100 peratus murid ikuti program perintis 2010 dapat kuasai 3M
Putrajaya: Program Literasi dan Numerasi (LINUS) yang diperkenalkan Kementerian Pelajaran berjaya apabila 100 peratus murid yang melalui saringannya sejak 2010 berjaya menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi.
Daripada 445,042 murid Tahun Tiga pada 2012 yang melalui saringan program berkenaan di 7,723 sekolah rendah seluruh negara sejak tiga tahun lalu, 99.84 peratus berjaya menguasai kemahiran literasi manakala 99.92 peratus sudah boleh menguasai kemahiran numerasi.
Putrajaya: Program Literasi dan Numerasi (LINUS) yang diperkenalkan Kementerian Pelajaran berjaya apabila 100 peratus murid yang melalui saringannya sejak 2010 berjaya menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi.
Daripada 445,042 murid Tahun Tiga pada 2012 yang melalui saringan program berkenaan di 7,723 sekolah rendah seluruh negara sejak tiga tahun lalu, 99.84 peratus berjaya menguasai kemahiran literasi manakala 99.92 peratus sudah boleh menguasai kemahiran numerasi.
Timbalan Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian
Pelajaran, Shamsuri Sujak, berkata program LINUS juga membantu
kementerian mengenal pasti murid berkeperluan khas yang mengalami
kekangan tertentu seperti masalah pembelajaran, pertuturan, pendengaran,
penglihatan, terencat akal, deria dan fizikal.
Sembilan saringan
“Pencapaian itu dianggap kejayaan membanggakan berikutan angkanya menepati sasaran kementerian iaitu 100 peratus murid kohort pertama berjaya menguasai kemahiran berkenaan sebelum memasuki Tahun Empat pada 2014 kecuali murid berkeperluan khas.
“Mereka semua mengikuti sembilan saringan secara keseluruhan membabitkan tiga tapisan setiap tahun dan diberi penekanan terhadap kemahiran 3M dalam Bahasa Malaysia,” katanya.
Sementara itu, Ketua Pejabat Pengurusan Pelaksanaan Kementerian Pelajaran, Dr Noorliza Zakuan, berkata kementerian melaksanakan LINUS 2.0 sebagai usaha berterusan bagi memastikan semua murid dapat menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira apabila memasuki Tahun Tiga.
Katanya, LINUS 2.0 adalah program pemantapan dan penambahbaikan LINUS pertama yang diperkenalkan kementerian pada 2010.
Jelas beliau, berdasarkan amalan sebelum ini, kementerian akan melakukan saringan sebanyak tiga kali tetapi menerusi LINUS 2.0 semua murid tahap satu hanya perlu menduduki dua peringkat saringan.
“Semua murid, sama ada yang sudah atau belum menguasai literasi dan numerasi, wajib menjalani ujian saringan LINUS 2.0. Pada masa ini, saringan lisan bahasa Malaysia akan berjalan dari 10 hingga 15 Mei, manakala penulisan pula mulai 20 hingga 30 April ini.
“Bagi Bahasa Inggeris pula ujian saringan akan dijalankan menjelang akhir Mei depan bagi kita memperoleh data asas untuk mengetahui sejauh mana tahap penguasaan bahasa kedua dalam kalangan semua murid.
Program pemulihan
“Bagi LINUS 2.0, kita memastikan murid yang tidak menguasai Bahasa Inggeris dimasukkan ke program pemulihan secepat mungkin (seawal Tahun Satu) selepas dikesan mempunyai masalah pembelajaran,” katanya.
LINUS diperkenalkan kementerian pada 2010 dengan sasaran memastikan semua murid kecuali yang bermasalah pembelajaran dan pendidikan khas, boleh menguasai literasi dan numerasi sebaik memasuki Tahun Empat.
Menerusi program LINUS, murid digalak mencapai standard literasi dan numerasi pada tiga tahun pertama sekolah rendah bagi mengupayakan mereka mengikuti kurikulum persekolahan pada tahun berikutnya, tidak hilang minat atau tercicir dalam pelajaran pada peringkat seterusnya.
Sejak LINUS diperkenalkan, kementerian berjaya mewujudkan pangkalan data lengkap mengenai profil literasi dan numerasi murid mengikut kelas, sekolah, daerah dan negeri di seluruh negara.
Sasar 100 peratus
Data ini penting bagi memastikan semua murid tahap satu memiliki kemahiran asas membaca dan mengira pada peringkat awal supaya mereka boleh berdepan dengan kurikulum sekolah yang semakin mencabar pada tahun berikutnya.
Mengulas lanjut, Dr Noorliza berkata kementerian mensasarkan kadar 100 peratus literasi dan numerasi melalui Program LINUS bagi semua murid Tahun Tiga sekolah rendah di negara menjelang penghujung tahun ini.
Bagaimanapun, tegas beliau, jumlah itu tidak termasuk murid yang bermasalah pembelajaran. Antara masalah yang mungkin menghalang pencapaian sasaran 100 peratus ialah ponteng kelas dan kelainan pembelajaran.
“Semua murid tahap satu dikehendaki menjalani proses saringan literasi dan numerasi tiga kali setahun supaya bantuan segera dapat diberikan bagi mengelakkan berlaku keciciran dalam pembelajaran,” katanya.
No comments:
Post a Comment