Social Icons

-

Thursday, October 28, 2010

Mahu subjek Sejarah syarat wajib ke IPTA

SAYA menyokong penuh pengumuman yang dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin iaitu subjek Sejarah wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia mulai tahun 2013. Ini adalah rentetan yang pernah disuarakan oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya subjek Sejarah diwajibkan di sekolah rendah. Profesor Madya Dr. Shakila Yacob pula mencadangkan agar diambil satu pendekatan bersepadu dengan merombak atau menggantikan mata pelajaran Sivik dan Kajian Tempatan dengan pengajian sosial yang mengkaji masyarakat termasuk sejarah, sivik, geografi dan ekonomi. Dengan itu pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) akan menggantikan KBSR yang akan menjadikan Sejarah sebagai subjek teras di sekolah rendah pada tahun 2014.

Kepentingan subjek itu seharusnya mempunyai kesinambungan dari peringkat rendah hingga peringkat menengah dengan pelaksanaan yang lebih efektif. Justeru, subjek Sejarah perlu diberi tempat yang setaraf dengan bahasa Melayu. Dengan itu, ia bukan sahaja menjadi subjek teras tetapi sekurang-kurangnya perlu lulus untuk mendapat sijil SPM. Sekiranya, salah satu tidak lulus maka pelajar tidak layak mendapat sijil SPM.

Keduanya, ia menjadi syarat penting ataupun perlu kredit dalam SPM untuk kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam, malahan diambil kira dalam permohonan ke jawatan Perkhidmatan Awam. Walaupun cadangan ini mungkin menimbulkan bantahan, tetapi kita harus melihat kepentingannya kepada negara. Kita harus sedar pembelajaran sejarah bukan hanya penghafalan fakta semata-mata tetapi perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas.

Menurut Dr. Shakila, sejarah dapat membangunkan common values dalam usaha melahirkan identiti bersama (shared identity) yang dapat mewujudkan satu bangsa Malaysia yang bersatu sebagaimana matlamat wawasan 2020. Oleh itu, kefahaman sejarah boleh membantu pelajar menganalisis dan memahami perkembangan kontemporari atau politik masa kini, ideologi dan identiti sesuatu masyarakat.

Melalui pembelajaran Sejarah, kita berupaya membina integrasi nasional menerusi pemahaman murid mengenai sejarah dan tamadun bangsa.

Saya kemukakan tiga kepentingan pembelajaran sejarah, pertamanya memahami latar belakang negara. Ini termasuklah Perlembagaan, pembinaan sistem politik, sistem beraja, struktur kaum, agama, sosial budaya, bahasa dan sebagainya. Keduanya, menghormati hak setiap warganegara, terutamanya pemahaman kontrak sosial yang membawa kepada situasi menang-menang, contohnya orang Melayu mendapat hak istimewa tetapi kaum lain mendapat kerakyatan dan hak sebagai warganegara.

Ketiganya, rasionalisasi hubungan antara kaum. Maklumat dan fakta yang dipelajari dalam sejarah boleh mewujudkan pemikiran yang rasional antara kaum. Ini kerana sekiranya kita faham hak sebagai warganegara dan hak yang dijamin dalam Perlembagaan, maka kita tidak perlu rasa curiga antara kaum. Ini amat penting kerana sejak kebelakangan ini, ada pihak yang mula membangkitkan isu sensitif dan berunsur perkauman.

Kemelut ini membawa kepada peringatan dalam Mesyuarat Majlis-Majlis Raja Ke-215 yang menjamin hak istimewa Melayu dan hak sah kaum lain seperti yang terkandung dalam perkara 153 Perlembagaan Malaysia. Malahan dalam Perhimpunan Agung UMNO Ke- 61 juga ditegaskan kepentingan pemahaman Perlembagaan Negara.

Rumusannya, saya tertarik dengan pandangan Prof. Datuk Shamsul Amri Baharudin dalam ulasannya mengenai peringatan Majlis-Majlis Raja, pentingnya dialog berterusan kerana rakyat Malaysia lebih suka tongue wagging not parang wielding, lebih suka bertikam lidah daripada berparang.

Justeru kefahaman sejarah dengan mendalam mampu melahirkan pelajar yang bukan menghafal semata-mata, tetapi mampu mencari kebenaran, berfikir dengan hujah yang konkrit dan rasional dalam pemikiran dan tindakan.

Sekiranya falsafah ini dapat diterap kepada pelajar, tentu kepelbagaian dan perbezaan yang wujud mampu menjadikan Malaysia sebagai bangsa yang hebat dan berjaya di dunia. Saya penuh yakin untuk membina negara bangsa Malaysia yang bersatu, pendidikan merupakan asas yang paling penting untuk melahirkan generasi yang bertoleransi, bekerjasama, saling memahami, hormat-menghormati dan rasa milik bersama dalam sebuah negara.

Ini adalah kerana secara pastinya selama 11 tahun pelajar berada di sekolah rendah dan menengah, kemudiannya menyambung lagi pengajian di peringkat diploma, ijazah, sarjana dan kedoktoran. Begitulah banyak masa untuk membina modal insan, sebelum bekerja di pasaran sama ada swasta, politik, kerajaan dan sebagainya.

Oleh itu, segala ilmu yang diberikan kepada pelajar seharusnya dapat membina identiti negara bangsa Malaysia. Seterusnya menanam rasa cinta terhadap negara dengan penuh ikhlas kerana inilah bumi kita berpijak dan merupakan tempat yang kita mencari rezeki dan nikmat keamanan.

Maka, wajarlah subjek Sejarah dimartabatkan bagi membina negara bangsa Malaysia yang kuat dan berdaya saing di peringkat global.

Ahmad Fadzil Mat Min

Bahau, Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment

Senarai Sekolah 1 Malaysia

Isi menu tab 2
Isi menu tab 3
Isi menu tab 4
  1. SMK Derma
  2. SM Sains Syed Tuanku Putra
  3. SMK Jitra
  4. SMK Agama Baling
  5. SMK Sultan Badlishah
  6. SM Sultan Abdul Halim
  7. SM Sains Sultan Mohammad Jiwa
  8. SM Sains Pokok Sena
  9. SMK Abdullah Munsyi
  10. SMK Dato’ Onn
  11. SM Sains Tun Syed Sheh Shahabudin
  12. SMK King Edward VII
  13. SM Clifford
  14. SMK Seri Perak
  15. SMK Tengku Menteri
  16. SMK Raja Permaisuri Bainun
  17. SM Sains Raja Tun Azlan Shah
  18. Sekolah Tuanku Abdul Rahman
  19. Kolej Melayu Kuala Kangsar
  20. SM Sains Teluk Intan
  21. SMK Victoria
  22. SMK Taman Tun Dr. Ismail
  23. SMK Aminuddin Baki
  24. SM Sains Selangor
  25. SMK Seri Bintang Utara
  26. SMK Seri Bintang Selatan
  27. SK Seri Bintang Utara
  28. SK Seri Bintang Selatan
  29. SMK(P) Sri Aman
  30. SMK Sungai Besar
  31. SMK Bandar Baru Bangi
  32. SMK Kuala Kubu Bharu
  33. SMK Telok Datok
  34. Kolej Islam Sultan Alam Shah
  35. SM Agama Persekutuan Kajang
  36. SM Sains Kuala Selangor
  37. SMK Sungai Pusu
  38. SMK Putrajaya 1, Presint 8
  39. Sekolah Alam Shah, Putrajaya
  40. Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya
  41. SK Putrajaya 1, Presint 8
  42. SK Putrajaya 2, Presint 9
  43. SMK Dato’Sedia Raja
  44. SMK Bandar Baru Serting (FELDA)
  45. SM Agama Persekutuan Labu
  46. Kolej Tunku Kurshiah
  47. Sekolah Dato Abdul Razak
  48. SM Sains Tuanku Jaafar
  49. SMK Abdul Rahman Talib
  50. SMK Seri Pekan
  51. SM Sains Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
  52. SM Sains Tengku Abdullah
  53. SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan
  54. Sekolah Sultan Haji Ahmad Shah, Pekan
  55. SMK Dato’Dol Said
  56. SMS Muzaffar Shah
  57. SMK Tun Habab
  58. SMK Dato’ Sri Amar Diraja
  59. SM Sains Muar
  60. SM Sains Johor, Kluang
  61. Sekolah Tun Fatimah
  62. SM Sains Kota Tinggi
  63. SMK Agama Segamat
  64. SMK Dato’ Penggawa Barat
  65. SMK (P) Temenggong Ibrahim
  66. SMK Matang
  67. SM Sains Sultan Mahmud
  68. SM Sains Dungun
  69. SMKA Sheikh Abdul Malek
  70. SMK Kamil
  71. SM Dato Ahmed Maher
  72. SM Sains Tengku Muhamad Faris Petra
  73. SM Sains Machang
  74. SMKA Naim Libanat
  75. SM Sains Pasir Puteh
  76. SMK Elopura
  77. SMK Pengiran Omar
  78. SMK Tenom
  79. SM Sains Sabah Kota Kinabalu
  80. SM Sains Lahad Datu
  81. SMK Labuan
  82. SM Sains Labuan
  83. Kolej Datuk Patinggi Abang Haji Abdillah
  84. Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang
  85. SMK Bahasa Malaysia
  86. SMK Three Rivers
  87. SM Sains Kuching
  88. SM Sains Miri, Sarawak
 

Sample text

Sample Text

Sekiranya anda ingin berkongsi informasi yang sahih mengenai pendidikan di Malaysia, sila email ke alamat ensiklopediapendidikan@gmail.com Majulah Dunia Pendidikan Untuk Agama Bangsa & Negara