PENEMPATAN GURU SANDARAN
SISWAZAH TERLATIH YANG MENGIKUTI SARJANA MUDA DENGAN PENDIDIKAN DI INSTITUT
PENGAJIAN TINGGI AWAM
1. PENYATAAN DASAR
1.1. Bahagian Pengurusan
Sekolah Harian menurunkan kuasa untuk melaksanakan penempatan Guru Sandaran
Siswazah Terlatih (GSST) yang telah tamat mengikuti Sarjana Muda Dengan
Pendidikan atau Diploma Perguruan dari seluruh Institusi Pengajian Tinggi Awam
(IPTA) kepada semua Jabatan Pelajaran Negeri melalui Surat Siaran yang
diedarkan setiap kali apabila melaksanakan penempatan guru.
1.2. Bahagian Pengurusan
Sekolah Harian menempatkan Guru Sandaran Siswazah Terlatih (GSST) yang telah
tamat mengikuti Sarjana Muda Dengan Pendidikan atau Diploma Perguruan ke
seluruh negeri berasaskan kepada Anggaran Belanja Mengurus (ABM) yang diperuntukkan
mengikut tahun semasa.
1.3. Bahagian Pengurusan
Sekolah Harian melaksanakan pengisian guru terlatih ke negeri-negeri berdasarkan
kekosongan jawatan dan opsyen melalui data OPMEN seperti yang diputuskan dalam
mesyuarat sebanyak empat kali setahun.
2. TUJUAN
2.1. Mengimbangkan bilangan
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Pegawai Perkhidmatan
Pendidikan Bukan Siswazah (PPPBS) di sekolah berasaskan keperluan opsyen / mata
pelajaran.
2.2. Menempatkan Pegawai
Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan
Bukan Siswazah (PPPBS) ke sekolah secara adil dan saksama berasaskan lokasi
sekolah.
2.3. Merapatkan jurang
pendidikan antara bandar dan luar bandar melalui penempatan guru yang berkesan.
3. PELAKSANAAN DASAR
3.1. Penempatan guru yang
diuruskan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian adalah berpandukan secara
amnya kepada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.3/75. Walaupun Surat Pekeliling
tersebut hanya memberi penekanan kepada pertukaran guru tetapi ia dibaca sekali
dengan penempatan guru seperti yang tercatat dalam memo Pengarah
Sekolah-sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia yang bertarikh 30 Ogos 1982
bertajuk Pertukaran Dan Penempatan Guru-guru Bagi Tahun 1983.
3.2. Surat Pekeliling
Perkhidmatan Kementerian Pendidikan bil.8 Tahun 1993 (Ruj: KP (PP)0002/17 Jld.5(1) bertarikh pada 29 Disember 1993;
Penurunan Kuasa Penempatan / Pertukaran Ke Jawatan Bukan Kenaikan Pangkat Pegawai
Perkhidmatan Pendidikan
3.3. Surat Pekeliling
Perkhidmatan Kementerian Pendidikan bil.4 Tahun 1996(Ruj: KP(PP)0002/17 Jld.6
bertarikh pada 11 Jun 1996; Penurunan Kuasa Penempatan / Pertukaran Ke jawatan
Bukan Kenaikan Pangkat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan siswazah dan Bukan
siswazah
3.4. Surat Pekeliling
Perkhidmatan Kementerian Pelajaran Bil. 4 Tahun 2005 (Ruj: KP(PP)0002/4/5
Jld.9(61) bertarikh pada 27 April 2005;Garis Panduan Pelaksanaan Pusingan Kerja
Pegawai dan Anggota Kumpulan Sokongan Kementerian Pelajaran Malaysia.
3.5. Surat Siaran Bilangan
KP(PP)00221/189/14(32) merujuk kepada mekanisme pelaksanaan dan pelan tindakan
susulan kepada keputusan Jemaah Menteri berhubung dengan memorandum bersama KPM
dan KPTM ialah melalui penubuhan Jawatankuasa Pemandu Tangani Ketidakseimbangan
Keperluan dan Penawaran Guru (TKKPG) yang dipengerusikan oleh YB. Menteri
Pelajaran Malaysia. Berdasarkan Jawatankuasa yang dibentuk, Bahagian Pengurusan
Sekolah Harian (BPSH) diberi tanggungjawab
untuk mengurusetiakan Pasukan
Petugas (PP) penempatan.
4. KAEDAH PELAKSANAAN
4.1. Bekalan Guru
4.1.1. Sektor Pengurusan
Sekolah Rendah (SPSR) menerima bekalan guru dari Institut Pendidikan Guru (IPG)
dan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) untuk ditempatkan ke sekolah rendah.
4.1.2. Sektor Pengurusan
Sekolah Menengah (SPSM) menerima bekalan guru dari Bahagian Pengurusan Sumber
Manusia yang diperolehi dari semua Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) untuk
ditempatkan ke sekolah menengah.
4.2. Kriteria Pelaksanaan
Penempatan
4.2.1. Untuk mengisi
keperluan perjawatan berasaskan sekolah.
4.2.2. Untuk mengisi
kekosongan opsyen di sekolah menengah manakala sekolah rendah pula berasaskan
jenis sekolah / aliran bahasa pengantar.
4.3. Prinsip Pelaksanaan
Penempatan
4.3.1. Dengan mengambil kira
jumlah perjawatan guru siswazah dan bukan siswazah yang telah diluluskan
mengikut waran perjawatan berasaskan sekolah
bagi tahun berkenaan
4.3.2. Mempertimbangkan
permintaan guru siswazah dan bukan siswazah dari negeri-negeri yang berkenaan
4.3.3. Mengambil kira
pertukaran guru antara negeri
4.3.4. Mengambil kira
keluaran guru dari IPTA / IPG Agihan penempatan guru akademik ke Bahagian
Sekolah
4.3.5. Mengambil kira agihan
penempatan guru akademik ke Bahagian Sekolah Berasrama Penuh / Kluster
4.3.6. Mengambil kira agihan
penempatan guru akademik ke Bahagian Pendidikan Teknik Dan Vokasional
4.3.7. Mengambil kira agihan
penempatan guru akademik ke Bahagian Pendidikan Islam
4.3.8. Mengambil kira agihan
penempatan guru akademik ke Bahagian Pendidikan Khas, dan
4.3.9. Mengambil kira agihan
penempatan guru akademik ke Bahagian Sukan, Seni, dan Kokurikulum.
4.4. Keutamaan Penempatan
4.4.1. Pemegang biasiswa
KPM.
4.4.2. Pemegang pinjaman
pelajaran KPM
4.4.3. Pemegang Pinjaman
PTPTN
4.4.4. Bukan tajaan
(berdasarkan kekosongan jawatan).
4.5. Dasar Terbaru
4.5.1. Berasaskan PIPP
Keutamaan penempatan ialah ke kawasan luar bandar dan pedalaman mengikut
keperluan opsyen.
5. TARIKH KUATKUASA
5.1. Pindaan Garis Panduan
pelaksanaan penempatan guru oleh Bahagian Pengurusan Sumber Manusia ke sekolah
iaitu Pindaan Tatacara Pelantikan Guru-Guru Untuk Berkhidmat Dengan KPM telah
digunapakai pada 15 September 2006.
5.2. Berdasarkan pindaan
ini, IPTA akan membekalkan guru untuk sekolah menengah manakala IPGM akan
membekalkan guru untuk sekolah rendah Tatacara tersebut hanya melibatkan
guru-guru yang dikeluarkan oleh KPTM dan bagi guru sekolah menengah sahaja.
No comments:
Post a Comment