1. PENYATAAN
DASAR
Dasar Pendidikan Pencegahan
Dadah, Bahagian Pengurusan Sekolah Harian adalah dasar mengenai keperluan
murid, guru, kakitangan dan ibu bapa untuk menerima pendidikan pencegahan dadah
bagi memastikan institusi pendidikan bebas dadah yang merupakan salah satu
objektif Dasar Dadah Negara. Dasar ini dilaksanakan melalui empat
pendekatan utama iaitu pengurusan dan kepimpinan, kurikulum, kokurikulum dan
pembentukan sahsiah.
2. TUJUAN
2.1 Pendidikan
Pencegahan Dadah dilaksanakan bertujuan untuk memberi pengetahuan, kesedaran
dan keinsafan kepada murid, guru, kakitangan pendidikan dan ibu bapa agar
mereka menjauhi dan berupaya menentang ancaman dadah. Pelaksanaan pendidikan
pencegahan dadah ini juga dilaksanakan bagi mencapai objektif-objektif berikut:
i. Meningkatkan
pengetahuan, kefahaman, kemahiran Pendidikan Pencegahan Dadah
kepada murid, guru dan kakitangan sekolah supaya dapat mengelakkan diri
daripada terjebak dengan dadah.
ii. Membina
ketahanan dan jati diri yang tinggi dalam kalangan murid dari segi fizikal,
emosi, mental dan rohani.
iii. Membentuk
budaya sihat, tingkah laku positif dan amalan nilai-nilai murni di kalangan
murid sekolah.
iv. Melibatkan
dan mewujudkan permuafakatan masyarakat sekolah dengan masyarakat luar sekolah
dalam usaha mencegah dadah.
v. Menyediakan
alternatif-alternatif yang berfaedah supaya dapat menyekat murid sekolah
daripada terlibat dengan dadah.
3. PELAKSANAAN
DASAR
3.1 Pada
19 Februari 1983, Y.A.B. Perdana Menteri telah mengisytiharkan dadah sebagai
musuh nombor satu negara semasa melancarkan Hari Anti Dadah Kebangsaan. Dalam
hal ini, Kementerian Pelajaran Malaysia telah diberi tanggungjawab untuk
merancang dan melaksanakan Program Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) di
sekolah. Pengurusan Pendidikan Pencegahan Dadah yang dilaksanakan oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia adalah juga berasaskan kepada perkara-perkara
berikut :
3.1.1 Arahan
Y.A.B. Perdana Menteri No. 1 tahun 2004 - Jentera Penyelarasan Pelaksanaan
Dasar Membanteras Gejala Dadah Negara seperti peruntukan dalam Lampiran A bagi
perenggan berikut:
- Kementerian Pelajaran
- Merangka perancangan tahunan program pendidikan pencegahan dadah di peringkat pra sekolah, sekolah rendah, sekolah menengah, maktab perguruan dan kolej di bawah tanggungjawab kementerian;
- Mengemukakan perancangan tahunan berkenaan kepada AADK untuk semakan dan perakuan bagi pertimbangan dan kelulusan Kementerian Kewangan;
- Melaksanakan program pendidikan pencegahan dadah yang telah diluluskan;
- Memantau dan menilai pelaksanaan program pendidikan pencegahan dadah yang dilaksanakan dan mengenal pasti isu-isu pelaksanaan serta memperakukan cadangan penyelesaiannya.
3.1.2
Surat Arahan Bil. KP (BS/HEP)8543/041/JldIV(1) bertarikh 1 Jun 2005 (Lampiran
1) kepada Pengarah Pelajaran Negeri telah meminta mulai 1 Jun 2005, Unit
Pendidikan Pencegahan Dadah diperbesarkan tanggungjawab melaksanakan
program-program pendidikan pencegahan rokok, alkohol, dadah, dan HIV/AIDS
meliputi murid-murid sekolah rendah, menengah, guru dan ahli-ahli PIBG.
3.2 Pendidikan
Pencegahan Dadah menyokong usaha untuk membangunkan sumber manusia yang
mempunyai nilai modal manusia dan modal sosial yang tinggi. Tugas ini
merangkumi usaha-usaha pendidikan pencegahan rokok, dadah, inhalan, alkohol dan
HIV/AIDS terhadap kumpulan sasaran melalui strategi-strategi berikut:
i.
Pencegahan
Pencegahan merupakan strategi
jangka panjang yang bertujuan melindungi murid daripada terlibat dengan dadah.
Para murid perlu diberi pengetahuan, kesedaran dan kemahiran yang boleh
mencegahnya daripada pengaruh dadah. Strategi pencegahan juga memberi penekanan
kepada usaha membina kekuatan diri yang mencegah murid terlibat dengan dadah
walaupun bekalan pelbagai jenis dadah sukar dihapuskan. Di peringkat
kebangsaan, terdapat 7 program dijalankan iaitu :
- Nafas Segar (murid Tahun 5)
- Kolokium Kepimpinan Pendidikan Pencegahan DadahTingkatan 4)
- Program Gerak Sedar Bersepadu (PROGRES) (murid Tingkatan 2)
- Jambori Skim Lencana Antidadah (SLAD) (murid Tingkatan 2)
- Karnival Pendidikan Pencegahan Dadah (Menengah dan Rendah)
- Tunas Pendidikan Pencegahan Dadah (murid Tahun 6)
- Seminar Pendidikan Pencegahan Dadah (murid Tingkatan 6 Rendah)
- Sahabat Pendidikan Pencegahan Dadah @ Petronas (menengah dan rendah)
ii. Bimbingan
dan Pemulihan
Strategi ini memberi perhatian
kepada murid yang mempunyai masalah, berada dalam keadaan berisiko dan dikesan
baru mencuba dadah atau inhalan. Murid dalam kategori tersebut perlu melalui
proses kaunseling, bimbingan dan pemantauan yang berterusan supaya tidak
mengalami ketagihan terhadap dadah. Terapi psikologi seperti runding cara dan
bimbingan secara berterusan akan mencegah tabiat ketagihan dadah dan
menggalakkan proses sosialisasi murid berkenaan di sekolah.
iii. Pembangunan
dan Kemajuan Sumber Tenaga Manusia
Keberkesanan strategi dan
Pendidikan Pencegahan Dadah di peringkat kebangsaan, negeri, daerah/bahagian
dan sekolah berkait rapat dengan adanya sumber tenaga manusia yang cukup dan
terlatih. Perhatian utama perlu diberikan untuk menyediakan secukupnya sumber
tenaga manusia yang terlatih dalam pengetahuan yang praktis, kemahiran kerja
dan rangkaian kerja PPDa. Latihan lanjutan dalam pelbagai disiplin adalah perlu
dalam menentukan keberkesanan kos pengurusan dan kemajuan tenaga manusia.
Antara latihan yang dilaksanakan pada setiap tahun ialah :
- Seminar Pendidikan Pencegahan Dadah Pentadbir Sekolah
- Kursus Jurulatih Utama Pendidikan Pencegahan Dadah Sekolah Rendah dan Menengah
- Seminar Pendidikan Pencegahan Dadah untuk Ibu Bapa
- Kursus Jurulatih Utama Sahabat PPDa-PETRONAS
- Kursus Fasilitator Sahabat PPDa-PETRONAS
iv. Penerbitan
dan Publisiti
Penerbitan dan Publisiti amat
penting dalam usaha untuk menyebarkan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran
kepada murid, guru dan ibu bapa. Penerbitan bahan seperti video, buletin,
pamplet, risalah, dan buku panduan akan dapat menyebarkan segala maklumat
tentang PPDa. Antara bahan penerbitan yang telah diterbitkan ialah :
- Panduan Pelaksanaan Pendidikan Pencegahan Dadah di Sekolah.
- Tatacara Tindakan ke Atas Kes-kes Penggunaan Dadah di Kalangan Murid di Sekolah.
- Buku Log Skim Lencana Antidadah
- Buku Log Pemantauan PPDa (Murid Terlibat Dadah)
- Buku Perancangan Strategi 5 Tahun 2007-2011
- Modul PROSIDAR (2008)
Selain daripada penerbitan, Pusat
Sumber dan bilik pameran pendidikan pencegahan dadah perlu diwujudkan di
peringkat Kementerian, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran
Daerah/Bahagian dan sekolah.
v. Penyelidikan
dan Penilaian
Penyelidikan dan kajian akan
menjadi pemangkin kepada pemantapan dan keberkesanan strategi Program
Pendidikan Pencegahan Dadah. Kajian epidemiologikal atau perkembangan masalah
dadah semasa akan menghasilkan rumusan terbaik ke arah modifikasi strategi bagi
mencapai sasaran yang ditetapkan. Antara kajian yang akan diterbitkan ialah
seperti berikut:
- Kajian Tentang Tingkah laku Sosial Pelajar di Kawasan
- Kajian Mengenai Keterlibatan/Ke fungsian PIBG dalam PPDa di
- Kajian Sejauh mana Kefahaman Pelajar Tentang HIV/AIDS
- Kajian Masalah Guru PPDa dalam Melaksanakan Program PPDa di Sekolah
- Mengkaji Sejauh mana Kefahaman Pentadbir Sekolah Berkaitan PPDa di Peringkat Sekolah
- Kajian Masalah Penagihan Alkohol dalam Kalangan Pelajar
Di samping itu, penilaian
keberkesanan program juga dilaksanakan bagi setiap program yang dilaksanakan ke
arah penambahbaikan kepada program sedia ada.
vi. Permuafakatan
/ Penyelarasan
Pengurusan dan pelaksanaan
Program Pendidikan Pencegahan Dadah memerlukan kerjasama yang bersepadu dengan
melibatkan pelbagai agensi dan pertubuhan. Berikut adalah antara agensi yang
terlibat dalam perkongsian pintar program-program pendidikan pencegahan dadah
iaitu :
- PETRONAS - Program Sahabat PPDa-PETRONAS.
- Agensi Antidadah Kebangsaan
- Ujian
Urin
- Program
Intervensi Pelajar
- Program
Sekolah Gemilang AADK (SEGAK)
- Kem
Kecemerlangan Intelek Murid (INTIM)
- CD
Pintar Interaktif
- TUNAS
- Bahagian Farmasi, Kementerian Kesihatan Malaysia - Ceramah Kenali Ubat-ubatan
- Universiti Malaysia - Langkah ke Menara Gading
Usaha-usaha penyelarasan
dipertingkatkan di semua peringkat pelaksanaan program supaya aktiviti yang
dilaksanakan dapat mencapai objektif yang ditetapkan. Dalam hal ini,
Kementerian Pelajaran Malaysia turut menjadi ahli bagi
jawatankuasa-jawatankuasa berikut :
- Jawatankuasa Kabinet Membanteras Gejala Dadah (JKMD)
- Majlis Tindakan Membanteras Dadah (MTMD) Peringkat Kebangsaan
- Jawatankuasa Bertindak Pendidikan Pencegahan dan Publisiti (JPPP) yang dipengerusikan oleh Y.B. Menteri Pelajaran.
4. KAEDAH
PELAKSANAAN
4.1 Secara
umumnya program PPDa dilaksanakan secara bersepadu melalui empat pendekatan
utama seperti yang dinyatakan dalam Buku Panduan Pelaksanaan Pendidikan
Pencegahan Dadah di Sekolah.
4.1.1 Pengurusan
dan Kepimpinan
- Penubuhan Jawatankuasa PPDa di
- Perancangan dan pelaksanaan
- Pemantauan dan kajian
- Perkembangan
- Penyelidikan dan
- PPDa di televisyen dan
- Gerak Sedar Bersepadu (PROGRES).
- Ujian Urin di sekolah menengah bersama AADK.
4.1.2 Kurikulum
- Mesej Jauhi Dadah.
- PPDa dalam KBSM.
- Program Sifar Dadah Sekolah Rendah (PROSIDAR) - PPDa melalui Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.
- Ceramah dan pameran antidadah.
4.1.3 Kokurikulum
- Skim Lencana Antidadah (SLAD).
- Aktiviti perkhemahan.
- Karnival PPDa:
II.
I.
- 1.Deklamasi sajak antidadah
- 2.Boria antidadah
- 3.Nasyid antidadah
- 4.Dikir barat antidadah
- 5.Melukis poster antidadah
- 6.e-PPDa
4.1.4 Pembangunan
Sahsiah Antidadah
- Program keibubapaan bersama PEMADAM dan AADK.
- Program Waja Diri bagi pelajar lelaki dan perempuan yang berisiko di sekolah rendah dan di sekolah menengah.
- Program Intervensi Pelajar (PIP) bersama AADK.
- Jambori SLAD.
- Seminar PPDa Tingkatan 6 Rendah.
- Latihan personal dan interpersonal bersama AADK.
- Sahabat PPDa / Petronas.
5. TARIKH
KUATKUASA
Tarikh kuatkuasa adalah pada 19 Februari
1983, selaras dengan pengisytiharan “Dadah Musuh Utama Negara” oleh
Jawatankuasa Kabinet Antidadah pada tarikh tersebut.
No comments:
Post a Comment