1. PENGENALAN
DASAR
1.1
Setiap aduan yang diterima perlu diberi layanan dan maklum balas kepada semua
pihak yang berkepentingan bagi memastikan integriti Kementerian Pelajaran
dipertingkatkan dan diperkukuhkan.
1.2 Dasar
pengurusan aduan adalah berpandukan kepada arahan-arahan yang
dikeluarkan dari semasa ke semasa seperti berikut :
a. Pekeliling
Kemajuan Pentadbiran Awam
i. Pekeliling Kemajuan Pentadbiran
1/2009 : PenambahbaikanProses Pengaduan Awam
ii. Surat
Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bil. 1 Tahun 2002 : Meningkatkan
Keberkesanan Pengurusan Pengaduan Awam.
iii. Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 20/1998 Tindakan Segera Terhadap Aduan Awam
b. Arahan
Menteri Pelajaran Malaysia
i. Penubuhan
Jawatankuasa Induk Menangani Gejala Disiplin
ii. Pewujudan
saluran melalui talian bebas tol : 1 800 88 4774,
e-mail ( adudisiplin@moe.gov.my),
faksimili dan Sistem Pesanan Ringkas (SMS @ 33238 atau 33ADU)
iii. Penubuhan
Urus Setia Adu disiplin, 2 orang pegawai, seorang Pembantu Tadbir (N17) dan
Pembantu Tadbir Rendah (N11).
iv. Pewujudan talian
Khidmat Pelanggan Kementerian Pelajaran Malaysia (03-77237070) dan talian
c. Akta
Pendidikan 1996 (Akta 550)
- Pemeriksaan institusi pendidikan oleh Ketua Pendaftar (Seksyen 99 dan 100)
- Kesalahan dan Penalti (Seksyen 136)
2.
TUJUAN
Mewujudkan pengurusan aduan dan
pengendalian siasatan yang lebih efisien dan efektif bagi menjamin
semua pihak yang terlibat mendapat pembelaan yang sewajarnya supaya :
- dapat mengurangkan aduan yang berulang-ulang terhadap perkhidmatan awam.
- dapat meningkatkan mutu perkhidmatan melalui tindakan pembetulan dan penambahbaikan terhadap sistem pengurusan kualiti.
- kadar penyelesaian aduan yang diterima daripada orang awam dapat dikurangkan.
3.
PELAKSANAAN DASAR
3.1 Penetapan
Petunjuk Prestasi Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia 2009
Piagam Pelanggan
Memastikan maklum balas
pertanyaan atau aduan pengurusan sekolah dan disiplin murid menepati
tempoh-tempoh berikut :
- Akuan penerimaan dalam tempoh 1 hari bekerja
- Maklum balas awal dalam tempoh 10 hari bekerja
- Laporan status aduan dalam tempoh 14 hari bekerja
3.2. Sistem
Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008 dan PK 04 - Pengurusan
Aduan
i. Prosedur
ini bertujuan untuk memastikan proses pengurusan aduan dilaksanakan dengan
cekap dan teratur supaya tindakan penambahbaikan terhadap sistem pengurusan
kualiti dapat dilaksanakan secara berkesan dan berterusan. Setiap aduan diurus
dalam tempoh 14 hari bekerja.
ii. Prosedur
ini diguna pakai oleh Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pelajaran Negeri
dan Pejabat Pelajaran Daerah.
3.3 Kategori
aduan yang disediakan berdasarkan kepada kategori yang digunakan untuk
tujuan pelaporan aduan mengikut Surat Pekeliling Kemajuan
Pentadbiran Awam (SPKPA) Bil. 1 Tahun 2002 telah disemak semula dan dipinda.
Kategori aduan adalah seperti berikut :
- Kelewatan Atau Tiada Tindakan
- Tindakan Tidak Adil
- Kekurangan Kemudahan Awam Kepincangan Perlaksanaan Dasar Dan Kelemahan Undang- undang
- Salah guna Kuasa/Penyelewengan
- Salah laku Anggota Awam
- Kegagalan Mengikut Prosedur Yang Ditetapkan
- Kegagalan Penguatkuasaan
- Kualiti Perkhidmatan Yang Tidak Memuaskan Termasuk Kaunter dan Telefon
- Pelbagai Aduan
3.4 Terhad
dalam Bidang Kuasa dan Kawalan Kementerian Pelajaran Malaysia tidak
termasuk perkara-perkara yang berkaitan dengan dasar Kerajaan yang telah
ditetapkan dan perkara-perkara yang berada di bawah bidang kuasa Badan Pencegah
Rasuah, Biro Bantuan Guaman, Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Pengurusan
Kerajaan dan Jawatankuasa Kira-Kira Awam . Perkara tersebut adalah seperti
berikut:
i. Salah laku
Pengurusan dan Pentadbiran/ Penjawat Awam/Murid
ii. Berlaku
dalam institusi pendidikan, pegawai perlu menjalankan siasatan dan
tindakan.
iii. Kes dalam
siasatan polis, pegawai perlu mendapatkan maklumat status kes berkaitan dan
tindakan pihak institusi pendidikan berkenaan.
iv. Kes bukan
dalam siasatan polis di luar institusi pendidikan, pegawai perlu mendapatkan
kerjasama pihak-pihak yang berkaitan.
4. KAEDAH
PELAKSANAAN
·
- Aduan diterima melalui saluran telefon, e-mel, datang sendiri, laman web, surat rasmi, surat layang dan faksimili.
- Mengeluarkan Surat Akuan Terima kepada pengadu yang memberi butiran lengkap dalam tempoh 1 hari dari tarikh surat diterima.
- Menjalankan siasatan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh surat aduan diterima.
- Menyediakan laporan hasil siasatan dan mendapatkan ulasan dan pengesahan ketua jabatan untuk tindakan lanjut
- Memberi maklum balas kepada pengadu dalam tempoh 14 hari dari tarikh aduan diterima
- Menyediakan analisis aduan setiap bulan dan dilaporkan dalam Mesyuarat Pengurusan untuk tindakan penambahbaikan
- Mengambil tindakan pembetulan untuk menyelesaikan aduan dan mengemukakan laporan kemajuan mengenai tindakan-tindakan pembetulan yang diambil dari semasa ke semasa
- Menyimpan rekod mengenai semua aduan yang mengandungi maklumat asas seperti tarikh aduan diterima, tarikh surat akuan dikeluarkan, status aduan, keputusan Jawatankuasa dan tindakan pembetulan yang telah atau sedang diambil.
5. Tarikh
Kuatkuasa
·
- Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bil. 4 1992
- Akta Pendidikan berkuatkuasa pada Tahun 1996
- April 2004 ( Urus Setia Adu Disiplin)
No comments:
Post a Comment