Social Icons

-

Saturday, July 16, 2011

Pengajian Islam

Pengajian Islam adalah suatu istilah yang samar. Dalam suatu konteks Muslim, "pengajian Islam" boleh jadi suatu istilah untuk semua akademi, kajian asal dan seperti yang ditakrifkan oleh Pengislaman ilmu. Sebagaimana ia termasuk semua bentuk fikiran agama tradisional, seperti teologi Islam dan Fiqh. Tambahan lagi, ia menyerapkan bidang yang umumnya dianggap sekular di Barat, seperti Sains Islam dan ekonomi Islam.

Dalam suatu konteks bukan Islam, Islam mempelajari secara umumnya merujuk kepada kajian sejarah agama Islam, budaya, sejarah dan falsafah. Ahli akademik dari pelbagai disiplin menyertai dan menukar pendapat berkaitan masyarakat Islam yang utama sama ada untuk masa lepas dan masa kini. Walaupun pendekatan mereka bukan melalui agama, sesetengah cendekiawan bukan Islam telah menulis karya-karya secara lebar dan dibaca oleh umat Muslim itu sendiri. Sebelum 1980, cendekiawan bukan Islam seperti itu dalam bidang ini telah digelar "Pengislam"; disiplin mereka berada di bawah bidang yang sering digelar pengajian Oriental, sekarang ialah Pengajian Asia.

Banyak universiti memberikan sarjana akademik pada tajuk pengajian Islam.

Tema

Ia sangat seara besar membantu memahami rencana-rencana untuk menjadi mirip dengan senarai istilah Islam dalam bahasa Arab terutamanya digunakan dalam falsafah Islam awal, sejak ini memberikan ontologi pada mana kesemua mazhab Islam kemudian membina.


Sejarah Islam

Bidang sejarah Islam termasuk pembangunan awal agama Islam, dan juga kesinambungannya dengan pemerintah dan kekuasaan tamadun Islam yang berlainan, dan penemuan falsafah dan sejarah yang dikesan sesama sendiri:

* Pansejarahan awal Islam

* Sejarawan Muslim

o Sosiologi Islam pertengahan

* Garis masa sejarah Muslim

o Khilafah

o Penaklukan Islam

o Zaman Keemasan Islam

o Falsafah awal Islam

o Sumbangan Islam terhadap Zaman Pertengahan Eropah

o Ketamadunan Islam ketika zaman Renaissance Eropah

Falsafah

Falsafah Islam adalah sebahagian daripada pengajian Islam. Ia adalah suatu percubaan yang berpanjangan untuk mencipta keharmonian antara kepercayaan, atau falsafah, dengan ajaran agama Islam. Seorang Muslim terlibat dalam bidang ini digelar seorang ahli falsafah Islam.

Teologi

Kalam (علم الكلم) adalah salah satu 'sains agama' Islam. Dalam bahasa Arab, perkataan itu bermakna "perbincangan", dan merujukkan pada adat Islam pada mencari prisip teologi melalui dialektik. Seorang cendekiawan kalam dirujuk sebagai seorang mutakallam.

Mistikisme

Sufisme (Arabic: تصوف, taṣawwuf) adalah suatu adat mistik Islam berasaskan kebenaran rohaniah sedang ia akhirnya didedahkan ke hati dan minda seorang Sufi (seorang yang mengamalkan Sufisme).

Ia mungkin juga dirujukkan sebagai mistikisme Islam. Sementara cabang-cabang lain Islam pada umumnya berfokuskan aspek eksoterik agama, Sufisme terutamanya berfokus pada pendapat lanjut kebenaran atau Tuhan melalui amalan mistik berasaskan cinta ramalan. Sufisme mewujudkan sebilangan budaya, falsafah, ajaran pusat dan ilmu eksoterik.

Hukum

Jurisprudens Islam berkaitan seharian isu masyarakat dalam hidup Islam. Ia dibahagikan kepada bidang:

* Kajian hukum syariat

* Sistem Ekonomi Islam

* Pengajian Al-Quran dan Hadith

Sains

Islam dan sains merupakan sains dalam konteks idea agama tradisional Islam, termasuklah akhlak dan larangannya. Seseorang Muslim yang melibatkan diri dalam bidang ini digelar seorang ahli sains Islam

Ini tidak sama dengan sains dilakukan oleh sesiapa Muslim dalam suatu konteks sekular. Sesetengah gerakan liberal dalam Islam mengelakkan diri daripada sains Islam, berdebat bahawa sains seharusnya dianggap berlainan dari agama seperti ianya di Barat kini. Seperti Katolikisme meskipun, para mukmin mempercayai bahawa watak panduan agama dalam membentuk etika sains tidak dapat diabaikan dan seharusnya dipaksa had keseluruhannya pada pertanyaan.

Sains

Islam dan sains merupakan sains dalam konteks idea agama tradisional Islam, termasuklah akhlak dan larangannya. Seseorang Muslim yang melibatkan diri dalam bidang ini digelar seorang ahli sains Islam

Ini tidak sama dengan sains dilakukan oleh sesiapa Muslim dalam suatu konteks sekular. Sesetengah gerakan liberal dalam Islam mengelakkan diri daripada sains Islam, berdebat bahawa sains seharusnya dianggap berlainan dari agama seperti ianya di Barat kini. Seperti Katolikisme meskipun, para mukmin mempercayai bahawa watak panduan agama dalam membentuk etika sains tidak dapat diabaikan dan seharusnya dipaksa had keseluruhannya pada pertanyaan.

* Al-Quran dan sains

* Penciptaan Islam

Sains pada zaman pertengahan Islam memeriksa julat penuh penyiasatan saintifik dalam dunia Islam, sama ada didirikan dalam suatu konteks agama atau sekular. Perkembangan penting pada sains telah dilakukan dalam dunia Islam sewaktu Zaman Pertengahan, terutamanya sewaktu Zaman Kegemilangan Islam, yang dianggap tempoh utama dalam sejarah sains.

Seni

Seni Islam, sebahagian dari pengajian Islam, mempunyai sepanjang sejarah telah khususnya abstrak dan penghiasan, geometri gamabran, bunga, Arabesk, dan reka bentuk seni khat. Tidak seperti adat gambaran tokoh manusia dalam seni Kristian, sen Islam tidak termasuk gambaran manusia. Kekurangan kepotretan adalah oleh kerana Awal Islam melarangkan lukisan manusia, termasuk Nabi, oleh kerana umat Muslim mempercayai menyubakan pengikut Nabi ke penyembahan berhala. Larangan ini terhadap manusia atau ikon digelar anikonisme. Dua abad lebih lepas, khususnya diberikan hubungan tambahan dengan tamadun Barat, larangan ini dilonggar.


Sastera

Bidang ini termasuk kajian bahasa moden dan klasik Arab dan sastera ditulis dalam bahasa-bahasa ini. Ia juga sering termasuk bahasa moden, klasik atau silam lain Timur Tengah dan kawasan lain yang telah jadi atau telah separuhnyam, dipengaruhi oleh, budaya Islam, seperti bahasa Ibrani, bahasa Turki, bahasa Parsi, bahasa Armenia and bahasa Uzbek.

Seni bina Islam

Seni bina Islam adalah julat keseluruhan yang telah bermuncul dalam budaya Islam dalam perjalanan sejarah Islam. Oleh itu istilah melingkungi bangunan-bangunan sejarah dan juga yang sekular, bersejarah dan juga penyataan moden dan pengeluaran pada semua tempat yang dapat datang di bawah berlainan taraf pengaruh Islam.

Ia adalah sangat umum untuk salah faham Seni bina Parsi dengan seni bina Islam dan oleh itu dinasihati untuk membaca kedua-dua rencana.

Agama Bandingan

Islam dan agama lain

Agama bandingan Islam adalah kajian agama dalam sudut pandagan Islam. Kajian ini mungkin diambil dari suatu pandangan Muslim konservatif, yang sering melihatkan agama Yahudi dan agama Kristian terdahulunya mirip dengan Islam, dan kemudian mengembang jauh dari akar agama monoteis. Meskipun, sesetengah gerakan liberal dalam Islam bertikai pandangan konservatif sebagai ahistorical; mereka mendakwa bahawa Islam adalah penyebab-akhirnya daripada asal-usul fikiran monoteist.

* Islam dan agama Kristian

* Islam dan agama Yahudi

o Falsafah Yahudi-Islam (800 - 1400)

* Islam dan Jainisme

* Sosiologi pada zaman pertengahan Islam

Ekonomi

Islamic economic jurisprudence

Ekonomi Islam adalah ekonomi menurut dengan hukum Islam. Oleh kerana al-Quran bercakap terhadap makan riba dalam konteks masyarakat Islam awal, ia pada umumnya melibatkan cuba untuk mengalih atau menafsirkan semula kadar faedah dari institusi-institusi kewangan. In doing so, ahli ekonomi Islam ingin menghasilkan suatu yang lebih 'bermasyarakat Islam'. Meskipun, gerakan liberal dalam Islam boleh menolak keperluan untuk bidang ini, sejak mereka pada umumnya melihat Islam sebagai serasi dengan institusi dan hukum sekular moden.

* Ekonomi Islam sedunia

* Perbankan Islam

Olahraga

Olahraga Islam adalah olahraga ditadbir oleh Syariah dan berpunca melalui sejarah Islam.

No comments:

Post a Comment

Senarai Sekolah 1 Malaysia

Isi menu tab 2
Isi menu tab 3
Isi menu tab 4
  1. SMK Derma
  2. SM Sains Syed Tuanku Putra
  3. SMK Jitra
  4. SMK Agama Baling
  5. SMK Sultan Badlishah
  6. SM Sultan Abdul Halim
  7. SM Sains Sultan Mohammad Jiwa
  8. SM Sains Pokok Sena
  9. SMK Abdullah Munsyi
  10. SMK Dato’ Onn
  11. SM Sains Tun Syed Sheh Shahabudin
  12. SMK King Edward VII
  13. SM Clifford
  14. SMK Seri Perak
  15. SMK Tengku Menteri
  16. SMK Raja Permaisuri Bainun
  17. SM Sains Raja Tun Azlan Shah
  18. Sekolah Tuanku Abdul Rahman
  19. Kolej Melayu Kuala Kangsar
  20. SM Sains Teluk Intan
  21. SMK Victoria
  22. SMK Taman Tun Dr. Ismail
  23. SMK Aminuddin Baki
  24. SM Sains Selangor
  25. SMK Seri Bintang Utara
  26. SMK Seri Bintang Selatan
  27. SK Seri Bintang Utara
  28. SK Seri Bintang Selatan
  29. SMK(P) Sri Aman
  30. SMK Sungai Besar
  31. SMK Bandar Baru Bangi
  32. SMK Kuala Kubu Bharu
  33. SMK Telok Datok
  34. Kolej Islam Sultan Alam Shah
  35. SM Agama Persekutuan Kajang
  36. SM Sains Kuala Selangor
  37. SMK Sungai Pusu
  38. SMK Putrajaya 1, Presint 8
  39. Sekolah Alam Shah, Putrajaya
  40. Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya
  41. SK Putrajaya 1, Presint 8
  42. SK Putrajaya 2, Presint 9
  43. SMK Dato’Sedia Raja
  44. SMK Bandar Baru Serting (FELDA)
  45. SM Agama Persekutuan Labu
  46. Kolej Tunku Kurshiah
  47. Sekolah Dato Abdul Razak
  48. SM Sains Tuanku Jaafar
  49. SMK Abdul Rahman Talib
  50. SMK Seri Pekan
  51. SM Sains Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
  52. SM Sains Tengku Abdullah
  53. SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan
  54. Sekolah Sultan Haji Ahmad Shah, Pekan
  55. SMK Dato’Dol Said
  56. SMS Muzaffar Shah
  57. SMK Tun Habab
  58. SMK Dato’ Sri Amar Diraja
  59. SM Sains Muar
  60. SM Sains Johor, Kluang
  61. Sekolah Tun Fatimah
  62. SM Sains Kota Tinggi
  63. SMK Agama Segamat
  64. SMK Dato’ Penggawa Barat
  65. SMK (P) Temenggong Ibrahim
  66. SMK Matang
  67. SM Sains Sultan Mahmud
  68. SM Sains Dungun
  69. SMKA Sheikh Abdul Malek
  70. SMK Kamil
  71. SM Dato Ahmed Maher
  72. SM Sains Tengku Muhamad Faris Petra
  73. SM Sains Machang
  74. SMKA Naim Libanat
  75. SM Sains Pasir Puteh
  76. SMK Elopura
  77. SMK Pengiran Omar
  78. SMK Tenom
  79. SM Sains Sabah Kota Kinabalu
  80. SM Sains Lahad Datu
  81. SMK Labuan
  82. SM Sains Labuan
  83. Kolej Datuk Patinggi Abang Haji Abdillah
  84. Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang
  85. SMK Bahasa Malaysia
  86. SMK Three Rivers
  87. SM Sains Kuching
  88. SM Sains Miri, Sarawak
 

Sample text

Sample Text

Sekiranya anda ingin berkongsi informasi yang sahih mengenai pendidikan di Malaysia, sila email ke alamat ensiklopediapendidikan@gmail.com Majulah Dunia Pendidikan Untuk Agama Bangsa & Negara