PERATURAN AM MSSM
Semakan pertama :
Urus Setia, Jawatankuasa Teknik
dan Pembangunan Sukan MSSM, Jabatan Pendidikan Jasmani dan Sukan Julai 2006
Semakan kedua :
Mesyuarat Pemurnian Tugas dan
Tanggungjawab PTPS MSSM Di Telok Dalam Resort, Pulau Pangkor
28 – 30 Ogos 2006
Semakan ketiga :
Mesyuarat Pengurusan Sukan
Bersama Ketua Unit Sukan JPN 3/2006 Di Hotel Prime City, Kluang, Johor
16 – 18 November 2006
Semakan keempat :
Mesyuarat Pengurusan Sukan
Bersama Pengerusi-Pengerusi Teknik dan Pembangunan Sukan MSSM 1/2006, Di
Quality Hotel City Centre, Kuala Lumpur
13 – 15 Disember 2006
Semakan kelima :
Mesyuarat Pengurusan Sukan
Bersama JPJS-KS-KU JPN Di Hotel Cititel, Pulau Pinang
11 – 13 Februari 2007
Semakan keenam :
Mesyuarat Jawatankuasa Teknik dan
Pembangunan Sukan MSSM Bil. 2/2010, Di Olympic Sport Hotel, Kuala Lumpur
1 – 3 November 2010
Semakan ketujuh :
Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan
MSSM Di Holiday Villa Hotels and Suites, Subang
13 – 15 Disember 2010
PERATURAN AM
PERATURAN 1 : PENGELOLAAN
Seluruh pengelolaan Pertandingan
Permainan MSSM diserahkan kepada Majlis Sukan Sekolah Malaysia yang boleh juga
menyerahkan kuasa pengelolaan pertandingan kepada mana-mana Majlis Sukan
Sekolah Negeri atau satu Jawatankuasa Khas MSSM yang dipilih oleh Jawatankuasa
Kerja MSSM.
PERATURAN 2 : UNDANG-UNDANG
PERMAINAN
Undang-undang permainan
antarabangsa yang berkuatkuasa semasa akan menjadi undang-undang rasmi
pertandingan bagi peringkat umur 18 tahun dan ke bawah kecuali ada
undang-undang khas yang yang menguasai pertandingan permainan MSSM.
Manakala bagi peringkat umur 12
tahun dan ke bawah undang-undang permainan yang dicadangkan oleh Jawatankuasa
Teknik dan Pembangunan Sukan serta diluluskan oleh Jawatankuasa Kerja MSSM akan
menjadi undang-undang rasmi pertandingan.
PERATURAN 3 : KELAYAKAN
...................................................................................................................................................................
3.1 Peserta
3.1.1
Kelayakan Am
Murid yang bersekolah sepenuh
masa di sekolah rendah dan menengah serta sekolah swasta dan sekolah agensi
kerajaan lain adalah layak menyertai
pertandingan permainan MSSM.
Penyertaan murid adalah tertakluk
kepada had umur peserta (Peraturan 4).
Kejohanan peringkat MSSM hanya
untuk warganegara Malaysia. Murid yang BUKAN warganegara Malaysia digalakkan
mengambil bahagian di peringkat sekolah, daerah dan negeri sahaja.
Murid yang berumur lebih daripada
18 tahun tetapi kurang daripada 21 tahun boleh mengambil bahagian di peringkat
sekolah, daerah, dan negeri sahaja.
Kelayakan mewakili negeri adalah
mengikut daftar sekolah terkini seseorang murid
melainkan pelajar sekolah sukan dan akademi permainan kebangsaan yang
diiktiraf oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Murid-murid yang sedang menunggu
keputusan peperiksaan SPM Kementerian Pelajaran Malaysia tidak layak menyertai
semua pertandingan MSSM.
3.1.2
Murid Sekolah Swasta/Sekolah
Agensi Kerajaan Lain
Sekolah swasta / Sekolah Agensi Kerajaan lain yang
dibenarkan bermaksud sekolah yang diluluskan pendaftarannya oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia dan bergabung serta membayar sumbangan penuh (mengikut
enrolmen sekolah) dengan MSSN. Adalah menjadi tanggungjawab setiap Setiausaha
Agung MSSN untuk membekalkan satu senarai sekolah swasta yang bergabung dengan
MSSN masing-masing kepada Urus Setia MSSM pada atau sebelum 15 Februari setiap
tahun pertandingan dan senarai tersebut perlu dikemaskinikan dari semasa ke
semasa.
Murid sekolah swasta perlu
menunjukkan bukti ia sedang belajar sepenuh masa di sekolah berkenaan supaya
layak bertanding dalam kejohanan MSSM.
Murid yang hendak menyertai
kejohanan MSSM hendaklah didaftarkan di Institusi Pendidikan swasta selama 3
bulan sebelum tarikh kejohanan dan hadir
sekurang- kurangnya 75% hari persekolahan.
Murid-murid sekolah swasta
lepasan Tingkatan Lima yang menyambung pelajaran di Tingkatan Enam Rendah atau
setara (seperti Senior Middle Three) layak menyertai pertandingan permainan
MSSM dengan syarat murid ini berdaftar untuk Tingkatan 6 dan hanya menjadi
murid Tingkatan 6 Bawah mengikut tarikh pendaftaran untuk murid Tingkatan 6
Bawah di sekolah Kerajaan.
Murid yang berdaftar dengan
sekolah swasta selepas mendapat keputusan peperiksaan SPM Kementerian Pelajaran
Malaysia layak menyertai pertandingan permainan MSSM dengan syarat murid ini
berdaftar untuk Tingkatan 6 dan hanya menjadi murid Tingkatan 6 Bawah mengikut
tarikh pendaftaran untuk murid Tingkatan 6 Bawah di sekolah Kerajaan.
3.1.3
Murid Sekolah Sukan Malaysia dan
Akademi Permainan Kebangsaan.
Murid yang sedang belajar di
Sekolah Sukan Malaysia dan di Akademi
Permainan Kebangsaan hendaklah mewakili negeri asal tempat ia bersekolah
(sekolah terakhir) di dalam pertandingan MSSM.
Jika khidmat murid berkenaan
tidak diperlukan oleh negeri asalnya maka ia dibenarkan mewakili negeri lain
dengan syarat MSSN berkenaan mendapatkan kebenaran bertulis daripada MSSN asal
pemain.
Pemain yang mewakili MSSN lain
tanpa mendapat kebenaran daripada MSSN asalnya tidak dibenarkan bertanding di
Kejohanan MSSM dan tindakan disiplin hendaklah diambil terhadap MSSN yang
bersalah oleh Urus Setia MSSM.
Murid yang memasuki semula
sekolah harian dari Sekolah Sukan Malaysia dan Akademi Permainan Kebangsaan
hendaklah mewakil negeri di mana sekolah terkini murid berkenaan sedang
belajar. (Rujuk Peraturan 3.1.1.5)
Pelepasan murid Sekolah Sukan
Malaysia mestilah mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh Bahagian Sukan,
Kementerian Pelajaran Malaysia dan menjadi tanggungjwab pegawai MSSN mengambil
dan menghantar balik serta mengutamakan keselamatan dan kebajikan peserta.
3.1.4
Murid Pra Universiti di Sekolah
Sukan Malaysia
Murid Pra Universiti di Sekolah
Sukan Malaysia tidak boleh mewakili MSSN dalam Kejohanan MSSM.
Murid tersebut boleh
dipertimbangkan jika layak untuk mewakili MSSM dalam Kejohanan peringkat sekolah-Sekolah
Asean, Asia dan Antarabangsa yang disertai oleh MSSM
3.2
Majlis Sukan Sekolah Negeri
(MSSN)
· MSSN adalah layak mengambil bahagian
dalam pertandingan permainan MSSM.
Setiap negeri hanya berhak menghantar satu pasukan sahaja mengikut kumpulan
umur dalam sesuatu pertandingan permainan melainkan ada sesuatu ketetapan khas.
PERATURAN 4 : HAD UMUR
PESERTA
4.1
Had umur peserta-peserta bagi
pertandingan permainan MSSM adalah seperti berikut:
18 tahun dan ke bawah
15 tahun dan ke bawah
12 tahun dan ke bawah
Penyesuaian kepada kumpulan umur
yang lain dibenarkan jika permainan itu perlu mengikut Peraturan Pertandingan
yang dikeluarkan oleh Persatuan Sukan Antarabangsa. MSSM juga boleh mengelola pertandingan
mengikut kriteria lain untuk sesuatu kejohanan
4.2 Kiraan umur adalah pada 1 Januari tahun semasa
pertandingan.
4.3 Bagi peserta yang terbukti lewat pendaftaran kelahiran pada
peringkat umur yang disertainya tidak layak menyertai pertandingan permainan
MSSM.
4.4 Seseorang peserta dibenarkan menyertai pertandingan dalam
satu kumpulan umur sahaja bagi satu jenis pertandingan dalam masa yang sama.
4.5 Semua peserta kecuali peringkat umur 12 tahun dan ke bawah
hendaklah bersedia menunjukkan kad pengenalan asal kepada pengelola. Seseorang
peserta yang hilang kad pengenalan mesti mempunyai dokumen pendaftaran KPPK 1/9
atau KPPK 1/11 dari Jabatan Pendaftaran Negara.
4.6 Semua peserta peringkat umur 12 tahun dan ke bawah
hendaklah bersedia menunjukkan salinan
sijil kelahiran yang disahkan oleh Pengetua / Guru Besar / Penolong Kanan
sekolah peserta berkenaan.
4.7 Semua peserta hendaklah melengkapkan Borang Pendaftaran
Individu (Borang R 01 / M 01) secara individu berserta gambar ukuran pasport
dengan menyertakan salinan kad pengenalan / sijil kelahiran yang disahkan oleh
Pengetua / Guru Besar / Penolong Kanan Sekolah peserta berkenaan dengan
pengesahan terakhir oleh Pengurus Pasukan serta Setiausaha Agung MSSN
masing-masing.
PERATURAN 5 :
PENDAFTARAN
5.1 Setiap MSSN hanya dibenarkan menghantar bilangan pegawai
dan peserta sebagaimana yang telah ditetapkan ( Rujuk Lampiran A )
5.2 Pasukan yang mempunyai peserta perempuan hendaklah diiringi
oleh seorang atau lebih pegawai wanita.
5.3 Pendaftaran pegawai dan peserta dalam borang pendaftaran
yang tertentu hendaklah disampaikan kepada pihak Jawatankuasa Pengelola
sekurang-kurangnya 14 hari sebelum tarikh pertandingan dimulakan. Sebarang
pindaan diborang pendaftaran tersebut hendaklah ditandatangani oleh Yang
DiPertua / Setiausaha Agung MSSN dengan cop rasmi.
5.4 Jawatankuasa Pengelola akan menyemak dan mengesahkan
kelayakan peserta semasa Mesyuarat Pengurus Pasukan berdasarkan butiran dalam
Borang Pendaftaran Individu (R01, M 01) serta
dokumen sokongan tertentu yang
lengkap (Lampiran B).
PERATURAN 6 : PENGADIL / HAKIM
6.1 Setiap MSSN dikehendaki menghantar pengadil / hakim
bertauliah yang terdiri daripada Pegawai Perkhidmatan Pelajaran sepertimana
bilangan yang ditetapkan. (Rujuk Lampiran A)
6.1.1 Sekirannya MSSN yang mengelolakan pertandingan MSSM memerlukan
khidmat Pengadil / Hakim selain daripada Pegawai Perkhidmatan Pelajaran,
kebenaran bertulis hendaklah diperolehi terlebih dahulu daripada Urus Setia
MSSM .
6.2 Jawatankuasa Pengelola Pertandingan akan menyediakan elaun
bertugas dan kemudahan yang bersesuaian kepada Pengadil/Hakim semasa berada di
sebarang kejohanan kelolaan MSSM.
6.3 Surat lantikan pengadil akan dikeluarkan oleh Urus Setia
MSSM manakala tuntutan perjalanan dan makan pengadil/hakim ke tempat
pertandingan akan ditanggung oleh MSSN.
PERATURAN 7 : PENGERUSI TEKNIK
PERMAINAN MSSN
7.1 Semua MSSN dikehendaki menghantar Pengerusi Teknik dan
Pembangunan Sukan MSSN / Wakil
masing-masing ke Mesyuarat Pengerusi Teknik Permainan berkenaan yang diadakan
sebelum Kejohanan Permainan MSSM walaupun tidak menyertai kejohanan tersebut.
7.2 Jawatankuasa Pengelola Pertandingan MSSM hendaklah
menyediakan tempat mesyuarat dan keperluan mesyuarat.
PERATURAN 8 : PEGAWAI PASUKAN
8.1 Pegawai Pasukan hendaklah terdiri daripada pegawai-pegawai
Perkhidmatan Pelajaran. Jika sekiranya
sesuatu pasukan menggunakan khidmat pegawai yang bukan daripada pegawai
perkhidmatan pelajaran khasnya jurulatih (pegawai luar), mereka boleh mengikuti
pasukan itu tetapi tidak boleh disenaraikan dalam borang pendaftaran
pasukan. Pegawai tersebut hanya bertaraf
penonton atau pemerhati sahaja. Segala
tunjuk ajar hendaklah dibuat di luar permainan.
8.2 Semua pegawai pasukan (Ketua Kontinjen, Pengurus Pasukan
dan Penolong, Jurulatih dan pegawai-pegawai lain) hendaklah sentiasa memelihara
dan mematuhi etika sebagai seorang pegawai perkhidmatan pelajaran bersesuaian
dengan penjawat awam, berimej bersih dan menunjukkan tindak-tanduk serta
tauladan yang baik semasa menjalankan tugas.
8.3 Semua Pengurus / Pegawai Pasukan MSSN hendaklah hadir dan
memberikan kerjasama kepada Jawatankuasa Pengelola terutama dalam majlis rasmi
kejohanan seperti pembukaan rasmi,
taklimat kejohanan, jamuan rasmi, mesyuarat-mesyuarat dan majlis
penyampaian hadiah sebagaimana yang
telah ditetapkan oleh Jawatankuasa Pengelola.
8.4 Pengurus / Pegawai Pasukan MSSN adalah bertanggungjawab
dengan tidak meninggalkan kejohanan sebelum tamat dan mengaturkan perjalanan
pasukan pada waktu siang sahaja serta menjaga keselamatan harta benda serta
kerosakan semasa menginap di tempat penginapan.
PERATURAN 9 :
TUGAS-TUGAS JAWATANKUASA PENGELOLA
Selain daripada kerja-kerja
tertentu mengikut Perlembagaan Majlis, tugas-tugas Jawatankuasa Pengelola
adalah seperti berikut :
9.1 Menentukan tempat, tarikh dan masa kejohanan setelah
berbincang dengan Setiausaha Agung MSSM.
Sebolehnya kejohanan hendaklah diadakan semasa cuti penggal
persekolahan.
9.2 Melantik pegawai-pegawai bertauliah yang diperlukan.
9.3 Menyediakan peralatan dan persediaan yang diperlukan
seperti padang, gelanggang, tempat penginapan, kenderaan dalam bandar, makanan
dan lain-lain yang berkaitan dan memberitahu kepada semua negeri nama dan jenis
alatan sekurang-kurangnya sebulan sebelum pertandingan dimulakan.
9.4 Jawatankuasa Pengelola tidak mengenakan sebarang deposit
bayaran penginapan dan segala kerosakan akan dituntut oleh Jawatankuasa
Pengelola kepada negeri yang disahkan atau terbukti melakukan kerosakan
tersebut.
9.5 Menjemput semua Setiausaha Agung / wakil MSSN hadir untuk
menyaksikan cabutan undi.
9.6 Menjemput Ketua Unit MSSM atau Penyelaras Permainan MSSM
dan Pengerusi Teknik dan Pembangunan Sukan MSSM hadir dalam mesyuarat
Jawatankuasa Pengelolaan dan Teknikal serta mengendalikan proses cabutan undi.
9.7
Mengedarkan notis mesyuarat
Jawatankuasa Pengelola dan salinan minit mesyuarat kepada :-
Setiausaha Agung MSSM
Pengerusi Jawatankuasa Teknik dan
Pembangunan MSSM
Penyelaras Permainan MSSM yang
berkenaan.
Pengerusi Teknik Permainan MSSM
yang berkenaan.
9.8
Mengedarkan segala surat
pekeliling dan keputusan rasmi kepada :-
Setiausaha Agung MSSM ( 3
salinan )
Setiausaha Agung MSSN ( 3 salinan
)
Yang DiPertua MSSN ( 1
salinan )
Pengerusi Jawatankuasa Teknik
MSSM ( 1 salinan )
Penyelaras Permainan MSSM
berkenaan ( 1 salinan )
Pengerusi Teknik Permainan
berkenaan ( 1 salinan )
9.9 Segala Keputusan Rasmi kejohanan hendaklah dimaklumkan
kepada urus setia MSSM secara bertulis
atau lisan melalui Penyelaras Permainan sebaik kejohanan tamat atau sehari
selepas kejohanan untuk makluman urusetia MSSM.
9.10 Laporan Pengelolaan beserta dengan akaun perbelanjaan
hendaklah dihantar secara rasmi menggunakan format tertentu dalam masa 1 bulan
selepas tamat sesuatu kejohanan.
PERATURAN 10 : SISTEM PERTANDINGAN
Sistem pertandingan dijalankan
secara liga dan/atau cara kalah mati seperti berikut:-
10.1 Cara Liga Empat Kumpulan ( A, B, C dan D )
10.1.1
Pusingan Pertama
Sekiranya 12 atau lebih
pasukan mengambil bahagian, mereka hendaklah dibahagikan kepada
4 kumpulan iaitu A, B, C dan D. Pertandingan akan dijalankan secara liga.
Johan, Naib Johan, Tempat Ketiga
dan Keempat dalam pertandingan
tahun lalu akan ditempatkan dalam
kumpulan seperti berikut :
Johan -
Kumpulan A
Naib Johan - Kumpulan B
Ketiga -
Kumpulan C
Keempat -
Kumpulan D
Pasukan-pasukan lain akan
ditempatkan dalam empat kumpulan tersebut dengan cabutan undi mengikut
undang-undang permainan berkenaan.
Sekiranya pasukan yang diutamakan
(seeded) tidak mengambil bahagian, maka pasukan terbaik berikutnya hendaklah
dipertimbangkan kedudukannya.
10.1.2
Pusingan Kedua (Suku Akhir)
Pemenang 1 dan Pemenang 2 dalam
setiap kumpulan akan masuk ke pusingan
suku akhir dan
pertandingan akan dijalankan
secara kalah mati.
Perlawanan adalah ditetapkan
sebagaimana berikut :
Undian bagi 4 pasukan Pemenang
Pertama Kumpulan akan didahulukan untuk ditempatkan di Kedudukan 1,3,5 dan 7.
Undian bagi 2 pasukan Pemenang
Kedua Kumpulan untuk ditempatkan di Kedudukan 2 atau 4, jika Pasukan Pemenang
Pertama Kumpulannya telah diundi dan ditempatkan di kedudukan 5 atau 7.
Manakala 2 Pasukan Pemenang Kedua yang lain akan diundi juga untuk ditempatkan
di kedudukan 6 atau 8.
Pasukan-pasukan yang menang pada
perlawanan separuh akhir akan memasuki Perlawanan Akhir bagi menentukan Johan
dan Naib Johan, sementara pasukan-pasukan yang kalah akan bermain untuk
menentukan tempat ketiga dan keempat.
10.2 Cara Liga Tiga Kumpulan
10.2.1
Pusingan Pertama
Sekiranya 9 hingga 11 pasukan
mengambil bahagian, maka mereka hendaklah dibahagikan kepada tiga kumpulan
iaitu A, B dan C. Pertandingan akan dijalankan secara liga.
Johan, Naib Johan dan Tempat
Ketiga dalam pertandingan tahun lalu akan ditempatkan dalam kumpulan seperti
berikut:
Kumpulan A -
Johan tahun lalu
Kumpulan B - Naib
Johan tahun lalu
Kumpulan C -
Tempat Ketiga tahun lalu
Pasukan-pasukan lain akan
ditempatkan dalam tiga kumpulan tersebut melalui undian.
Sekiranya pasukan yang diutamakan
(seeded) tidak mengambil bahagian maka pasukan terbaik berikutnya hendaklah
dipertimbangkan kedudukannya.
10.2.2
Pusingan Kedua (Separuh Akhir)
Johan dan Naib Johan dalam setiap
kumpulan akan ditempatkan ke dalam kumpulan X dan Y dengan mengadakan undian.
Undian akan dibuat selepas sahaja
tamat pusingan pertama.
Dari 3 Johan, satu akan
ditempatkan ke kumpulan X dan 2 ditempatkan ke kumpulan Y.
Naib Johan setiap kumpulan akan
ditempatkan di kumpulan lain dari kumpulannya.
10.2.3
Pusingan Akhir
Johan kumpulan X akan melawan
Johan kumpulan Y untuk menentukan Johan dan Naib Johan.
Naib Johan Kumpulan X akan
melawan Naib Johan kumpulan Y untuk menentukan tempat ketiga dan keempat.
10.3 Cara Liga 2 kumpulan.
10.3.1
Pusingan Pertama
Sekiranya 6 hingga 8 pasukan
mengambil bahagian, pasukan hendaklah dibahagikan kepada dua
kumpulan iaitu A dan B.
Johan dan Tempat Keempat dalam
pertandingan tahun lalu akan ditempatkan dalam Kumpulan A dan Naib Johan serta
tempat ketiga ditempatkan dalam kumpulan B
Pasukan-pasukan lain akan
ditempatkan dalam 2 kumpulan dengan cabutan undi.
Sekiranya pasukan diutamakan
(seeded) tidak mengambil bahagian maka pasukan terbaik berikutnya hendaklah
dipertimbangkan kedudukannya.
10.3.2
Pusingan kedua
Johan Kumpulan A akan melawan
Naib Johan Kumpulan B dan Johan Kumpulan B akan melawan Naib Johan Kumpulan A.
Pertandingan akan dijalankan
secara kalah mati.
10.3.3
Pusingan Akhir
Johan Kumpulan A atau Naib Johan
kumpulan B akan melawan Johan Kumpulan B
atau Naib Johan Kumpulan A untuk menentukan Johan dan Naib Johan
Pasukan kalah didalam kedua-dua
perlawanan di atas akan menentukan tempat ketiga dan keempat.
10.4 Cara Liga Satu Kumpulan
10.4.1 Sekiranya empat hingga lima pasukan mengambil bahagian, pertandingan akan dijalankan secara liga satu
pusingan. Pasukan yang mendapat mata
tertinggi akan diisytiharkan sebagai JOHAN.
10.4.2 Sekiranya terdapat tiga atau kurang pasukan yang mengambil
bahagian pertandingan tidak akan dilangsungkan.
PERATURAN 11 : MENARIK DIRI DAN
MENYERAH KALAH
11.1 Pasukan/Peserta yang telah mengesahkan persetujuan mengambil
bahagian dalam sesuatu kejohanan tidak dibenarkan menarik diri. Surat tunjuk
sebab akan dikeluarkan kepada pasukan tersebut sekiranya melanggar peraturan
ini.
11.2 Sekiranya ada pasukan/peserta menarik diri atau menyerah
kalah dengan sengaja daripada pertandingan, semua keputusan pertandingan yang
dimainkan oleh pasukan/peserta itu akan dibatalkan. Pasukan tersebut tidak dibenarkan menyertai
perlawanan seterusnya dan tindakan tatatertib akan diambil ke atas pasukan yang
berkenaan.
PERATURAN 12 : BANTAHAN
12.1 Segala bantahan hendaklah dibuat secara bertulis.
12.2 Segala masalah berkaitan dengan kelayakan (status) seseorang
peserta atau sesuatu perlawanan yang tidak dapat diselesaikan dengan memuaskan
sebelum pertandingan bermula, maka peserta/pasukan tersebut boleh mengambil
bahagian di bawah bantahan (under protest) dan perkara tersebut hendaklah
diselesaikan 1 jam selepas menerima bantahan rasmi.
12.3
Bantahan berhubung dengan
permainan dalam acara-acara yang sedang dijalankan hendaklah dilakukan dengan
serta merta dan tidak lewat daripada :
Lima belas (15) minit setelah keputusan rasmi diumumkan bagi
acara pusingan awal
Tiga puluh (30) minit setelah
keputusan rasmi diumumkan bagi acara peringkat akhir. Walau bagaimanapun tempoh
penyerahan dan penyelesaian tertakluk kepada peraturan dan undang-undang
permainan berkenaan.
12.4 Semua bantahan acara individu hendaklah disertakan dengan
wang pertaruhan bagi acara individu sebanyak RM200.00 (Ringgit : Dua Ratus
sahaja) dan acara berpasukan RM300.00 (Ringgit : Tiga Ratus sahaja). Wang
pertaruhan tidak akan dikembalikan sekiranya bantahan tidak berasas.
12.5 Keputusan Jawatankuasa Bantahan akan dibuat secara bertulis
serta dimaklumkan kepada yang berkenaan dan keputusannya adalah muktamad.
12.6
Keanggotaan Jawatankuasa Bantahan
yang akan bersidang terdiri daripada:
Setiausaha Agung MSSN Pengelola
Pengerusi Jawatankuasa
Pertandingan
Pengerusi Teknik dan Pembangunan
Sukan MSSM
Pengerusi Teknik dan Pembangunan
Sukan MSSN Pengelola
3 orang Pengurus Pasukan MSSN
yang berdaftar dan tidak terlibat dengan bantahan/kes tersebut.
PERATURAN 13 : JURI RAYUAN
13.1 Juri Rayuan hendaklah terdiri daripada 5 orang (minimum) atau
7 orang (maksimum) melainkan bagi Balapan dan Padang (Olahraga) dan Akuatik.
13.1.1
Pengerusi Jawatankuasa Pengelola
/ wakilnya
Penyelaras Permainan MSSM
5 orang Pengurus Pasukan MSSN
yang berdaftar yang tidak terlibat dalam Jawatankuasa Bantahan
Setiausaha J/K Pengelola
Kejohanan - Ex-Officio
13.2 Juri Rayuan bertanggungjawab untuk :
13.2.1
Mengambil tindakan mengenai
disiplin pelajar, guru dan pegawai kejohanan yang berkenaan bagi semua perkara
kejohanan dijalankan seperti berikut:
Memberi amaran
Menggantung penyertaan bagi
jangka masa tertentu
Menyingkirkan daripada
keseluruhan kejohanan
Mengarahkan pemain dihantar
pulang
Menghantar laporan kepada MSSN
berkenaan supaya mengambil tindakan
tatatertib sejajar dengan tindakan disiplin mengikut hukuman yang digunapakai oleh Persatuan Sukan
Kebangsaan.
13.2.2 Bertanggungjawab membuat pelaporan mengenai peristiwa yang telah
berlaku kepada urusetia MSSM secara lisan seberapa segera yang boleh dan secara
bertulis selewat-lewatnya 14 hari selepas tamat kejohanan dengan membuat
cadangan yang wajar untuk tindakan selanjutnya.
13.2.3 Pasukan,
pegawai atau peserta yang digantung oleh sekolah, MSSD, MSSN atau MSSM kerana
dikenakan tindakan tatatertib hendaklah dilaporkan kepada Persatuan Permainan
yang berkenaan.
13.3 Keputusan
Juri Rayuan akan dibuat secara bertulis serta dimaklumkan kepada yang berkenaan
termasuk Lembaga Tatatertib dan keputusannya adalah muktamad.
PERATURAN 14 : LEMBAGA TATATERTIB
14.1 Lembaga ini terdiri daripada
14.1.1 Pengarah
BS (Setiausaha Agung MSSM) atau wakilnya
14.1.2 Pengerusi Jawatankuasa Teknik & Pembangunan MSSM atau
wakilnya.
14.1.3 Yang DiPertua MSSN Pengelola atau wakilnya. 3 orang Setiausaha
Agung MSSN yang tidak terlibat dengan kes tersebut.
14.1.4 Setiausaha Jawatan Kuasa Pengelola –
Ex-Officio.
14.2 Lembaga ini bertanggungjawab untuk mengambil maklum keputusan
Juri Rayuan dan membuat keputusan untuk
mengenakan tindakan selanjutnya, jika perlu.
PERATURAN 15 : MAJLIS RASMI
SEMPENA KEJOHANAN
15.1
Semua pegawai dan peserta pasukan
MSSN yang menyertai pertandingan permainan MSSM hendaklah menentukan semua
pesertanya menghadiri :
Majlis Pembukaan Rasmi
Jamuan Rasmi
Taklimat dan mesyuarat
Majlis Penutupan Rasmi dan
Penyampaian hadiah.
15.1.1 Jika terdapat MSSN yang tidak mematuhi peraturan ini tanpa sebab
munasabah, tindakan tatatertib boleh diambil.
Pengelola hendaklah memaklumkan kepada urus setia MSSM serta Pengarah
Pelajaran Negeri berkenaan supaya tindakan diambil terhadap pengurusan pasukan.
PERATURAN 16 : KESELAMATAN
16.1 Semua pegawai dan peserta MSSN yang menyertai kejohanan MSSM
hendaklah dilindungi insurans.
16.2 Jawatankuasa Pengelola tidak bertanggungjawab di atas
kemalangan, kematian, kecacatan anggota, kehilangan anggota badan/harta benda
atau sebarang kecederaan lain berlaku.
16.3
Jawatankuasa Pengelola sentiasa
memberikan segala penerangan dan akan mengambil langkah-langkah keselamatan dan
pengawasan yang diperlukan sepanjang masa kejohanan tesebut.
Semasa perjalanan pergi dan balik
Semasa kejohanan dijalankan
Di dalam dan di luar kawasan
venue
Di tempat-tempat penginapan
Walaubagaimanapun pihak pengelola
kejohanan akan berusaha untuk mengambil langkah-langkah bagi memastikan
keselamatan dan kesejahteraan peserta dan pegawai terjamin setakat mana yang
munasabah.
16.4 Sebarang tindakan mahkamah tidak boleh diambil ke atas
Jawatankuasa Pengelola Pertandingan MSSM berhubung dengan kejohanan yang
diadakan.
PERATURAN 17 : PENYALAHGUNAAN
DADAH
17.1 Penggunaan dadah yang tidak dibenarkan seperti penyalahgunaan
dadah merbahaya adalah diharamkan.
PERATURAN 18 : KENYATAAN AKHBAR
18.1 Semua pegawai atau peserta yang menyertai Kejohanan MSSM
dilarang membuat sebarang kenyataan akhbar / media elektronik, cetak kecuali
dengan kebenaran.
18.2 Kenyataan akhbar yang dibuat oleh peserta hendaklah diiringi
oleh pegawai pasukan.
PERATURAN 19 : PINDAAN DAN HAK JAWATANKUASA PENGELOLA
19.1 Semua peraturan yang dinyatakan di atas mesti dipatuhi dan
dibaca secara bersama. Jika ada dinyatakan perkara-perkara lain dalam
undang-undang permainan tersebut hendaklah juga dipatuhi.
19.2 Semua perkara yang tidak dinyatakan dalam Peraturan Am ini
dan Peraturan Permainan berkenaan akan diputuskan oleh Jawatankuasa Pengelola
Kejohanan yang berkenaan dan keputusannya adalah muktamad.
Sumber : MSSM
No comments:
Post a Comment