1.0 PENGENALAN
DASAR
1.1 Dasar
Pelaksanaan Inisiatif ICT di Kementerian adalah di bawah bidang
kuasa Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) Kementerian Pelajaran yang
dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan).
1.2 Peranan
Unit ICT di Bahagian Pengurusan Sekolah Harian adalah untuk mengurus,
menyelaras dan melaksana program pengumpulan data, maklumat dan pengkomputeran
dan program Sekolah Bestari bagi Pendidikan Asas dan program perluasan komputer
E-Pendidikan dan Teknologi Maklumat dan komunikasi (TMK) dan sumbangan serta
kerjasama agensi luar.
1.3 Unit
ICT di Bahagian Pengurusan Sekolah Harian turut berperanan untuk mengurus,
menyelaras dan melaksanakan Program-Program Teknologi Maklumat dan Komunikasi
(TMK) di Bahagian Pengurusan Sekolah Harian antara Bahagian-bahagian KPM dan
agensi-agensi luar.
2.0 TUJUAN
2.1
Untuk memberi ruang dan peluang kepada pelajar bagi literasi komputer dan
mendedahkan pelajar kepada ICT dalam pendidikan. Ia juga berperanan memudahkan
guru dalam pengajaran berbantukan komputer bagi mempercepatkan proses
penyampaian bahan Pengajaran dan Pembelajaran kepada pelajar.
2.2
Untuk memberikan peluang kepada warga pendidik mencapai kemudahan internet bagi
urusan Pengajaran dan Pembelajaran.
2.3 Untuk
memberikan ruang dan peluang kepada pelajar untuk mengakses maklumat melalui
internet.
2.4 Untuk
membantu guru-guru yang mengajar subjek Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris,
membina bahan-bahan courseware atau
memudahkan guru membuat persediaan sebelum memasuki kelas.
3.0 PELAKSANAAN DASAR
3.1 Dasar
Pelaksanaan Inisiatif ICT di Kementerian adalah di bawah bidang
kuasa
Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) Kementerian Pelajaran yang
dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan).
Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) Kementerian Pelajaran yang
dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan).
3.2 Dibahagikan
kepada 2 iaitu:
3.2.1
ICT untuk Pengurusan dan
Pentadbiran : kategori ini adalah meliputi
semua program dan projek ICT sama ada di sekolah atau bahagian di
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Penyelaras bagi kategori ini adalah
Bahagian Pengurusan Maklumat. Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh TKSU
(Pengurusan).
semua program dan projek ICT sama ada di sekolah atau bahagian di
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Penyelaras bagi kategori ini adalah
Bahagian Pengurusan Maklumat. Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh TKSU
(Pengurusan).
3.2.2 ICT untuk Pengajaran dan Pembelajaran :
kategori ini adalah meliputi
semua inisiatif ICT yang melibatkan proses Pengajaran dan Pembelajaran.
Jawatankuasa ini dipengerusikan bersama oleh TKPPM (Dasar) dan TKPPM
(Operasi). Urusetia kepada jawatankuasa ini adalah Bahagian Teknologi
Pendidikan.
semua inisiatif ICT yang melibatkan proses Pengajaran dan Pembelajaran.
Jawatankuasa ini dipengerusikan bersama oleh TKPPM (Dasar) dan TKPPM
(Operasi). Urusetia kepada jawatankuasa ini adalah Bahagian Teknologi
Pendidikan.
3.3 Semua
inisiatif ICT yang hendak dilaksanakan di sekolah, atau bahagian mesti
dibawa dan diselaraskan di bawah Jawatankuasa ini. Inisiatif
ini termasuklah pembinaan aplikasi (Sistem), program
pembekalan perkakasan ICT ke sekolah-sekolah, latihan ICT atau apa-apa yang
berkaitan dengan ICT.
3.4 Tidak
semua peralatan ICT tertakluk kepada kelulusan JPICT antaranya ialah
kelengkapan bahan habis guna, kamera digital, CD kosong, Mobile storage, TV dan
sebagainya.
3.5 Setelah
kelulusan diperolehi dari Jawatan Kuasa ini barulah inisiatif ICT berkenaan
boleh dibawa ke Jawatankuasa ICT Kementerian bagi tujuan perolehan dan
pelaksanaan.
4.0 DASAR SEDIA ADA BERKAITAN DENGAN
INISIATIF-INISIATIF ICT DI SEKOLAH
4.1 Makmal
Komputer di bawah projek Pengkomputeran makmal Komputer Sekolah
4.1.1 Projek
pengkomputeran yang dirancang oleh Unit Perancang Ekonomi (UPE)
bermula pada Mac 2000.
4.1.2 Dimulakan dengan
projek rintis sebanyak 18 buah sekolah dan seterusnya
pelaksanaan projek dalam tiga (3) fasa iaitu:
Fasa 1 (2001),
Fasa 2 (2004 )
Fasa 3 (a), 3(b) 3(c) pada tahun 2005
Fasa 4 (a) bermula November 2008
Fasa 4 (b) bermula Ogos 2009
4.1.3 Tujuan : Untuk
memberi ruang dan peluang kepada pelajar bagi literasi komputer dan mendedahkan
pelajar kepada ICT dalam pendidikan. Ia juga berperanan memudahkan guru dalam
pengajaran berbantukan komputer bagi mempercepatkan proses penyampaian bahan
Pengajaran dan Pembelajaran kepada pelajar.
4.2 Projek
Pusat Akses Sekolah
4.2.1 Projek
ini adalah dibawah Projek RMK9. Ia mula dilaksanakan pada tahun 2007 sehingga
2009 sebanyak 3500 buah sekolah menerima projek Pusat Akses.
4.2.2 Tujuan : Untuk
memberikan peluang kepada pelajar untuk mengakses maklumat melalui internet.
4.3 SchoolNet
4.3.1 Merupakan inisiatif
kerajaan membekal kemudahan jalur lebar kepada semua sekolah di seluruh negara.
4.3.2 Dasar utama projek
ini adalah memberikan kemudahan capaian internet kepada semua sekolah.
4.3.3 Tujuan : Untuk
memberikan peluang kepada warga pendidik mencapai kemudahan internet bagi
urusan pengajaran dan Pembelajaran.
4.3.4 Projek SchoolNet
ini diuruskan oleh Kementerian Tenaga Air dan Komunikasi (kini Kementerian
Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan) bermula 2004. Syarikat Goverment Intergrated Tecnology
Network atau GITN adalah merupakan syarikat pembekal yang
bertanggungjawab dalam urusan pelaksanaan projek schoolnet ini. Manakala
pengurus projek peringkat Kementerian Pelajaran adalah Bahagian Pengurusan
Maklumat.
4.4 Pembekalan
Peralatan ICT Untuk PPSMI
4.4.1 Dasar pembekalan
peralatan ICT PPSMI adalah memberikan notebook setiap seorang guru yang
mengajar subjek PPSMI setelah memenuhi kriteria iaitu mengajar subjek PPSMI
sekurang-kurang 3 waktu dalam tempoh 3 tahun berturut-turut.
4.4.2 PPSMI
telah termaktub sebagai keputusan dasar kerajaan Malaysia hasil daripada
Mesyuarat Khas Jemaah Menteri pada 19 Julai 2002.
4.4.3 Semua
sekolah layak menerima pembekalan berdasarkan jumlah kelas dan subjek PPSMI.
4.4.4 Tujuan : untuk
membantu guru-guru yang mengajar subjek Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris,
membina bahan-bahan kosware atau memudahkan guru membuat persediaan sebelum
memasuki kelas.
4.5
Inisiatif pihak Swasta
4.5.1 Program
ini dilaksanakan melalui Perkongsian Pintar di antara KPM
dan syarikat-syarikat swasta.
4.5.2 Prosedur
dan garis panduan yang perlu dipatuhi - Semua inisiatif mesti perlu mendapat
kebenaran dari KPM atau JPN.
4.5.3 Perlu ada
Terma Rujukan bagi setiap inisiatif. Sehingga kini banyak sekolah terlibat dalam
program dengan pihak swasta.
4.5.4 Walaupun
pihak kementerian sangat menggalakkan program perkongsian ini semua penganjur
perlu mematuhi prosedur yang telah ditetapkan.
5.0
KAEDAH PELAKSANAAN
5.1
Peraturan sedia ada mengenai ICT
5.1.1 Kelulusan perolehan ICT : Bagi
mempercepatkan kelulusan perolehan peralatan ICT bagi agensi-agensi di bawah
Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), JPN telah diarah menubuhkan JPICT JPN yang
dipengerusikan oleh Pengarah atau diturun kuasa kepada Timbalan Pengarah dan
diurusetiakan oleh Sektor ICT di JPN Arahan ini dijelaskan melalui surat KP.BTMK(S)1/07/001/01 Jld 15 (1)
bertarikh 29 Oktober
2007 “Kuasa Menimbang Dan Meluluskan Perolehan ICT Agensi Di bawah Jabatan
Pelajaran Negeri”.
5.1.2 Bagi tujuan
perolehan peralatan ICT melebihi RM1 juta hendaklah mendapat kelulusan dari
MAMPU.
5.1.3 Penggubalan Dasar, Strategi dan
Perancangan Inisiatif ICT. Apa-apa dasar dan strategi baru
yang hendak dicadangkan ataupun apa-apa dasar dan strategi yang sedia ada yang
hendak dibuat penambahbaikan yang berhubung dengan sesuatu inisiatif ICT sama
ada untuk P&P atau P&T hendaklah terlebih dahulu di bincang, di rumus
dan diputuskan di peringkat Jawatankuasa Penyelarasan Inisiatif ICT yang berkenaan
sama ada Jawatankuasa Pengurusan dan Pentadbiran atau Jawatankuasa Pengajaran
dan Pembelajaran, sebelum perkara tersebut dibawa kepada Mesyuarat JPICT untuk
mendapat keputusan muktamad.
5.1.4 Penyelarasan dan Pemantauan Kemajuan
Pelaksanaan Inisiatif ICT - Kedua-dua Jawatankuasa
Penyelarasan Inisiatif ICT yang ditubuhkan itu perlu menyelaras dan menentukan
pemilik projek bagi setiap inisiatif ICT masing-masing. Pemilik projek adalah
bertanggungjawab bagi setiap peringkat pelaksanaan sesuatu inisiatif iaitu pra
pelaksanaan, pelaksanaan dan pasca pelaksanaan.
5.1.5 Mana-mana isu
pelaksanaan yang tidak boleh diselesaikan di peringkat Jawatankuasa
Penyelarasan Inisiatif ICT masing-masing hendaklah dibawa ke Mesyuarat JPICT
untuk mendapatkan keputusan.
5.2 Makmal Komputer di bawah projek Pengkomputeran Makmal
Komputer Sekolah
5.2.1 Sekolah
Rendah, Sekolah Harian Biasa, Sekolah Menengah Teknik, Sekolah Berasrama Penuh:
5.2.1.1 Model 1 -
Model I : 10 komputer, 1 pencetak, 1 lcd projektor bagi
bilangan sekolah yang mempunyai pelajar dalam lingkungan 399 atau kurang dari
399. (<399)
5.2.1.2 Model
II : 22 komputer, 1 pencetak, 1 lcd projektor bagi sekolah yang
mempunyai bilangan 400 - 799 pelajar.
5.2.1.3 Model
III : 42 komputer, 2 pencetak, 2 lcd projektor bagi sekolah yang
mempunyai bilangan melebihi 800 pelajar. (> 800)
*
Dasar sedia ada adalah bermula projek RMK9 tiada lagi sekolah menerima bekalan
untuk model 1.
*
sehingga Januari 2009 jumlah sekolah yang mempunyai makmal komputer adalah
sebanyak 6987 sekolah
5.2.2 Sekolah
Kurang Murid
5.2.2.1 Kurang dari
30 pelajar dibekalkan 3 unit komputer.
5.2.2.2 Antara 31- 60 pelajar
dibekalkan 5 unit komputer.
5.2.2.3 Bilangan pelajar antara
61 hingga 99 dibekalkan 8 unit komputer.
5.2.3 Prasekolah
5.2.3.1 Berdasarkan
kepada bilangan
sekolah yang mempunyai kelas prasekolah.
5.2.3.2 Semua
sekolah yang mempunyai prasekolah dibekalkan dengan 5 unit komputer setiap
kelas. Ia tidak bergantung kepada bilangan pelajar. Peralatan hanya meliputi
komputer peribadi, pencetak dan tiada sistem rangkaian.
5.3 Projek Pusat Akses
Sekolah
5.3.1 Bilangan peralatan
yang dibekalkan adalah 10 unit komputer dan 1 unit pencetak bersama sistem
rangkaian dalaman dan meluas.
5.3.2 Sambungan
ke internet adalah melalui rangkaian schoolnet. Bagaimanapun terdapat sekolah
yang menggunakan kemudahan streamyx bagi tujuan sambungan ke internet.
5.3.3 Kriteria
pemilihan sekolah adalah :
5.3.3.1 Sekolah-sekolah luar
bandar yang mempunyai kemudahan makmal, bagaimanapun atas dasar kepentingan
dalam pendidikan terdapat juga sekolah-sekolah bandar yang menerima kemudahan
ini.
5.3.3.2 Sekolah mempunyai
kemudahan talian schoolnet.
5.3.3.3 Sekolah mempunyai bilik
khas yang boleh menempatkan 10 unit komputer
5.4 Schoolnet
5.4.1 Dasar
sedia ada adalah membekalkan jalur lebar ke semua sekolah. Oleh itu tidak ada
kriteria pemilihan sekolah.
5.4.2 Teknologi schoolnet
yang diguna pakai - terdapat 3 bentuk teknologi iaitu Asymmetrical Digital Subscriber Line
(ADSL) 1 Mbps - 5465 sekolah Wireless
Technology 1 Mbps - 635 sekolah dan Very Small Aperture Terminal (VSAT)
1 Mbps - 2973 sekolah. (VPN
Bonding 4 Mbps 591 buah sekolah)
5.4.3 Jumlah
sekolah yang mempunyai kemudahan SchoolNet sehingga Mac 2009 adalah sebanyak
9664 buah sekolah.
5.4.4 Sekolah
boleh memasang talian streamyx dengan syarat semua kos adalah ditanggung oleh
pihak sekolah.
5.5 Pembekalan
Peralatan ICT untuk PPSMI
5.5.1 Projek ini bermula pada
tahun 2002 dengan guru-guru Tahun 1 dan Tingkatan 1, yang mengajar subjek PPSMI
menerima pembekalan.
5.5.2 Tahun
pembekalan :
(a) Fasa 1 - pada tahun 2002
(b) Fasa 2 - pada tahun 2003
(c) Fasa 3 - pada tahun 2004
(d) Fasa 4 - pada tahun 2005
(e) Fasa 5 - pada tahun 2006
(f) Fasa 6 - pada tahun 2007
Bagi
fasa 2 hingga fasa 5 semua pembekalan diuruskan oleh pihak Time System Intergration
manakala bagi Fasa 6 oleh Syarikat MIMOS Berhad dan KUB Berhad.
5.5.3 Dasar
pembekalan peralatan ICT PPSMI adalah : memberikan notebook setiap seorang guru
yang mengajar subjek PPSMI setelah memenuhi kriteria iaitu mengajar subjek
PPSMI sekurang-kurang 3 waktu dalam tempoh 3 tahun berturut-turut.
5.5.4 Semua
sekolah layak menerima pembekalan berdasarkan jumlah kelas dan subjek PPSMI.
6.0 NORMA AGIHAN PERALATAN KOMPUTER BAGI
TUJUAN PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN DI KPM
6.1 Gred
41 dan ke atas
1
PC : 1 Pegawai
6.2 Gred
38
1
PC : 1 Pegawai
7.0 NORMA
AGIHAN PERALATAN KOMPUTER BAGI TUJUAN PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN DI SEKOLAH
7.1 Semua
Sekolah Menengah
7.1.1 Semua
guru berjawatan atau di luar norma kadar adalah 1PC:1 pegawai
7.1.2 Semua
Bidang yang ada adalah 1PC:5 pegawai
7.1.3 Kecuali
SMT 1PC:3 pegawai
7.1.4 Gred
22 hingga 26 adalah 1PC: 1 pegawai
7.1.5 Gred 17
adalah 1 PC:3 kakitangan bergantung kepada fungsi dan tugas; jika mengurus dan
mentadbir sistem aplikasi layak untuk
1PC:1Kakitangan
7.2 Semua
Sekolah Rendah kecuali sekolah kurang murid
7.2.2 Semua
guru berjawatan atau di luar norma kadar adalah 1PC:1 pegawai
7.2.3 Pengguna
aplikasi atau sistem adalah 1PC:1 pegawai
7.2.4 Lain-lain
gred sama seperi sekolah menengah.
8.0 PENYATAAN
KEMUDAHAN ICT DI DALAM PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN 2006-2010 (PIPP)
8.1 Usaha KPM
untuk melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, celik ICT dan menghadapi
cabaran baru kesan globalisasi dan perkembangan Teknologi Maklumat melalui
projek dan aktiviti-aktiviti ICT:
8.1.1 Dinyatakan
di dalam Teras kedua : Membangunkan Modal Insan ,
perkara 2.16,
PIPP.
8.1.2 Bentuk
projek & aktiviti telah dinyatakan di dalam perkara 2.26, PIPP.
8.1.3 Dinyatakan
di dalam Teras ketiga : Memperkasakan sekolah kebangsaan, perkara 3.10, PIPP.
8.1.4 Dinyatakan
di dalam Teras ketiga , perkara 3.24,
PIPP.
8.1.5 Peruntukan
kewangan projek berkaitan ICT :
Rujuk jadual 3.2 (Agihan Peruntukan Pembangunan RMKe-9 , PIPP)
9.0 TARIKH
KUATKUASA DASAR
9.1 Mengikut
Surat Pekeliling dan Surat Siaran yang telah dikeluarkan oleh KPM.
9.2 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 (PIPP).
No comments:
Post a Comment