Merapatkan jurang pembelajaran
Kuala Lumpur: Usaha kerajaan untuk merapatkan jurang pembelajaran
antara pelajar bandar, luar bandar dan pedalaman berterusan dengan
pelancaran Pelan Transformasi Pendidikan Pedalaman Sabah dan Sarawak,
hari ini.
Pelan berkenaan adalah lambang komitmen Kementerian Pelajaran untuk memberi nafas baru kepada sistem pendidikan negara.
Pelan berkenaan adalah lambang komitmen Kementerian Pelajaran untuk memberi nafas baru kepada sistem pendidikan negara.
Pelan komprehensif itu termasuk dalam 100 inisiatif Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 bagi memastikan tiada pelajar
tercicir dalam arus pembangunan negara.
Pelancaran dijangka disempurnakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, di Sabah hari ini.
Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran, Datuk Mazlan Mohamad (gambar), berkata Pelan Transformasi Pendidikan Pedalaman Sabah dan Sarawak adalah kesinambungan daripada Pelan Transformasi Pendidikan Orang Asli (PTPOA) yang diyakini mampu melonjak tahap pendidikan negara.
"Sebelum ini PTPOA diperkenalkan bagi memperkasa pencapaian masyarakat Orang Asli seiring dengan kemajuan negara tetapi PTPOA hanya bertumpu kepada satu kaum yang mana di Semenanjung kita memberi fokus kepada masyarakat Orang Asli dan di Sabah dan Sarawak hanya masyarakat Penan.
"Justeru, sejajar dengan hasrat memperkasa dan meningkatkan kualiti pendidikan negara selain mengurangkan jurang perbezaan antara sekolah bandar dan luar bandar, pelan yang dirangka kali ini bersifat menyeluruh.
Sedia rumah guru
"Pelan itu sekali gus ditambah baik dengan menjurus ke arah memberi kesinambungan dan mempertingkat taraf kualiti pendidikan kawasan pedalaman secara menyeluruh tanpa mengambil kira kaum dan etnik," katanya.
Mazlan berkata tumpuan utama pelan transformasi itu adalah memastikan keseimbangan kualiti pendidikan antara kawasan bandar dan luar bandar tanpa mengira tahap pedalaman P1, P2 dan P3.
"Tahap pedalaman P1, P2 dan P3 bermaksud tahap kesukaran untuk ke sekolah termasuk dari segi geografi dan kemudahan asas yang mana P3 diklasifikasikan sebagai tahap yang paling sukar.
"Pelan itu juga meliputi pelbagai aspek termasuk usaha pengekalan kelangsungan kebajikan kepada tenaga pengajar dengan menyediakan rumah guru di samping memberi tumpuan mengatasi sepenuhnya masalah bekalan air dan elektrik.
"Sebanyak 814 sekolah di Sabah dan Sarawak dikategori sebagai pedalaman dan kerajaan berusaha mengatasi masalah-masalah menerusi pelan jangka pendek serta panjang," katanya.
Beliau berkata, di bawah pelan itu juga penempatan guru mengikut opsyen sebenar disediakan dan setiap sekolah di pedalaman mesti diketuai pengetua dan guru besar yang berwibawa dan bersedia ke arah peningkatan kualiti sekolah pedalaman.
Asrama desa
"Selain itu perancangan membina asrama desa di kawasan yang dikenal pasti serta kemudahan capaian internet di setiap sekolah dilakukan.
"Kemudahan asrama adalah antara usaha terbaik bagi mengatasi masalah ketidakhadiran pelajar yang berpunca daripada kedudukan rumah jauh dari sekolah, tiada pengangkutan dan masalah cuaca," katanya.
Katanya, di bawah pelan itu Kementerian Pelajaran juga akan menambah bilangan Sekolah Model Khas Komprehensif K-9 (Sekolah K9) iaitu sekolah yang mempunyai kelas dari prasekolah hingga Tingkatan Tiga bagi memastikan tidak ada murid di pedalaman yang tercicir daripada sekolah menengah.
"Sebelum ini Sekolah K9 sudah dilaksanakan di perkampungan Orang Asli di Semenanjung dan Sarawak iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar 2, Paloh Hinai, Pekan, Pahang, SK Betau di Kuala Lipis, Pahang; SK Rancangan Penempatan Semula (RPS) Pos Kemar Grik, Perak; SK RPS Banun, Grik, Perak serta SK Long Bedian, Sarawak dan mencatatkan prestasi akademik dan kokurikulum yang membanggakan.
"Memandangkan PPPM 2013-2025 dilaksanakan mengikut sistem gelombang, kementerian komited untuk memperluaskan Konsep Sekolah K9 dalam setiap gelombang iaitu Gelombang Pertama 2013 hingga 2015, Gelombang Kedua 2016 hingga 2020 dan Gelombang Ketiga 2021 hingga 2025," katanya.
No comments:
Post a Comment