Manfaat-manfaat
yang diperolehi daripada aliran
pendidikan Cina
1. Mewarisi dan mengembangkan
budaya Cina
•
Budaya dikatakan dapat memaparkan identiti
sesuatu kaum.
•
Tanggungjawab mewarisi budaya Cina dapat
dicapai sepenuhnya melalui pendidikan Cina.
•
Contoh:
~puisi, sajak Cina : penggunaan sistem
tulisan Bahasa Cina.
•
Pendidikan tentang teori konfusianism dan
fahaman lain.
2. Menyatupadakan
masyarakat Cina
•
Menimbulkan kesedaran untuk mempertahankan
identiti dan budaya.
•
Membentuk satu alat komunikasi di antara kaum
Cina daripada aliran dialek yang berlainan.
3.
Menyediakan peluang untuk kaum lain belajar pendidikan Cina dan mendorong perpaduan
antara kaum
•
Kaum lain yang menerima pendidikan Cina dapat
memahami latar belakang, budaya dan fikiran masyarakat Cina.
•
Mengelakkan salah faham serta rusuhan kaum
berlaku.
Langkah-langkah yang diambil oleh masyarakat
Cina untuk mempertahankan
ciri, identiti, dan keutuhan sekolah-sekolah Cina dalam dekad 90-an dan awal abad ke-21
ciri, identiti, dan keutuhan sekolah-sekolah Cina dalam dekad 90-an dan awal abad ke-21
1. Penyumbangan wang untuk pembinaan dan
perkembangan sekolah Cina
•
Dongjiaozong dan Lembaga Pengelola SRJK(C) bantuan modal
bertegas untuk mendapat layanan yang sama dengan sekolah bantuan penuh milik
kerajaan.
•
Kerajaan menolak cadangan penukaran taraf sekolah
dan juga tidak menyokong sekolah menengah beraliran Cina.
•
Pembinaan dan perkembangan DuZhong bergantung
kepada pendermaan masyarakat.
2. Membela hak Lembaga Pengelola sekolah rendah
Cina
•
Peranan Lembaga Pengelola – membela dan
melindungi hak pendidikan Cina di bawah undang-undang negara.
•
Namun kerajaan semakin mengetepikan kuasa
Lembaga Pengelola melalui administrasi.
•
Banyak kempen diadakan:
~Huaxiao Dongshi Juexing
Yundong – mengembalikan kuasa Lembaga Pengelola
3. Menambah pembinaan sekolah-sekolah Cina
•
Kerajaan tidak membuat rancangan yang sempurna
dalam pembinaan sekolah rendah Cina.
à Selangor, Johor, Pulau Pinang ~
kekurangan sekolah rendah Cina sebanyak 134 buah.
•
Mengadakan penyelidikan terhadap pertambahan
pembinaan sekolah rendah Cina.
•
Meminta kerajaan mendirikan satu sistem yang
adil dan sesuai dalam pembinaan sekolah rendah Cina.
•
Dongjiaozong mencadangkan supaya peruntukkan pembangunan
dibuat berdasarkan prinsip bilangan murid di sekolah dan bukannya hak milik
tapak sekolah berkenaan.
4. Pembantahan terhadap penubuhan Sekolah
Wawasan
•
Matlamat SW: mewujudkan perpaduan dan memupuk semangat
integrasi di kalangan murid yang berlainan bangsa, kaum dan latar belakang.
•
Ditentang hebat oleh Dongjiaozong dan Huatuanàlangkah kerajaan untuk menghapuskan
identiti sekolah Cina secara perlahan.
•
Dongjiaozong menyeru kerajaan menggantikan rancangan SW
dengan “Rancangan Integrasi Murid-murid untuk Perpaduan 1986” .
5. Bantahan terhadap PPSMI
•
Dasar ini diumumkan pada bulan Mei,2002 oleh
bekas perdana menteri.
•
Mendapat bantahan daripada sebilangan persatuan
kaum Melayu, India dan Cina.
•
Dongjiaozong mengadakan banyak aktiviti:
~ kempen
“Pengembalian Pendidikan Bahasa Ibunda”.
~
interaksi antara Dongjiaozong dengan parti politik dan Huatuan.
~
membuat lawatan ke setiap negeri untuk menjalankan tugas penyebaran
~
menghantar memorandum kepada pihak berkenaan.
Kesimpulan
•
Masyarakat Cina tidak pernah berputus asa untuk
memperjuangkan dan mempertahankan pendidikan Cina tetapi bangsa Melayu sesama mereka
pun berpecah belah.
No comments:
Post a Comment