Kuala Lumpur: Hala tuju pendidikan negara akan terus menempa
transformasi untuk tempoh 13 tahun akan datang menerusi Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 hingga 2025.
Sasaran utama ialah memastikan pelajar negara ini dipersiapkan dengan segala ilmu, nilai dan kemahiran yang membolehkan individu bersaing di peringkat global menerusi pendidikan bertaraf dunia selaras dengan sistem pendidikan terbaik di negara maju berpendapatan tinggi.
Sasaran utama ialah memastikan pelajar negara ini dipersiapkan dengan segala ilmu, nilai dan kemahiran yang membolehkan individu bersaing di peringkat global menerusi pendidikan bertaraf dunia selaras dengan sistem pendidikan terbaik di negara maju berpendapatan tinggi.
Lengkap pelajar kemahiran baru
Menerusi PPPM, Kementerian akan memastikan aspek nilai, kualiti pendidikan dan persekitaran sekolah ditransformasi, di samping melengkapkan setiap murid dengan kemahiran baru diperlukan mereka bagi merebut peluang dan menangani cabaran abad ke-21.
PPPM diperkasakan menerusi input pelbagai sumber seperti laporan penyelidikan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), Bank Dunia, Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) serta enam Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA).
Pengurus Projek, Bahagian Pengurusan Projek Pencapaian dan Hala Tuju Pendidikan, Kementerian Pelajaran, Dr Hayati Ismail, berkata PPPM adalah pelan pendidikan yang dirangka khusus mengambil kira pandangan dan kehendak rakyat.
Katanya, sebelum pelan baru itu dibangunkan, kementerian menganjurkan Dialog Nasional membabitkan 16 lokasi di 14 negeri bermula 29 April hingga 14 Julai tahun lalu.
"Kita juga mengadakan 20 perbincangan meja bulat dengan pelbagai pihak termasuk pegawai tinggi kerajaan, parti politik dan NGO.
"Selain itu mendapatkan maklum balas menerusi saluran media cetak dan elektronik seperti Facebook, twitter dan blog," katanya.
Beliau berkata, sebanyak enam IPTA turut terbabit membuat penilaian secara terperinci, di samping penubuhan sembilan makmal pendidikan untuk menganalisis dan merangka pelan strategik bagi setiap isu utama yang dikenal pasti.
Hayati berkata, seramai 12 panel penilai tempatan dilantik diketuai Naib Canselor Albukhary International University, Tan Sri Prof Dzulkifli Abdul Razak, manakala empat orang panel penilai antarabangsa turut dilantik untuk memberikan input kepada PPPM.
Katanya, PPPM juga akan menyediakan struktur yang berupaya melahirkan generasi muda berpengetahuan, boleh berkomunikasi di peringkat global, mampu berfikir secara kritis dan kreatif serta ada daya kepimpinan mantap.
"Sebanyak 156 memorandum cadangan penambahbaikan diterima daripada pelbagai organisasi selepas Laporan Awal dilancarkan oleh Perdana Menteri pada 11 September 2012," katanya.
Laksana 11 anjakan
Justeru, Hayati berkata menerusi laporan awal PPPM, 11 anjakan perlu dilaksanakan Kementerian bagi mencapai hasrat diinginkan.
Sebelas anjakan itu termasuk menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa; melahirkan rakyat Malaysia dengan penghayatan nilai; memastikan setiap murid boleh bertutur bahasa Malaysia dan Inggeris serta menggalakkan pemerolehan bahasa ketiga dan transformasi keguruan sebagai profesion pilihan.
Anjakan lain ialah memastikan kepemimpinan berprestasi tinggi di setiap sekolah; membolehkan Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan; memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran; mentransformasi kebolehupayaan dan kapasiti penyampaian kementerian; bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas; memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit serta meningkatkan ketelusan untuk akauntabiliti awam secara langsung.
Beliau berkata laporan 100 hari pencapaian PPPM akan dibentangkan Timbalan Perdana Menteri, yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, di Bandar Baru Bangi, Rabu ini.
No comments:
Post a Comment