yang
standard pada peringkat
rendah, merangkumi sekolah
jenis kebangsaan. Dengan
pelaksanaan kurikulum standard
ini, Kelas Peralihan
di sekolah menengah
kebangsan akan dimansuhkan
mulai tahun 2017.
Selain itu, Kementerian
juga akan menggalakkan
setiap murid mempelajari
bahasa tambahan seperti bahasa
Cina, bahasa Tamil
atau bahasa Arab serta bahasa
ibunda atau bahasa antarabangsa yang lain.
23. Seterusnya, Kementerian akan melaksanakan ANJAKAN yang
ketiga (3), iaitu melahirkan rakyat Malaysia
yang menghayati nilai. Dalam mengharungi dunia yang semakin mencabar hari ini,
anak-anak kita perlu memiliki
nilai-nilai murni sejagat yang selaras dengan tuntutan moral, etika dan agama.
Pada
masa yang sama, sebagai
warganegara, anak-anak kita juga perlu sentiasa dipupuk dengan semangat patriotisme untuk membina satu identiti
nasional yang kukuh dan jitu.
24. Untuk itu, menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan ini,
Kementerian akan memperkukuhkan Pendidikan
Islam, Pendidikan Moral dan elemen Sivik menjelang tahun 2017. Pedagogi untuk
Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral
juga disemak semula untuk melibatkan lebih banyak aktiviti main peranan (role
play), simulasi, perbincangan,
dan tugasan dalam
kumpulan kecil. Selanjutnya,
Kurikulum Pendidikan Islam akan
melibatkan tumpuan terhadap pemahaman nilai teras dan falsafah Islam serta agama-agama yang lain. Bagi murid bukan Islam
pula, Pendidikan Moral akan mengandungi pemahaman tentang
nilai teras semua
agama utama di
Malaysia. Kementerian juga
akan mengkaji kemungkinan
murid Islam dan
bukan Islam berkongsi
kelas yang sama
apabila nilai-nilai sejagat
diajar. Program-program yang
sedia ada seperti
Rancangan Integrasi Murid
Untuk Perpaduan (RIMUP) dan
program 1Murid 1Sukan 1Kelab dan
1Badan Berunifom juga akan diteruskan.
Y!B Dato’ Sri dan para hadirin yang
dihormati sekalian,
25. Segala langkah yang akan diambil ini tidak akan berhasil
tanpa sokongan dan dokongan guru-guru yang berkualiti. Sehubungan dengan itu,
Kementerian akan melakukan ANJAKAN YANG KEEMPAT
(4), iaitu meningkatkan
kualiti guru dan
menjadikan profesion keguruan
sebagai profesion pilihan.
Anjakan
ini adalah selari
dengan pandangan sebahagian
besar peserta Dialog
Nasional Pendidikan Negara
yang mahukan kualiti
guru diberikan keutamaan.
Untuk itu, Kementerian
akan mengetatkan syarat
kemasukan ke latihan
perguruan dengan menyasarkan
hanya 30% teratas
daripada kelompok pelajar cemerlang menyertai profesion
keguruan. Selain itu, bagi guru-guru yang sudah berada dalam sistem,
Kementerian akan mengukuhkan
pembangunan kerjaya berterusan
guru-guru dengan melaksanakan program pembangunan kerjaya
secara in-situ di sekolah.
26. Untuk menyokong peningkatan
prestasi guru, Kementerian
akan menyediakan laluan
kerjaya guru berasaskan
kompetensi dan prestasi.
Dalam hal ini,
guru berprestasi tinggi
akan berpeluang menikmati
kenaikan pangkat bermula
daripada gred DG41
sehingga DG54 dalam
tempoh yang lebih singkat,
iaitu kurang daripada 25 tahun yang merupakan purata tempoh kenaikan pangkat
secara time-based yang baru.
27. Selain itu, Kementerian
akan memastikan guru
memberikan tumpuan kepada
fungsi teras pengajaran
dengan mengurangkan beban
pentadbiran; memperluaskan laluan
kerjaya guru untuk peranan kepimpinan,
pakar pengajaran dan
pakar bidang khusus;
dan mempertimbangkan untuk mewujudkan
satu skim pensijilan yang dikaitkan dengan penguasaan kecekapan guru.
28. Seterusnya, ANJAKAN
YANG KELIMA (5)
ialah memastikan pemimpin
berprestasi tinggi ditempatkan
disetiap sekolah. Untuk
itu, Kementerian akan
memperkenalkan kriteria pemilihan
pengetua
dan guru besar
berasaskan kompetensi, serta
memperkukuhkan proses perancangan
penggantian pengetua dan
guru besar mulai
tahun 2013. Selain
itu, Kementerian juga
akan menempatkan pengetua
atau guru besar
cemerlang di sekolah-sekolah luar
bandar dan di
kawasan-kawasan miskin bandar bertujuan untuk meningkatkan prestasi
sekolah.
29. Kementerian juga akan
menyediakan sokongan yang
secukupnya kepada pengetua
dan guru besar untuk membantu mereka meningkatkan
prestasi sekolah. Untuk itu, Kementerian akan melakukan ANJAKAN YANG KEENAM (6), iaitu mengupaya JPN,
PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian
khusus berasaskan keperluan.
Kementerian akan menempatkan
Jurulatih Mata Pelajaran
Khusus Program Penambahbaikan
Sekolah (School Improvement Specialist Coaches atau SISC+) dan Jurulatih Pengetua
Rakan Penambahbaikan Sekolah
(School Improvement Partners
atau SiPartners) secara
sepenuh masa di Pejabat Pelajaran Daerah. Para jurulatih ini
bertanggungjawab memberikan bimbingan secara
terus kepada sekolah berprestasi rendah, iaitu sekolah yang berada dalam band
5, 6 dan 7. Satu projek rintis akan
dilaksanakan di negeri Sabah dan Kedah mulai Januari 2013, manakala
pelaksanaan seluruh Negara akan bermula
Januari 2014.
30. Selain itu, untuk meningkatkan autonomi sekolah, Kementerian
akan membenarkan fleksibiliti pengoperasian ke
atas pengagihan bajet
dan pelaksanaan kurikulum,
dimulai dengan Sekolah
Berprestasi Tinggi, Sekolah
Kluster, Sekolah Amanah
dan sekolah-sekolah yang
menunjukkan peningkatan prestasi
yang ketara. Dari
semasa ke semasa,
lebih banyak sekolah
akan diberikan hak membuat
keputusan dan akauntabiliti berdasarkan prestasi yang ditunjukkan.
Y!B Dato’ Sri dan hadirin yang dihormati
sekalian,
31. Dalam dunia yang
pantas berkembang hari
ini, teknologi maklumat
dan komunikasi atau
ICT mempunyai potensi
yang besar untuk
memacu proses pembelajaran.
Untuk itu, Kementerian
akan melaksanakan ANJAKAN
yang ketujuh (7),
iaitu memanfaatkan (ICT)
bagi meningkatkan kualiti
pembelajaran. Kementerian akan
meningkatkan akses internet
dan persekitaran pembelajaran
maya melalui pelaksanaan
1BestariNet bagi kesemua 10,000 buah sekolah yang dijangka selesai
sepenuhnya pada penghujung tahun 2013.
Dalam masa yang terdekat, semua murid akan mempunyai akses kepada rangkaian
4G di sekolah
yang akan menyediakan
landasan untuk pelaksanaan
pembelajaran secara interaktif.
32. Seterusnya,
Kementerian akan melaksanakan
ANJAKAN YANG KELAPAN
(8), iaitu mentransformasi kebolehan
dan keupayaan penyampaian
Kementerian Pelajaran. Struktur
organisasi Kementerian akan
disusun semula agar fungsi bahagian tidak bertindih. Lebih ramai tenaga kerja
akan ditempatkan di PPD, iaitu agensi
utama dalam rantaian penyampaian pendidikan. Dalam konteks ini, PPD bukan lagi semata-mata berperanan sebagai
saluran penghubung antara Kementerian dan sekolah, tetapi sebagai agensi penting yang terlibat
secara langsung dalam memantau dan mengurus prestasi sekolah. Kementerian akan mengekalkan
fungsinya dalam perancangan makro dan penggubalan dasar,
manakala JPN akan
memberikan tumpuan kepada penyelarasan dan penyampaian segala perancangan, serta menjadi penghubung yang penting antara
penggubal dasar dan pelaksana di peringkat bawah.
33. Menyedari
hakikat bahawa proses
pembelajaran tidak hanya
berlaku di sekolah,
tetapi turut merangkumi aktiviti-aktiviti di luar sekolah
yang melibatkan penyertaan ibu-bapa, komuniti dan sektor swasta, Kementerian akan melaksanakan ANJAKAN
YANG KESEMBILAN (9), iaitu memperluaskan jalinan kerjasama dengan ibu bapa, komuniti, dan
sektor swasta. Kementerian akan memperluaskan capaian Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS),
untuk membolehkan ibu bapa memantau kemajuan anak mereka di sekolah secara atas talian.
Perhatian khusus akan diberikan kepada usaha membantu ibubapa luar bandar dan miskin bandar meningkatkan
prestasi anak masing-masing.
34. Selain itu, pihak Kementerian akan mendapatkan maklum balas
daripada setiap PIBG mengenai pelaksanaan
kurikulum setempat dan
kualiti guru mulai
tahun 2016. Untuk
menggalakkan pelibatan sektor swasta dan komuniti, Kementerian akan
menambah bilangan Sekolah Amanah kepada 500 buah menjelang tahun 2025 dengan turut melibatkan
kumpulan alumni dan pertubuhan bukan kerajaan yang berpotensi sebagai penganjur.
Y!B Dato’ Sri dan hadirin yang dihormati
sekalian,
35. Saban tahun, sekitar 16% daripada bajet negara diperuntukkan
kepada Kementerian Pelajaran, dan jumlah
ini merupakan yang
terbesar antara semua
kementerian. Bajet pendidikan
di Malaysia, sebagai sebahagian daripada KDNK juga
merupakan satu daripada yang tertinggi di dunia.
36. Untuk itu, Kementerian
akan melaksanakan ANJAKAN
YANG KESEPULUH (10),
iaitu memaksimumkan pulangan bagi
setiap ringgit yang dibelanjakan. Kementerian akan mengaitkan setiap program
yang dilaksanakan dengan
keberhasilan murid yang
hendak dicapai dan
merasionalisasi program berimpak
rendah pada setiap tahun, seiring dengan anjakan pengurusan kewangan negara
ke arah Bajet Berasaskan Keberhasilan
(Outcome-Based Budgeting). Kementerian juga akan meningkatkan kecekapan dalam mengurus perbelanjaan dengan
memberikan keutamaan kepada bidang paling kritikal seperti peningkatan kemahiran dan latihan
guru.
37. ANJAKAN YANG KESEBELAS (11), iaitu yang terakhir, ialah
meningkatkan ketelusan akauntabiliti awam. Sepanjang
pelaksanaan Pelan ini,
semua pihak berkepentingan akan
mempunyai akses yang tetap
dan telus berkenaan tahap kemajuan setiap inisiatif yang dilaksanakan oleh
Kementerian. Laporan Tahunan mengenai
kemajuan sasaran dan inisiatif Pelan ini akan diterbitkan untuk tatapan umum
mulai tahun 2013. Kementerian juga akan
melaksanakan semakan komprehensif pada tahun 2015, 2020 dan 2025
bagi memastikan pelan
ini sesuai dengan
sifat dinamis dan
perkembangan semasa sektor
pendidikan.
Y!B Dato’ Sri dan hadirin yang dihormati
sekalian,
38. Pelan
Pembangunan Pendidikan ini
adalah satu dokumen
komprehensif yang bukan
sahaja mengenalpasti
bidang-bidang keutamaan dan meletakkan sasaran-sasaran yang hendak dicapai,
malah turut menyenaraikan
inisiatif-inisiatif penting yang
akan dilaksanakan, melakar
pelan tindakan yang jelas,
dan menetapkan jangkamasa tertentu untuk mencapai setiap sasaran yang
ditetapkan.
39. Misalnya, rakyat boleh menjangkakan dalam Gelombang Pertama
pelaksanaan, iaitu dari tahun 2013 hingga
2015, akan berlaku
peningkatan dalam kemahiran
guru, kualiti pengajaran,
keupayaan pegawai di peringkat
negeri dan daerah, dan mutu kepimpinan sekolah.
40. Dalam Gelombang Kedua
pula, iaitu dari
tahun 2016 hingga
2020, akan berlaku
perubahan struktur sistem
pendidikan negara yang menyaksikan kesemua 410,00 guru dan 10,000 pengetua
atau guru besar menikmati pakej kerjaya
baharu; bahagian-bahagian di Kementerian distruktur semula untuk menjajarkan dengan peranan yang direncanakan
menerusi Gelombang Pertama; dan kurikulum sekolah rendah dan menengah disemak semula untuk
memastikan ia sejajar dengan perkembangan sosial dan ekonomi dunia hari ini.
41. Manakala dalam Gelombang Ketiga, iaitu dari tahun 2021 hingga 2025, semua sekolah,
guru dan pengetua atau guru besar akan
menunjukkan prestasi melebihi standard minimum. Kementerian akan
memberikan tumpuan kepada
usaha meningkatkan keluwesan
operasi dan menganjakkan
kebanyakan sekolah kepada
model pengurusan berasaskan
sekolah, serta membangunkan
model kejayaan sekolah
berdasarkan inovasi dalam pengajaran.
Y!B Dato’ Sri dan hadirin yang dihormati
sekalian,
42. Keseluruhan
anjakan ini akan
memberikan impak yang
besar kepada peningkatan
kualiti pendidikan negara.
Sekiranya kesemua 11
anjakan yang terkandung
dalam Pelan ini
dilaksanakan dengan cekap dan
berkesan, untuk tempoh 13 tahun akan datang kita akan menyaksikan satu
anjakan besar dalam
sistem pendidikan negara,
iaitu daripada pendidikan
yang berfokuskan akses
kepada pendidikan yang
berfokuskan kualiti. Untuk
itu, sepanjang tempoh
pelaksanaan, pegawai-pegawai di Kementerian,
khususnya kumpulan pengurusan tertinggi, mempunyai KPI masing-masing yang
dikaitkan dengan pencapaian setiap
sasaran yang ditetapkan. KPI ini akan disebarkan ke peringkat bawah, dari Kementerian
hingga ke sekolah,
untuk memastikan matlamat
yang hendak dicapai
adalah tekal dan selari.
43. Selain itu, Kementerian
akan mewujudkan Unit
Penyampaian Pendidikan (Education
Delivery Unit) untuk
memacu pelaksanaan Pelan
ini. Unit ini
akan bertanggungjawab memantau
kemajuan, menyelesaikan isu
pelaksanaan, menguruskan komunikasi
dengan pihak berkepentingan dan
mengumpul maklumbalas secara berterusan. Pegawai
yang ditempatkan di unit ini akan terdiri daripada mereka yang berbakat besar dan berpengalaman
luas dalam mengurus transformasi, baik dalam sektor awam mahupun sektor swasta.
44. Dalam konteks ini, Pelan ini agak berbeza daripada
laporan-laporan pendidikan yang terdahulu.
Di samping menghuraikan hasrat dan sasaran yang hendak dicapai, Pelan
ini lengkap dengan kaedah pelaksanaan,
dan strategi penyampaian yang jelas.Kementerian dimaklumkan oleh Panel Penilai
Bebas Antarabangsa bahawa
kajian semula sistem
pendidikan kita telah
dilakukan dengan amat
teliti, dan kualiti analisanya menepati standard
antarabangsa.
Y!B Dato’ Sri dan hadirin yang dihormati
sekalian,
45. Inilah julung-julung kali dalam sejarah negara kita, satu
pelan pembangunan pendidikan untuk rakyat disediakan
hasil rundingan awam
secara telus dan
terbuka. Sukacita saya
maklumkan di sini bahawa
sehingga kini, lebih 90 peratus pandangan yang dikemukakan oleh orang ramai
menerusi siri jelajah Dialog Nasional
Pendidikan Negara telah diambilkira dalam Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan yang saya bentangkan pada hari
ini.
46. Selepas ini, Kementerian
akan mengadakan Hari
Terbuka untuk membolehkan
masyarakat umum meneliti
kandungan Pelan ini, mendapatkan penjelasan dan mengemukakan maklumbalas
lanjut kepada Kerajaan.
Saya percaya, apabila
pelan ini dibentangkan
kepada Kabinet kelak
dan dimuktamadkan pada bulan
Disember nanti, apa yang terhasil adalah satu pelan pendidikan yang sarat dengan
cita-cita dan harapan
rakyat. Inilah tanda
kesungguhan Kerajaan Barisan
Nasional bawah kepimpinan Y!B Perdana Menteri, Dato’
Seri Mohd Najib Tun !bdul Razak, untuk menzahirkan matlamat Dasar Transformasi Nasional yang
berasaskan jangkaan dan pengharapan rakyat.
47. Selain itu, pelaksanaan keseluruhan Pelan ini pastinya
melibatkan perbelanjaan yang agak besar.
Untuk itu, saya amat mengharapkan komitmen daripada YAB Perdana Menteri
agar peruntukan yang setimpal dapat
diberikan kepada Kementerian Pelajaran. Saya yakin, dengan keprihatinan YAB
Perdana Menteri terhadap sektor
pendidikan selama ini, lebih-lebih lagi sebagai mantan Menteri Pendidikan,
YAB Dato’ Sri pasti bersedia untuk terus
memberikan komitmen kepada usaha melonjakkan kualiti pendidikan negara.
Y!B Dato’ Seri dan hadirin yang dihormati
sekalian,
48. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan
jutaan terima kasih kepada ahli-ahli
panel Dialog Nasional Pendidikan Negara yang diketuai oleh YBhg. Tan Sri Wan
Mohd. Zahid Wan Nordin,
ahli-ahli dan Panel
Penilai Bebas Malaysia
yang diketuai oleh
YBhg. Prof. Tan
Sri Dato’ Dzulkifli
Abdul Razak dan
kesemua ahli Panel
Penilai Bebas Antarabangsa,
iaitu Dr. Byong
Man Ahn,
Mantan
Menteri Pelajaran Korea,
Dr. Micheal Fullan,
Penasihat Khas Kepada
Perdana Menteri dan
Menteri Pelajaran Ontario, Dr. Andreas
Schleicher, Ketua Bahagian Indikator dan Analisis OECD, dan Dr.
Lee Sing Kong, Pengarah Institut Pendidikan
Singapura.
49. Tidak lupa juga, saya mengucapkan setinggi-tinggi terima
kasih kepada para penyelidik daripada Universiti
Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Pendidikan Sultan
Idris, Universiti Sains Malaysia,
Universiti Malaya dan
Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi
yang telah memberikan
input awal dalam penyediaan Pelan ini.
50. Seterusnya ucapan terima kasih yang tidak terhingga saya
kalungkan kepada pegawai-pegawai di
Kementerian Pelajaran, JPN, PPD, pengetua, guru besar, guru-guru dan semua yang
terlibat dalam usaha menyediakan Pelan
ini.
51. Akhirnya, saya lagi saya merakamkan setinggi-tinggi
penghargaan dan terima kasih kepada YAB Perdana
Menteri yang sudi meluangkan masa hadir bersama-sama kita pada pagi ini untuk
melancarkan Laporan Awal Pelan
Pembangunan Pendidikan Negara. Semoga segala usaha murni yang kita lakukan dalam memberikan pendidikan yang terbaik
kepada rakyat akan diberkati oleh Allah s.w.t.
Wabillahi al-taufik wal hidayah wassalamu’alaikum
warahmatullahi wabarakatuh.
No comments:
Post a Comment