Social Icons

-

Sunday, November 13, 2011

Model “Transactional”

Model ini diperkenalkan oleb Bill Huitt (1994). Beliau ialah salah seorang pensyarah (Prof) di Valdosta State University, Georgia, USA. Mengikut kaedah ini, setiap guru yang merancang pengajaran mesti terlebih dahulu kenal pasti apa yang hendak dicapai oleh pelajar di akhir pelajaran. Ia menggunakan istilah output. Padanya output inilah yang paling penting, kerana semua akativiti lain harus sesuai dengan output. Jadi, setiap guru harus lebih dahulu jelas dengn output. Output ini samalah dengan objektif khas atau objektif pembelajaran seperti yang dibincangkan oleh Parrott (1996) dan Cangelosi (1992).

Dalam mata pelajaran Pendidikan Islam misalnya, guru hendakkan pelajar boleh menyebut rukun-rukun wudhuk, dan ini menjadi objektifnya atau output. Dengan demikian, guru haruslah merancang penyampaiannya mengikut kaedah dan teknik yang sesuai. Antaranya mengulang-ulangkan rukun tersebut sehingga pelajar dapat mengingati dan menyebutnya. Sebaliknya, jika objektifnya ialah –pelajar boleh mengambil wudhuk dengan betul- maka tentulah kaedah pengajarannya berlainan, iaitu menggunakan kaedah tunjuk cara (demonstrasi) dan amali atau lakunan. Dengan menggunakan kaedah ini pelajar lebih faham dan ingat kerena mereka melakunkan atau melakukannya sendiri secara praktikal. Pelajar boleh mengambil wudhuk dengan cara yang betul itulah yang dikatakan out put atau objektif khas.

Penyamapaian pelajaran yang menggunakan berbagai kaedah itu dipanggil classroom process. Pada Bill Huitt (1994), peringkat ini mengandungi tiga sub- kategori, iaitu pelakuan guru, pelakuan murid dan keadaan kelas yang mana ketiga-tiganya saling bertindak.

Pelakuan guru mengandungi tiga perkara pokok iaitu, perancangan (planning), pengurusan (management) dan pengajaran (instruction). Perancangan ialah segala aktiviti yang dirancangkan oleh guru untuk berinteraksi dengan murid. Pengurusan bermaksud kawalan kelas, iaitu bagaimana guru mengawal pelajarnya supaya semua terlibat dengan aktiviti pembelajaran. Pengajaran pula bermaksud panduan sebenar yang diberi oleh guru semasa menyampaikan isi pelajaran.

Kategori kedua, iaitu pelakuan murid/pelajar ialah apa sahaja yang pelajar akan lakukan dalam bilik darjah, seperti menulis, mendengar, menyoal, bekerja dan sebagainya. Dan yang dimaksudkan dengan keadaan kelas ialah sama ada kelas itu sesuai atau tidak; seperti gelap, terlalu panas, terlalu sejuk, terlalu bising atau sebaliknya selesa dan kondusif.

Semua ini, - guru, murid dan kelas – sama-sama memainkan peranan untuk melahirkan out put yang diharapkan. Jika ada kekurangan di mana-mana satu daripada 3 komponen ini, maka akan menjejaskan output, atau dalam kata lain, objektif tidak tercapai sepenuhnya.

Perkara ketiga dalam modul ini ialah input. Ia merujuk kepada keadaan guru dan pelajar sebelum memasuki kelas. Ini termasuklah perkara-perkara seperti sikap guru, pengetahuan, kepercayaan, pemikiran, kemahiran interaksi, pengalaman, kemahiran manipulatif dan juga personaliti. Demikian juga dengan pelajar. Banyak perkara yang ada pada pelajar yang memberi implikasi kepada pengajaran dan pembelajaran, seperti kebolehan, kemahiran dalam bidang-bidang tertentu, latar belakang keluarga, personaliti dan lain-lain.

Yang paling penting dalam semua perkara ini ialah guru. Sejauh mana guru dapat mempersembahkan pengajarannya bergantung kepada kefahaman, kebolehan, kemahiran, kesungguhan, kemahuan, keprcayaan serta nilai yang dipegang.

Dalam membicarakan konsep pengajaran dan pembelajaran ini terdapat satu perkara lagi yang mesti diambil kira, iaitu Context. Ia menyebabkan banyak variabel yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran . Antaranya ialah suasana di sekolah, rakan sebaya, rumah tangga, masyarakat, agama, politik, ekonomi, media dan banyak lagi. Semua ini akan mempengaruhi pembelajaran murid dan pada kebiasaanya menjurus kepada pelakuan yang berunsur negatif. Dalam pendidikan Islam, semua ahli masyarakat, sama ada dalam sekolah atau di luarnya, sama-sama bertanggungjawab menjaga supaya tidak ada perkara yang mempengaruh pembelajaran pelajar, seperti video game, gambar lucah, dadah dan sebagainya. Kerana semua ini menyebab pelajar terjurus kepada pelakuan negatif yang merugikan diri, keluarga, bangsa, agama dan negara.

No comments:

Post a Comment

Senarai Sekolah 1 Malaysia

Isi menu tab 2
Isi menu tab 3
Isi menu tab 4
  1. SMK Derma
  2. SM Sains Syed Tuanku Putra
  3. SMK Jitra
  4. SMK Agama Baling
  5. SMK Sultan Badlishah
  6. SM Sultan Abdul Halim
  7. SM Sains Sultan Mohammad Jiwa
  8. SM Sains Pokok Sena
  9. SMK Abdullah Munsyi
  10. SMK Dato’ Onn
  11. SM Sains Tun Syed Sheh Shahabudin
  12. SMK King Edward VII
  13. SM Clifford
  14. SMK Seri Perak
  15. SMK Tengku Menteri
  16. SMK Raja Permaisuri Bainun
  17. SM Sains Raja Tun Azlan Shah
  18. Sekolah Tuanku Abdul Rahman
  19. Kolej Melayu Kuala Kangsar
  20. SM Sains Teluk Intan
  21. SMK Victoria
  22. SMK Taman Tun Dr. Ismail
  23. SMK Aminuddin Baki
  24. SM Sains Selangor
  25. SMK Seri Bintang Utara
  26. SMK Seri Bintang Selatan
  27. SK Seri Bintang Utara
  28. SK Seri Bintang Selatan
  29. SMK(P) Sri Aman
  30. SMK Sungai Besar
  31. SMK Bandar Baru Bangi
  32. SMK Kuala Kubu Bharu
  33. SMK Telok Datok
  34. Kolej Islam Sultan Alam Shah
  35. SM Agama Persekutuan Kajang
  36. SM Sains Kuala Selangor
  37. SMK Sungai Pusu
  38. SMK Putrajaya 1, Presint 8
  39. Sekolah Alam Shah, Putrajaya
  40. Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya
  41. SK Putrajaya 1, Presint 8
  42. SK Putrajaya 2, Presint 9
  43. SMK Dato’Sedia Raja
  44. SMK Bandar Baru Serting (FELDA)
  45. SM Agama Persekutuan Labu
  46. Kolej Tunku Kurshiah
  47. Sekolah Dato Abdul Razak
  48. SM Sains Tuanku Jaafar
  49. SMK Abdul Rahman Talib
  50. SMK Seri Pekan
  51. SM Sains Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
  52. SM Sains Tengku Abdullah
  53. SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan
  54. Sekolah Sultan Haji Ahmad Shah, Pekan
  55. SMK Dato’Dol Said
  56. SMS Muzaffar Shah
  57. SMK Tun Habab
  58. SMK Dato’ Sri Amar Diraja
  59. SM Sains Muar
  60. SM Sains Johor, Kluang
  61. Sekolah Tun Fatimah
  62. SM Sains Kota Tinggi
  63. SMK Agama Segamat
  64. SMK Dato’ Penggawa Barat
  65. SMK (P) Temenggong Ibrahim
  66. SMK Matang
  67. SM Sains Sultan Mahmud
  68. SM Sains Dungun
  69. SMKA Sheikh Abdul Malek
  70. SMK Kamil
  71. SM Dato Ahmed Maher
  72. SM Sains Tengku Muhamad Faris Petra
  73. SM Sains Machang
  74. SMKA Naim Libanat
  75. SM Sains Pasir Puteh
  76. SMK Elopura
  77. SMK Pengiran Omar
  78. SMK Tenom
  79. SM Sains Sabah Kota Kinabalu
  80. SM Sains Lahad Datu
  81. SMK Labuan
  82. SM Sains Labuan
  83. Kolej Datuk Patinggi Abang Haji Abdillah
  84. Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang
  85. SMK Bahasa Malaysia
  86. SMK Three Rivers
  87. SM Sains Kuching
  88. SM Sains Miri, Sarawak
 

Sample text

Sample Text

Sekiranya anda ingin berkongsi informasi yang sahih mengenai pendidikan di Malaysia, sila email ke alamat ensiklopediapendidikan@gmail.com Majulah Dunia Pendidikan Untuk Agama Bangsa & Negara