1. PENYATAAN
DASAR
Akta Pendidikan
1996 Bahagian 13 Peraturan-Peraturan:
Peruntukan 130 Akta Pendidikan
1996 iaitu Kuasa
Menteri Untuk Membuat Peraturan, iaitu menerusi Subseksyen 2(n) yang
menjelaskan tentang piawaian termasuklah piawaian mengenai keselamatan.
2. TUJUAN
Meningkatkan kefahaman,
penghayatan dan amalan bahawa keselamatan hendaklah dijadikan keutamaan dalam
semua aktiviti pendidikan di sekolah di mana:
2.1
Semua warga sekolah hendaklah sentiasa sedar dan peka
terhadap kemungkinan yang boleh menyebabkan berlakunya kejadian yang tidak
diingini ke atas diri mereka.
2.2 Sekolah
dapat mengambil langkah proaktif dalam usaha menjamin keselamatan warganya dan
dapat merancang strategi untuk mengatasi sesuatu ancaman keselamatan atau
bahaya.
2.3 Sekolah
dapat merancang dan melaksanakan arahan-arahan dan menguatkuasakan peraturan-peraturan
seterusnya dapat membudayakan amalan keselamatan.
3. PELAKSANAAN
DASAR
3.1
Pada tahun 2002, Kementerian Pelajaran Malaysia telah
melancarkan Program Sekolah Selamat untuk dilaksanakan oleh semua sekolah di
seluruh Negara. Tujuan utama pelaksanaan program ini ialah untuk mewujudkan
persekitaran sekolah agar warga sekolah itu merasa selamat untuk menjalankan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta menjalankan kegiatan kokurikulum
tanpa gangguan dari mana-mana pihak sama ada dari luar atau dari dalam.
3.2 Aspirasi
Sekolah Selamat menjadikan sekolah sebagai tempat di mana perbezaan budaya dan
nilai setiap individu atau kumpulan dihargai oleh semua pihak di samping amalan
menjaga keselamatan dijadikan budaya dalam kehidupan seharian.
3.3
Program Sekolah Selamat berpandukan kepada Surat
Pekeliling Ikhtisas dan arahan-arahan yang dikeluarkan dari masa ke semasa
seperti ;
·
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/2002 : Pelaksanaan Program Sekolah Selamat.
3.4
Jawatankuasa Induk 3K (Kesihatan, Kebersihan dan
Keselamatan) yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran telah
ditubuhkan pada tahun 2006. Di bawah jawatankuasa ini sebanyak tiga Jawatankuasa
Bertindak diwujudkan sebagai jawatankuasa kerja yang melibatkan pelbagai pihak
dalam mendapatkan input, pandangan serta pelaksana secara menyeluruh dan
holistik. Jawatankuasa Bertindak Keselamatan adalah Jawatankuasa yang di
selaraskan pelaksanaannya oleh unit disiplin.
4. KAEDAH
PELAKSANAAN ( Dasar Baru )
4.1 Pada
tahun 2002 Kementerian Pelajaran Malaysia telah menerbitkan buku Konsep dan
Manual Sekolah Selamat sebagai panduan pelaksanaan pengurusan menjadikan
sekolah berada dalam keadaan selamat.
4.2
Pada tahun 2006 Jawatankuasa Bertindak
Keselamatan telah diselaraskan oleh unit disiplin selaras dengan
pelaksanaan Program Sekolah Selamat.
4.3 Kementerian
Pelajaran berpendirian bahawa keselamatan dan kebajikan warganya hendaklah
sentiasa diberi keutamaan dalam setiap aktiviti, konsisten dan
berterusan.
4.4
Bagi memastikan keselamatan sekolah sentiasa berada pada
tahap memuaskan serta terjamin, Kementerian Pelajaran telah menggubal satu mekanisme
penarafan keselamatan yang standard dinamakan Piawaian Keselamatan
Sekolah ( PKS ) untuk diguna pakai di semua sekolah. Ia selaras
dengan Peruntukan 130 Akta Pendidikan 1996 iaitu Kuasa
Menteri Untuk Membuat Peraturan, iaitu menerusi Subseksyen 2(n) yang
menjelaskan tentang piawaian termasuklah piawaian mengenai keselamatan.
4.5
Sehubungan itu, KPM telah merancang
agar dibuat satu PIAWAIAN KESELAMATAN kepada setiap
sekolah yang menekankan usaha menghayati dan mengamalkan budaya keselamatan di
sekolah dan persekitarannya secara berterusan.
4.6
Instrumen PKS masih lagi dirintis di 642 buah sekolah
melibatkan 321 buah sekolah menengah dan 321 buah sekolah rendah seluruh
negara. Ia dilaksanakan selama dua tahun iaitu tahun 2008 dan 2009. Hasil
rintis ini akan diperolehi menjelang penghujung tahun 2009 dan sekiranya
mencapai objektif keselamatan KPM, maka ia akan dilaksanakan sepenuhnya pada
tahun 2010. Sekolah Yang Selamat hanya akan wujud setelah setiap warganya
mempunyai kesedaran, penghayatan seterusnya dapat
membudayakan amalan keselamatan.
4.7 Kriteria
Pelaksanaan
4.7.1 Bagi
memastikan perancangan dan pelaksanaan dapat dijayakan dengan teratur dan rapi
serta mencapai objektifnya, maka tindakan secara holistik di peringkat sekolah
perlu diambil dengan mewujudkan satu jawatankuasa yang dinamakan Jawatankuasa
Keselamatan Sekolah.
4.7.2 Kementerian
Pelajaran telah menyediakan polisi keselamatan yang berupa Arahan Keselamatan
dari aspek:
- Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid
- Pengurusan Keselamatan Dalam menghadapi Krisis dan Bencana
- Pengurusan Keselamatan Infrastruktur Sekolah
- Pengurusan Keselamatan Dalam Menangani Gejala Sosial
- Pengurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Risiko
4.7.3 Instrumen
ini akan diguna pakai oleh Kementerian
Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat
Pelajaran Daerah semasa menjalankan pemantauan dan penyeliaan keselamatan di
sekolah.
4.7.4
Pihak sekolah juga dikehendaki menggunakan instrumen ini untuk melakukan
penarafan kendiri. Instrumen PKS adalah mekanisme yang bertujuan untuk membuat
penilaian dan piawaian tahap keselamatan yang hendak dinilai. Setiap item
diberi skor yang telah ditetapkan dan skor yang dipilih hendaklah berasaskan
kepada data dan maklumat yang betul dan tepat.
5. TARIKH
KUATKUASA DASAR
5.1 Kementerian
Pelajaran telah menguatkuasakan pelaksanaan Keselamatan Sekolah menerusi Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil.4/2002 : Pelaksanaan Program Sekolah
Selamat.
5.2
Proses transformasi terhadap pengurusan
Keselamatan di sekolah bermula pada penubuhan Jawatankuasa Induk 3K (
Kesihatan, Kebersihan dan Keselamatan ) tahun 2006.
No comments:
Post a Comment