PEMILIHAN PENGETUA CEMERLANG
1. PENYATAAN DASAR
Konsep
kenaikan pangkat Pengetua Cemerlang adalah hasil daripada peluasan pemakaian
konsep kenaikan pangkat Guru Cemerlang. Ia merupakan suatu laluan bagi
PPPS yang menyandang jawatan sebagai Pengetua Sekolah Menengah yang boleh
dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat ke Gred DG52, Gred DG54 dan JUSA C
secara khas untuk Penyandang (KUP). Laluan kenaikan pangkat ini adalah
berdasarkan kepada kuota yang ditetapkan oleh kerajaan dari semasa ke semasa
dan tidak tertakluk kepada kekosongan jawatan.
2. TUJUAN
2.1. Tujuan utama kerajaan
memperkenalkan dasar kenaikan pangkat Pengetua Cemerlang ialah sebagai suatu
insentif kepada Pengetua-Pengetua yang mempunyai kepakaran, berpotensi tinggi
dalam pengurusan pendidikan serta telah menunjukkan mutu kepimpinan yang
cemerlang untuk terus dikekalkan sebagai Pengetua-pengetua sekolah menengah
tanpa hilang kekananan ataupun peluang kenaikan pangkat.
2.2. Dengan adanya satu kelompok
Pengetua Cemerlang yang berfungsi sebagai pakar dan pentadbir sekolah yang
berkaliber, adalah dijangkakan mereka dapat dijadikan contoh dan teladan kepada
Pengetua-Pengetua dan guru-guru lain untuk terus member perkhidmatan yang
sebaik mungkin bagi memartabatkan lagi proses P&P di peringkat sekolah.
3. PELAKSANAAN DASAR
3.1. Konsep kenaikan pangkat Pengetua
Cemerlang secara KUP ini mula dilaksanakan pada tahun 1995. Pelaksanaannya
bermula di Gred DG1 di bawah SSB yang setaraf dengan Gred DG54 di bawah
SSM. Pada 5 Ogos 2004, konsep Pengetua Cemerlang ini telah diperluaskan
sehingga ke JUSA C. Selain daripada itu, konsep ini juga telah
diselaraskan mengikut gred dan syarat-syarat kenaikan pangkat di bawah SSM.
3.2. Pada 26 September 2006, Mesyuarat
LKPPP telah bersetuju untuk memanjangkan konsep Pengetua Cemerlang kepada
Pengarah-Pengarah di IPG dan KM serta meluluskan kuota baru Pengetua Cemerlang
Gred DG52 (KUP).
3.3. Pada tahun 1995, kuota Pengetua
Cemerlang Gred DG1 (KUP) yang diluluskan oleh Lembaga Kenaikan Pangkat
Perkhidmatan Pelajaran (LKPPP) adalah sebanyak 180. Pada tahun
2004, LKPPP meluluskan lima (5) kuota Pengetua Cemerlang JUSA C dan kuota ini
telah menjadi Sembilan (9) pada tahun 2008. Seterusnya LKPPP juga
mewujudkan kuota untuk Gred DG52 dan menambah kuota bagi Gred DG54. Pada
16 Mei 2009, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran telah
mengumumkan penambahan bilangan kuota Pengetua Cemerlang iaitu Pengetua
Cemerlang JUSA C dengan 20 jawatan, DG54 sebanyak 475 jawatan dan DG52
kekal 400 jawatan.
3.4. Dasar Bagi Laluan Kerjaya Pegawai Perkhidmatan Pendidikan
Siswazah (PPPS) Pegawai Cemerlang Secara Khas Untuk Penyandang (KUP)
3.4.1. Punca kuasa ialah daripada
mesyuarat Lembaga Naik Pangkat pada 26 Jun 2008 telah memutuskan agar 10%
daripada kuota Pengetua Cemerlang KUP diagihkan kepada pegawai-pegawai yang
sedang bertugas di bahagian-bahagian KPM, JPN dan PPD.
3.4.2. Tarikh mula dilaksanakan ialah
pada tahun 2009 selaras dengan keputusan dengan mesyuarat Lembaga Naik Pangkat
Bil 1 2009 pada 21 Januari 2009.
3.4.3. Kuota yang diluluskan ialah
seperti berikut :
3.4.3.1. JUSA C – 1
3.4.3.2. DG54 – 20
3.4.3.3. DG 52 – 40
3.5. Urus Setia Pemilihan Pegawai
Cemerlang ialah Unit Pengurusan Sumber Manusia, KPM.
4. KAEDAH PELAKSANAAN
4.1.
Peranan Bahagian
Pengurusan Sekolah Harian
4.1.1. Mengeluarkan Surat Siaran /
Iklan permohonan calon Pengetua Cemerlang kepada JPN dan Bahagian-bahagian
Kementerian.
4.1.2. Membuat pemantauan, penilaian
dan pemilihan calon yang layak berdasarkan Proses kerja seperti Lampiran A.
4.1.3. Mewujudkan Jawatankuasa
Pemilihan Pengetua Cemerlang (Lampiran B) dan membuat pemilihan berdasarkan
kriteria penilaian ialah seperti Lampiran C.
4.1.4. Memperakukan calon-calon yang
layak kepada Bahagian Pengurusan Sumber Manusia.
4.2.
Peranan Bahagian
Pengurusan Sumber Manusia
4.2.1. Menentukan calon memenuhi
syarat pemangkuan.
4.2.2. Menyediakan kertas cadangan
pemangkuan.
4.2.3. Meluluskan cadangan pemangkuan
untuk pertimbangan Lembaga Kenaikan Pangkat.
4.2.4. Mengemukakan Kertas Cadangan
kepada urus setia Lembaga Naik Pangkat kepada JPA.
4.2.5. Mengemukakan kelulusan dari
Lembaga Naik Pangkat.
4.2.6. Mengeluarkan arahan penempatan
kepada calon melalui Ketua Jabatan.
4.3. KRITERIA PELAKSANAAN
4.3.1. Pada umumnya, seseorang
Pengetua perlu memenuhi syarat-syarat tertentu sebelum dipertimbangkan untuk
pemangkuan Pengetua Cemerlang Gred DG52 (KUP), Gred DG54 (KUP) dan JUSA C
(KUP).
4.3.2. Syarat-syarat tersebut
terbahagi kepada dua (2) iaitu syarat-syarat umum dan syarat-syarat khusus.
4.3.3. Syarat-syarat umum pemangkuan
Pengetua Cemerlang adalah seperti berikut :
4.3.3.1. Mencapai tahap prestasi yang
ditetapkan berdasarkan LNPT tiga (3) tahun terakhir;
4.3.3.2. Bebas daripada tindakan
tatatertib;
4.3.3.3. Telah mengisytiharkan harta;
4.3.3.4. Lulus tapisan keutuhan SPRM;
4.3.3.5. Bebas daripada senarai
Peminjam Tegar Institusi Pinjaman Pendidikan;
4.3.3.6. Lulus PTK yang ditetapkan
mengikut gred-gred yang berkaitan seperti berikut:
4.3.3.6.1. Pemangkuan ke Gred DG52
(KUP) : Lulus TK4 di gred DG48:serta
4.3.3.6.2. Pemangkuan ke Gred DG54
(KUP) : Lulus TK5 di Gred DG52; dan
4.3.3.7. Diperakukan oleh Ketua
Jabatan / Perkhidmatan.
4.3.4. Manakala syarat-syarat khusus
untuk urusan pemangkuan Pengetua Cemerlang adalah seperti berikut :
4.3.4.1. Bagi Gred DG52 (KUP):
4.3.4.1.1. Telah dinaikkan pangkat ke
Gred DG48 hakiki; dan
4.3.4.1.2. Telah berkhidmat
sekurang-kurangnya selama 3 tahun sebagai Pengetua di Gred DG48 Hakiki
4.3.4.2. Bagi Gred DG54 (KUP) telah
dinaikkan pangkat ke Gred DG52 (KUP)/ DG 52 Hakiki
5. TARIKH KUATKUASA
Pewujudan
laluan kenaikan pangkat bagi Pengetua Cemerlang adalah pemanjangan daripada
konsep kenaikan pangkat Guru Cemerlang yang telah diluluskan oleh Jemaah
Menteri pada tahun 1994. Bahagian Sekolah dilantik sebagai Urus Setia
berdasarkan surat arahan daripada Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia bertarikh
24 September 1994.
LAMPIRAN
A
PROSES
KERJA PELAKSANAAN URUSAN PEMANGKUAN PENGETUA CEMERLANG
BIL.
|
PERKARA
|
TINDAKAN
|
1.
|
Surat siaran dan borang
pencalonan dihantar kepada JPN dan Bahagian KPM
|
BPSH
|
2.
|
JPN dan Bahagian KPM
mengenal pasti calon yang layak mengikut syarat yang ditetapkan
|
JPN/BHG KPM
|
3.
|
JPN dan Bahagian KPM membuat
penyelarasan dan penyemakan borang pencalonan serta analisa
|
JPN/BHG KPM
|
4.
|
JPN dan Bahagian KPM
mengemukakan senarai pencalonan yang lengkap berserta dokumen kepada BPSH
|
JPN/BHG KPM
|
5.
|
BPSH membuat penyelarasan
dan penyemakan borang pencalonan serta analisa pencalonan
|
BPSH
|
6.
|
Penilaian borang pencalonan
oleh JK Penilaian pencalonan
|
BPSH
|
7.
|
Mesyuarat Panel Pemilihan
Bil.1
|
JK PANEL
|
8.
|
Pemantauan oleh Panel
Pemilihan
|
JK PANEL
|
9.
|
Mesyuarat Panel Pemilihan
Bil. 2
|
JK PANEL
|
10.
|
Perakuan ke Lembaga Naik
Pangkat JPA oleh BSM
|
BPSM
|
11.
|
Lembaga Naik Pangkat
bersidang dan membuat keputusan
|
BPSM
|
12.
|
Urusan penempatan Pengetua
Cemerlang
|
BPSM
|
LAMPIRAN B
JK
PANEL PEMILIHAN CALON PENGETUA CEMERLANG KPM
1.
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia – Pengerusi
2.
Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan )
3.
Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (OP)
4
Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (DPP)
5.
Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (PPK)
6.
Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian
7.
Setiausaha Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
JK
PENCALONAN PERINGKAT NEGERI/BAHAGIAN
1.
Pengerusi – Pengarah JPN/Pengarah Bahagian KPM
2.
Timbalan Pengerusi – Timbalan Pengarah JPN/Bahagian KPM
3.
Ahli – Ketua Nazir Negeri/Ketua Sektor
LAMPIRAN
C
KRITERIA
PEMILIHAN CALON :
1.
Markah Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) bagi 3 tahun terkini
dengan wajaran tahun pertama (20%), kedua (35%) dan ketiga/terkini (45%).
Jumlah purata markah LNPT bagi 3 tahun terkini ialah 40 % daripada keseluruhan
penilaian.
2.
Markah penilaian borang pencalonan (Lampiran A) ialah 30 % daripada keseluruhan
penilaian berdasarkan aspek berikut :
2.1
Sumbangan profesional (penulisan ilmiah dan kertas kerja)
2.2
Khidmat kepakaran (pakar rujuk, penceramah, fasilitator)
2.3
Keanggotaan dalam pertubuhan (pengerusi/AJK)
2.4
Pencapaian Sekolah Dari Segi Kurikulum
2.5
Pencapaian Sekolah Dari Segi Kokurikulum
3.
Markah penilaian panel pemantauan (Lampiran B) ialah 30 % daripada keseluruhan
penilaian yang berdasarkan aspek kurikulum, HEM, Kokurikulum, sumber manusia,
kewangan, pentadbiran, perhubungan awam, kualiti peribadi serta pengetahuan
& kemahiran.
No comments:
Post a Comment