1. PENYATAAN DASAR
1.1 Semua jawatan GBC perlu
diisi mengikut kuota yang ditetapkan kerajaan melalui proses-proses yang
ditetapkan.
1.1 Pemilihan Guru Besar
Cemerlang yang diuruskan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian adalah
berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bil.11/2007 yang dikeluarkan oleh Jabatan
Perkhidmatan Awam bertarikh 1 Julai 2007 dan keputusan Mesyuarat Pelaksanaan
Guru Besar Cemerlang Gred DGA38 di Sekolah Rendah dan Sekolah Kluster
(Sekolah Rendah) bertarikh 26 Julai 2007.
2 TUJUAN
2.1 Menyelaraskan
pencalonan GBC DGA38 yang dicalonkan oleh semua negeri, berdasarkan kekosongan
jawatan untuk dikemukakan kepada Bahagian Pengurusan Sumber Manusia (BPSM) bagi
tujuan pengisian jawatan.
3 PELAKSANAAN DASAR
Berpandukan syarat-syarat pencalonan berikut:
3.1 Calon perlu mengisi borang
permohonan dengan lengkap.
- Borang GBC38/07/A (Pind.1/08).
3.2 Telah dinaikkan pangkat ke
Gred DGA34 tidak kurang 3 tahun (termasuk sekurang-kurangnya 1
½ tahun pengalaman sebagai guru besar).
3.3 Calon memperoleh Laporan Nilaian
Prestasi Tahunan (LNPT) yang
cemerlang bagi tempoh tiga (3) tahun terkini.
3.4 Calon yang belum menduduki /
belum lulus Penilaian Tahap Kecekapan (TK4) atas gred hakiki DGA34 boleh
memohon untuk pertimbangkan.
3.5 Calon bebas dari hukuman
tatatertib.
3.6 Telah mengisytiharkan harta
berdasarkan peraturan yang sedang berkuatkuasa.
3.7 Lulus tapisan Keutuhan Badan
Pencegah Rasuah. (Lampiran T1)
3.8 Diperakukan oleh Ketua Jabatan.
3.9 Mempunyai tempoh berkhidmat
sekurang-kurangnya dua (2) tahun sebelum tarikh bersara wajib pada tarikh tutup
pencalonan.
3.10 Berjaya menunjukkan prestasi pengurusan yang
cemerlang dalam semua aspek. Calon lulus penilaian / pemantauan oleh Bahagian
Pengurusan Sekolah Harian.
3.11 Bagi Penyelia / Pengelola yang tidak pernah
menjadi Guru Besar hendaklah telah memegang jawatan tersebut
sekurang-kurangnya selama tiga tahun (3 tahun).
4 KAEDAH PELAKSANAAN
Berpandukan
penilaian aspek berikut:
4.1
Kepimpinan Pengurusan Kurikulum : 20%
4.2
Kepimpinan Pengurusan Sumber Manusia : 10%
4.3
Kepimpinan Pengurusan Hal Ehwal Murid : 10%
4.4
Kepimpinan Pengurusan Kokurikulum : 10%
4.5
Pentadbiran Pejabat : 15%
4.6
Pengurusan Kewangan/Bajet : 15%
4.7
Penampilan Kualiti dan Peribadi : 10%
4.8
Kemahiran Perhubungan Awam : 10%
5 TARIKH KUATKUASA
1 Julai 2007
6 RUJUKAN
6.1 Pekeliling Perkhidmatan
Bilangan 11 Tahun 2007.
6.2 Keputusan Mesyuarat
Pelaksanaan Guru Besar Cemerlang Gred DGA38 Di Sekolah Rendah dan Sekolah Kluster
bertarikh 26 Julai 2007
6.3 Surat Siaran Bahagian
Sekolah KPM, Bil KP(BS/PSR)8502/14/005/(5) bertarikh 24 Ogos 2007.
6.4 Surat Siaran Bahagian
Sekolah KPM, Bil KP(BS/PSR)8502/14/005/(18) bertarikh 24 September
2007.
6.5 Surat Siaran Bahagian
Sekolah KPM, Bil KP(BS/PSR)8502/14/005/(32) bertarikh 6 Mac 2008.
LAMPIRAN
·
Berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bil.11/2007, para 4, 5 dan 6 adalah
berkaitan dengan urusan naik pangkat Guru Besar Cemerlang DGA38 ;
Para 4;
“Mengambil kira
perkembangan semasa perkhidmatan pendidikan di bawah KPM iaitu dasar terbaru
pewujudan Sekolah Kluster dan konsep Guru Besar Cemerlang di sekolah rendah,
maka kerajaan memutuskan supaya ditambah satu lapisan gred baru bagi skim
perkhidmatan PPPLD untuk jawatan Guru Besar Cemerlang Sekolah Rendah dan Guru
Besar Sekolah Kluster (Sekolah Rendah) di sekolah-sekolah di bawah KPM.”
Para 5;
“Perubahan
yang telah dipersetujui oleh kerajaan ialah untuk menambah satu lagi lapisan
gred kepada lapisan gred sedia ada. Ini menjadikan skim perkhidmatan PPPLD yang
diubah ini mengandungi empat (4) lapisan gred iaitu Gred DGA29, DGA32, DGA34
dan Gred DGA38. Perbekalan-perbekalan lain dalam skim perkhidmatan
berkuat kuasa adalah dikekalkan.”
Para 6;
“Pewujudan lapisan
gred baru Gred DGA38 dalam skim perkhidmatan PPPLD ini adalah khusus untuk
digunakan sebagai jawatan Guru Besar Cemerlang Sekolah Rendah dan Guru Besar
Sekolah Kluster (sekolah rendah) di bawah KPM. Jawatan Gred DGA38 ini tidak
boleh digunakan bagi maksud selain di atas.”
·
Kuota yang telah diluluskan bagi pelantikan Guru Besar Cemerlang Gred
DGA38 adalah sejumlah 1,700 jawatan.
·
GARIS PANDUAN BAGI ASPEK YANG DINILAI (GURU BESAR)
1. KEPIMPINAN PENGURUSAN KURIKULUM : 20%
a. Keadaan pentadbiran kurikulum yang berkesan
melambangkan pengurusan yang pakar dalam bidang kurikulum.
b. Keberkesanan dan kecekapan perlaksanaan program
kurikulum yang inovatif di sekolah
c. Keberkesanan pengurusan panitia mata
pelajaran.
d. Kejayaan perlaksanaan program meningkatkan budaya
kondusif untuk pengajaran dan pembelajaran.
e. Kejayaan
menyelesaikan masalah pengurusan pengajaran dan pembelajaran.
2. KEPIMPINAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA :
10%
a. Pelaksanaan program perkembangan sumber manusia
secara berkesan.
b. Keberkesanan pelaksanaan penyelesaian masalah
profesional dan peribadi staf.
c. Memperlihatkan keberkesanan program orientasi
staf baru.
d. Merancang, melaksana dan menilai program kemajuan
sumber manusia secara berterusan.
e. Memperlihatkan keberkesanan mewujudkan suasana kerja
yang mesra, harmonis dan produktif.
3. KEPIMPINAN PENGURUSAN HAL EHWAL MURID :
10 %
a. Memperlihatkan keberkesanan pelaksanaan program
pengurusan hal ehwal murid secara menyeluruh.
b. Memperlihatkan keberkesanan menyelesaikan masalah
peribadi, salah laku dan kebajikan murid.
c. Memperlihatkan keberkesanan pelaksanaan
program kecemerlangan murid dalam kurikulum dan kokurikulum.
4. KEPIMPINAN PENGURUSAN KOKURIKULUM : 10%
a. Memperlihatkan keberkesanan pelaksanaan program
kokurikulum sekolah.
b. Kejayaan program kokurikulum di peringkat daerah,
negeri, kebangsaan dan antarabangsa.
5. PENTADBIRAN PEJABAT : 15%
a. Kejayaan pengurusan hal-hal rutin dengan berkesan
secara keseluruhan
b. Memperlihatkan pengurusan pejabat yang teratur,
kemas dan menarik.
c. Memperlihatkan pengurusan secara berkesan dalam
mengendalikan perkhidmatan sokongan berkait dengan pembelajaran pelajar seperti
bekalan buku teks dan biasiswa.
d. Memperlihatkan pengurusan yang berkesan dalam
perkhidmatan pelanggan (murid, guru, ibu bapa dan masyarakat).
e. Keberkesanan pelaksanaan program pembangunan
fizikal,keceriaan dan pengurusan penyelenggaraan sekolah.
6. PENGURUSAN KEWANGAN / BAJET : 15%
a. Pengurusan kewangan meliputi perancangan dan agihan
perbelanjaan sekolah secara teratur, kemas dan sejajar dengan peraturan dan
Arahan Perbendaharaan.
b. Tidak ada kecacatan dalam laporan Audit Sekolah.
c. Berusaha menambahkan sumber kewangan dengan mematuhi
tatacara kewangan.
7. PENAMPILAN DAN KUALITI PERIBADI : 10%
a. Menepati masa
b. Kemahiran berkomunikasi
c. Bersifat terbuka
d. Prihatin dan penyayang
e. Kesihatan fizikal dan emosi
f. Kreatif dan inovatif
g. Positif dan proaktif
8. KEMAHIRAN PERHUBUNGAN AWAM : 10%
a. Memperlihatkan keberkesanan perlakuan perhubungan
awam secara menyeluruh.
b. Memperlihatkan keberkesanan pelaksanaan program khas
atau istimewa melalui PIBG, Persatuan Bekas Murid,
Wakil Rakyat, Agensi Kerajaan dan Swasta serta masyarakat
sekeliling untuk kepentingan pendidikan.
Sumber diambil daripada : BPSH
No comments:
Post a Comment