Kursus ditawarkan tingkat kompetensi ilmu keguruan cikgu BI
Seremban: Kementerian Pendidikan bertindak proaktif untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dan kompetensi ilmu keguruan guru bahasa Inggeris (BI) dengan memperkenalkan kursus Professional Up-Skilling for English Language Teachers (Pro-ELT).
Pro-ELT yang dikendalikan British Council ialah kursus kefasihan BI bagi membantu penguasaan bahasa itu sekali gus dapat menyampaikan pengajaran yang berkesan kepada pelajar.
Seremban: Kementerian Pendidikan bertindak proaktif untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dan kompetensi ilmu keguruan guru bahasa Inggeris (BI) dengan memperkenalkan kursus Professional Up-Skilling for English Language Teachers (Pro-ELT).
Pro-ELT yang dikendalikan British Council ialah kursus kefasihan BI bagi membantu penguasaan bahasa itu sekali gus dapat menyampaikan pengajaran yang berkesan kepada pelajar.
Pengarah Pusat Latihan Bahasa Inggeris (ELTC) Kementerian Pendidikan,
Dr Ranjit Singh Gill, berkata selepas pelaksanaan Cambridge Placement
Test (CPT) kepada 61,000 guru BI tahun lalu, kementerian menetapkan
sasaran kefasihan guru BI opsyen sekolah rendah adalah Band B2 (pengguna
bebas) dan guru opsyen sekolah menengah, Band C1 (pengguna
mahir/cekap).
Katanya, guru BI sekolah menengah yang memperoleh Band B2 dan B1 serta guru sekolah rendah yang mencapai Band B1, perlu menghadiri kursus Pro-ELT. Matlamat kerajaan ialah menjelang 2016 semua guru BI berada di Band C1.
Tak wajib ikuti Pro-ELT
Sementara itu, katanya guru bukan opsyen BI yang berada pada tahap pengguna asas (Band A1 dan A2), tidak diwajibkan mengikuti program Pro-ELT kerana mereka akan mengajar subjek opsyen asal mereka.
“Bagi memastikan tahap kefasihan BI seseorang guru adalah tepat dan betul, CPT digunakan sebagai tapisan pertama.
“Tapisan kedua pula ialah ujian APTIS British Council yang mengukur empat kemahiran serta pengetahuan bahasa yang dikuasai guru berkenaan. Kedua-dua ujian itu diiktiraf pada peringkat antarabangsa, iaitu Common European Framework of Reference (CEFR),” katanya.
Dr Ranjit berkata, ini bagi memastikan guru yang dikenal pasti untuk mengikuti Pro-ELT ialah mereka yang memerlukan latihan bagi memantapkan kemahiran serta pengetahuan BI.
Katanya, Pro-ELT dilaksanakan mengikut beberapa fasa dengan fasa pertama dijalankan selama 44 minggu mulai November tahun lalu di Kelantan, Pahang dan Melaka serta mulai Januari lalu di Kedah dan Terengganu, dan di semua negeri mulai Februari.
Sebagai permulaan, katanya 5,010 guru mengikut program itu pada fasa pertama dan 9,000 lagi
akan menghadiri kursus 480 jam, September ini.
Dilaksana secara mod kluster
“Latihan dilaksanakan secara mod kluster dengan memastikan wujud bilangan sekolah mencukupi dalam lingkungan 25 kilometer. Ini membolehkan guru berkenaan menghadiri program secara berkelompok selepas waktu persekolahan.
“Langkah yang memudahkan guru ini juga bertujuan memastikan pembelajaran murid tidak terjejas,” katanya.
Beliau berkata, dua komponen utama program ini ialah interaksi secara bersemuka dan digital de-ngan setiap komponen mengambil masa 240 jam.
Katanya, program itu tidak membebankan guru atau mengganggu waktu guru bersama keluarga kerana tidak diadakan pada waktu malam atau hujung minggu.
“Malah, semua tenaga pengajar kursus dari beberapa negara termasuk Britain, Kanada, Afrika Selatan dan New Zealand, adalah berpengalaman,” katanya.
Beliau berkata, salah satu kekuatan utama program ini adalah bahan latihan. Walaupun bahan direka untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris guru-guru, kandungan diambil daripada ELT pedagogi.
Ini memberikan surrender value yang tinggi kepada kursus ini kerana guru mudah dapat mengaplikasi apa yang mereka peroleh semasa sesi latihan di kelas bahasa Inggeris mereka.
No comments:
Post a Comment